Zieloni chcą zakazu sprzedaży aut spalinowych w Niemczech

Obraz
Źródło zdjęć: © Shutterstock/INSAGO

Niemiecka partia Zieloni na swoim zjeździe podjęła uchwałę, że będzie dążyć do zakazu sprzedaży samochodów spalinowych od 2030 roku. Miałoby to dotyczyć zarówno silników wysokoprężnych jak i benzynowych.

O propozycji zakazu sprzedaży samochodów spalinowych w Niemczech od 2030 roku mówi się już od pewnego czasu. Posiadająca proekologiczny program partia Zieloni teraz ustanowiła z tego kluczowy punkt swoich postulatów. Ograniczenie miałoby dotyczyć jedynie rynku pierwotnego, czyli sprzedaży nowych aut. Pośrednio taka zmiana znacząco wpłynęłaby również na polski rynek.

W 2015 roku aż 45 proc. używanych samochodów przyjechało do nas z Niemiec, a to oznacza, że zakaz sprzedaży aut spalinowych u naszych zachodnich sąsiadów wyczerpałby to źródło. Co więcej, brak nowych samochodów tego typu oznaczałby również wzrost zainteresowania autami używanymi w Niemczech, a zatem wyższe ceny. Wydaje się również prawdopodobne, że Niemcy mogą sami zacząć sprowadzać starsze pojazdy z innych krajów, gdy nie będą mogli kupić ich u siebie. Wszystko to spowoduje najpewniej spory wzrost cen i wyschnięcie najważniejszego źródła pojazdów z drugiej ręki trafiających do Polski.

Czy wprowadzenie zakazu w Niemczech sprawi, że zmienią się również preferencje polskich kierowców? Na to nie ma co liczyć. Wśród samochodów bezemisyjnych możemy wybrać pomiędzy modelami elektrycznymi i tymi z ogniwami paliwowymi. Sieć stacji pozwalających naładować akumulatory lub uzupełnić zapas wodoru nie powstanie jednak z dnia na dzień. Oznacza to, że Polakom dokonującym zakupu na rynku wtórnym, zostaną auta krajowe lub pochodzące z tych państw, które nie zdecydują się na tak drastyczne ograniczenie.

Niemcy nie są pierwszym krajem, w którym proponuje się zakaz sprzedaży samochodów spalinowych. W połowie 2016 roku o możliwości ustanowienia takiej regulacji mówiło się w Norwegii, a kilka miesięcy wcześniej w Holandii. W obydwu przypadkach zakładano, że zakaz miałby obowiązywać od 2025 roku, a więc pięć lat wcześniej, niż proponują Niemcy. Norwescy politycy z pomysłu szybko się wycofali, uznając, że lepiej stosować marchewkę w postaci dopłat niż kij w formie zakazów. W Helsinkach władze miejskie dążą zaś do tego, by od 2025 roku zupełnie wyeliminować ruch prywatnych samochodów w mieście.

Pozostaje jednak pytanie, czy taki plan, jaki zakładają Zieloni, jest w ogóle możliwy do zrealizowania. Samochody elektryczne na akumulatory i te napędzane dzięki ogniwom paliwowych cały czas mają wiele wad. Największą z nich jest zdecydowanie wyższa cena. Np. Nissan Leaf jest w Polsce wyceniony na 128 tys. zł, czyli dwa razy drożej niż spalinowy Pulsar. Również wodorowa Toyota Mirai jest dużo droższa od spalinowego odpowiednika, a nawet hybrydowego Priusa. Do tego dochodzi kwestia infrastruktury. W przypadku wodoru cały czas są problemy z jego produkcją na większą skalę. Także samochody elektryczne wymusiłyby zbudowanie dodatkowych elektrowni. Trzeba też pamiętać o specyfice Niemiec. U naszych zachodnich sąsiadów bardzo wiele osób pokonuje długie trasy dzięki rozbudowanej sieci autostrad. Oznacza to, że samochody elektryczne wymuszałyby nawet dwie długie przerwy na naładowanie
akumulatorów, a to znacząco opóźniałoby dotarcie do celu.

Zatem plan partii Zieloni jest nie tylko ambitny, ale też kontrowersyjny i prawdopodobnie niemożliwy do wykonania – przynajmniej w tak krótkim terminie jak najbliższych kilkanaście lat.

sj, Wirtualna Polska

Wybrane dla Ciebie
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła