Zmiana przepisów 1 lutego. Już nie kupisz akumulatora jak kiedyś

1 lutego 2021 r. zacznie obowiązywać nowy unijny przepis dotyczący prekursorów materiałów wybuchowych. Jaki to ma związek z akumulatorami? W praktyce zakazuje on sprzedaży ich z elektrolitem w oddzielnym opakowaniu.

akumulator motocyklowyakumulator motocyklowy
Źródło zdjęć: © Getty Images | philipimage
Szymon Jasina

W przypadku akumulatorów motocyklowych standardem do tej pory było to, że elektrolit znajdował się oddzielnym pojemniku i po zakupie każdy musiał sam napełnić akumulator, a następnie go zamknąć. Choć chwilę to zajmowało, to nie należało to do skomplikowanych czynności (co najwyżej zabierających chwilę czasu). Słowo "było" jest to kluczowe, gdyż od 1 lutego 2021 r. nie będzie już można sprzedawać oddzielnie kwasu siarkowego, a zatem akumulator będzie już musiał być napełniony.

Wynika to z wprowadzenia na terenie Unii Europejskiej rozporządzenia 2019/1148,które zatytułowane jest "Wprowadzanie do obrotu i stosowanie prekursorów materiałów wybuchowych". Dotyczy ono "substancji i mieszanin, które mogą być niezgodnie z przeznaczeniem stosowane do wytwarzania domowym sposobem materiałów wybuchowych".

Co to oznacza w praktyce? Nie będzie można sprzedawać w oddzielnym opakowaniu kwasu siarkowego będącego elektrolitem do akumulatorów. Do tej zmiany w przepisach przygotowują się już producenci baterii motocyklowych. W ofercie pojawia się więcej modeli, które są napełniane już w fabryce i trafiają do sklepu gotowe do montażu (np. akumulatory żelowe). Drugą opcją będzie napełnianie akumulatora elektrolitem przez sprzedawcę w sklepie.

Realizacja unijnych przepisów może się nieco różnić pomiędzy krajami, ale już wiadomo, że producenci akumulatorów zareagowali, wprowadzając więcej modeli, które wymagają napełniania elektrolitem. Z jednej strony bywają one droższe, ale z drugiej nie da się ukryć, że będzie to wygodniejsze dla użytkowników.

Źródło artykułu: WP Moto

Wybrane dla Ciebie

Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła
Konrad Dąbrowski gotowy na wyzwania Baja España Aragón 2025
Konrad Dąbrowski gotowy na wyzwania Baja España Aragón 2025
Test: Harley-Davidson Fat Boy - stylowa ikona popkultury
Test: Harley-Davidson Fat Boy - stylowa ikona popkultury
Czołówka motocykla i auta. Alkomat wskazał przyczynę
Czołówka motocykla i auta. Alkomat wskazał przyczynę