Zmień opony, to ostatni dzwonek

Obraz
Źródło zdjęć: © sxc.hu

Powrotu śniegu i mrozów zdecydowana większość mieszkańców naszego kraju już nie musi się obawiać. Jeśli więc jeszcze jeździsz na zimowych oponach, najwyższy czas je zmienić. Oszczędzisz w ten sposób pieniądze i zwiększysz swoje bezpieczeństwo.

Obraz
© (fot. PAP/Grzegorz Michałowski)

Ogumienie, które zostało zaprojektowane z myślą o konkretnej porze roku, nie powinno być eksploatowane w innej. Mieszanki, z których wykonywane są opony zimowe, nie sztywnieją nadmiernie w otoczeniu o niskiej temperaturze. Na wiosnę i w lecie, gdy temperatura powietrza przekracza kilkanaście stopni na plusie, nagrzany promieniami słonecznymi asfalt może osiągać temperaturę kilkudziesięciu stopni.

* LETNIE OPONY NAJLEPIEJ OCENIONE PRZEZ ADAC *
W takich warunkach opona zimowa traci swoją konsystencję, a samochód zaczyna „pływać” po drodze. Zjawisko to ma też przełożenie na szybsze zużywanie się ogumienia. Ponadto, stosowane w takich oponach bieżniki są odpowiednie do jazdy po śniegu i błocie pośniegowym, co oznacza, że z odprowadzaniem wody nie będą sobie radzić wystarczająco skutecznie. Łatwo sobie wyobrazić jakie niebezpieczeństwo stwarza to podczas intensywnej, letniej burzy.

Obraz
© (fot. WP)

Zmieniając opony na letnie, które mają już jednak za sobą kilka sezonów, należy zwrócić uwagę na wysokość ich bieżnika. Powinien on mierzyć nie mniej niż 1,6 mm, ale wielu ekspertów radzi, by nie użytkować opon o bieżniku niższym niż 3 mm. By sprawdzić stopień zużycia ogumienia nie trzeba zaznajamiać się z techniką używania suwmiarki. Zdecydowana większość producentów umieszcza na oponach znaczniki TWI (ang. Tread Wear Indicator). Są to niewielkie gumowe bloczki, które w przypadku wielu modeli znaleźć można na obrzeżu opony. Gdy bieżnik jest na tyle zużyty, że nie przewyższa znacznika, czas kupić nowe opony.

Problemem może też okazać się wiek opony. Zgodnie z normami przyjętymi przez wielu producentów ogumienie pozostaje w pełni bezpieczne przez 6 lat. Zdaniem ekspertów opony, które były eksploatowane przez 10 sezonów, radykalnie słabiej zapewniają bezpieczeństwo podczas hamowania i w zakrętach, a ponadto łatwo pękają.

Obraz
© (fot. zdjęcie producenta)

Jeśli jesteśmy pewni, że musimy kupić nowe opony, róbmy to świadomie. Wybierając ogumienie trzeba wziąć pod uwagę określony przez producenta samochodu zalecany rozmiar opon i rodzaj bieżnika. Wśród tych ostatnich wyróżnić można symetryczne, kierunkowe i asymetryczne. Te pierwsze stosowane są w najtańszych oponach i najczęściej stosowane w małych autach miejskich. Bieżnik kierunkowy gwarantuje lepsze odprowadzanie wody, a co za tym idzie lepszą przyczepność na mokrym asfalcie. Oczywiście, na suchym również ma on przewagę nad bieżnikiem symetrycznym.

Obraz
© (fot. PAP/Darek Delmanowicz)

Bieżnik asymetryczny stosowany jest w oponach przeznaczonych do samochodów sportowych i luksusowych. Zakładając takie ogumienie należy zwrócić uwagę nie tylko na kierunek, w którym koło będzie się kręcić podczas jazdy, ale też na oznaczenie, które powinno znaleźć się po zewnętrznej stronie.

Decydując się na konkretnego producenta i model najlepiej zapoznać się z wynikami testów opon. Jedne z najlepszych przeprowadza i publikuje niemiecki automobilklub ADAC.

tb/mw/mw

Źródło artykułu: WP Moto
Wybrane dla Ciebie
Sukces Polaków w rajdzie Dubai Baja
Sukces Polaków w rajdzie Dubai Baja
Baggery Harleya-Davidsona będą ścigać się przy MotoGP. Zobaczyliśmy, jak będą wyglądały
Baggery Harleya-Davidsona będą ścigać się przy MotoGP. Zobaczyliśmy, jak będą wyglądały
Trzy nowe modele Voge’a trafią do Polski - od 125 cm3 po motocykl sportowy
Trzy nowe modele Voge’a trafią do Polski - od 125 cm3 po motocykl sportowy
Konrad Dąbrowski wygrywa Baja Quatar
Konrad Dąbrowski wygrywa Baja Quatar
Premiera: Indian Sport Scout RT i Sport Scout Sixty - proste nowości
Premiera: Indian Sport Scout RT i Sport Scout Sixty - proste nowości
Premiera: Kawasaki KLE500 - powrót po latach
Premiera: Kawasaki KLE500 - powrót po latach
Premiera: Honda CB1000GT - Hornet turystyczny
Premiera: Honda CB1000GT - Hornet turystyczny
Premiera: Suzuki SV-7GX - turystyka dla każdego
Premiera: Suzuki SV-7GX - turystyka dla każdego
Test: Honda GL1800 Gold Wing - musisz go poznać
Test: Honda GL1800 Gold Wing - musisz go poznać
Inteligentne wsparcie w autoDNA. Chatbot Vincent pomoże sprawdzić auto
Inteligentne wsparcie w autoDNA. Chatbot Vincent pomoże sprawdzić auto
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
ZACZEKAJ! ZOBACZ, CO TERAZ JEST NA TOPIE 🔥