Zmień opony, to ostatni dzwonek

Obraz
Źródło zdjęć: © sxc.hu

Powrotu śniegu i mrozów zdecydowana większość mieszkańców naszego kraju już nie musi się obawiać. Jeśli więc jeszcze jeździsz na zimowych oponach, najwyższy czas je zmienić. Oszczędzisz w ten sposób pieniądze i zwiększysz swoje bezpieczeństwo.

Obraz
© (fot. PAP/Grzegorz Michałowski)

Ogumienie, które zostało zaprojektowane z myślą o konkretnej porze roku, nie powinno być eksploatowane w innej. Mieszanki, z których wykonywane są opony zimowe, nie sztywnieją nadmiernie w otoczeniu o niskiej temperaturze. Na wiosnę i w lecie, gdy temperatura powietrza przekracza kilkanaście stopni na plusie, nagrzany promieniami słonecznymi asfalt może osiągać temperaturę kilkudziesięciu stopni.

* LETNIE OPONY NAJLEPIEJ OCENIONE PRZEZ ADAC *
W takich warunkach opona zimowa traci swoją konsystencję, a samochód zaczyna „pływać” po drodze. Zjawisko to ma też przełożenie na szybsze zużywanie się ogumienia. Ponadto, stosowane w takich oponach bieżniki są odpowiednie do jazdy po śniegu i błocie pośniegowym, co oznacza, że z odprowadzaniem wody nie będą sobie radzić wystarczająco skutecznie. Łatwo sobie wyobrazić jakie niebezpieczeństwo stwarza to podczas intensywnej, letniej burzy.

Obraz
© (fot. WP)

Zmieniając opony na letnie, które mają już jednak za sobą kilka sezonów, należy zwrócić uwagę na wysokość ich bieżnika. Powinien on mierzyć nie mniej niż 1,6 mm, ale wielu ekspertów radzi, by nie użytkować opon o bieżniku niższym niż 3 mm. By sprawdzić stopień zużycia ogumienia nie trzeba zaznajamiać się z techniką używania suwmiarki. Zdecydowana większość producentów umieszcza na oponach znaczniki TWI (ang. Tread Wear Indicator). Są to niewielkie gumowe bloczki, które w przypadku wielu modeli znaleźć można na obrzeżu opony. Gdy bieżnik jest na tyle zużyty, że nie przewyższa znacznika, czas kupić nowe opony.

Problemem może też okazać się wiek opony. Zgodnie z normami przyjętymi przez wielu producentów ogumienie pozostaje w pełni bezpieczne przez 6 lat. Zdaniem ekspertów opony, które były eksploatowane przez 10 sezonów, radykalnie słabiej zapewniają bezpieczeństwo podczas hamowania i w zakrętach, a ponadto łatwo pękają.

Obraz
© (fot. zdjęcie producenta)

Jeśli jesteśmy pewni, że musimy kupić nowe opony, róbmy to świadomie. Wybierając ogumienie trzeba wziąć pod uwagę określony przez producenta samochodu zalecany rozmiar opon i rodzaj bieżnika. Wśród tych ostatnich wyróżnić można symetryczne, kierunkowe i asymetryczne. Te pierwsze stosowane są w najtańszych oponach i najczęściej stosowane w małych autach miejskich. Bieżnik kierunkowy gwarantuje lepsze odprowadzanie wody, a co za tym idzie lepszą przyczepność na mokrym asfalcie. Oczywiście, na suchym również ma on przewagę nad bieżnikiem symetrycznym.

Obraz
© (fot. PAP/Darek Delmanowicz)

Bieżnik asymetryczny stosowany jest w oponach przeznaczonych do samochodów sportowych i luksusowych. Zakładając takie ogumienie należy zwrócić uwagę nie tylko na kierunek, w którym koło będzie się kręcić podczas jazdy, ale też na oznaczenie, które powinno znaleźć się po zewnętrznej stronie.

Decydując się na konkretnego producenta i model najlepiej zapoznać się z wynikami testów opon. Jedne z najlepszych przeprowadza i publikuje niemiecki automobilklub ADAC.

tb/mw/mw

Źródło artykułu: WP Moto

Wybrane dla Ciebie

Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła
Konrad Dąbrowski gotowy na wyzwania Baja España Aragón 2025
Konrad Dąbrowski gotowy na wyzwania Baja España Aragón 2025