Brak zbieżności kół jest częstym problemem, w dodatku wielu kierowców nieświadomie użytkuje auto z takim defektem. Czym jest zbieżność kół i jaki ma wpływ na nasze auto?
Najprościej mówiąc jest to wartość określająca położenie kół przednich lub tylnych względem siebie. Jest ona określana jako kąt pomiędzy torami obu kół z tej samej osi. Kąt zbieżności zawiera się w przedziale +3 do -3 stopni. W przypadku dodatniego mówimy, że koła są zbieżne, przy ujemnym, że rozbieżne – to takie ustawienie kół, przy którym odległość między ich obręczami z przodu jest większa niż z tyłu. O jej braku mówimy, gdy punkty znajdujące się najbardziej z przodu obręczy kół są bliżej siebie niż te znajdujące się z tyłu.
* ILE WART JEST TWÓJ SAMOCHÓD? MOŻESZ SIĘ ŁATWO PRZEKONAĆ *
Podstawowym kłopotem jest problem z utrzymaniem linii podczas jazdy na wprost. Czasami, zwłaszcza w nowszych autach, jest to spowodowane nawet niewielką różnicą w ciśnieniu w oponach. Częstszą przyczyną jest jednak brak zbieżności. Jeśli czujemy, że musimy kręcić kierownicą, aby utrzymać kierunek jazdy powinniśmy odwiedzić stację diagnostyczną. Kolejnym niepożądanym efektem jest nierównomierne zużywanie się ogumienia. Tracimy w ten sposób możliwość wykorzystania pełnych możliwości danego modelu opon, wymusza to także na nas częstszą ich wymianę, ponieważ jedna ze stron ściera się znacznie szybciej.
Następnym zauważalnym minusem jest zwiększony opór toczenia, który rzecz jasna przekłada się na większe spalanie, a co za tym idzie na naszą kieszeń. Ostatnią wadą jest opóźnienie reakcji podczas wchodzenia w zakręty. - Jako że nie mamy zagwarantowanej pełnej powierzchni styku opony z nawierzchnią, nasze auto nie zachowuje się tak, jak powinno. Odczuwalny jest bezwład pojazdu na ostrych zakrętach– wyjaśnia Filip Fischer z Oponeo.pl
Absolutną podstawą jest regularne sprawdzanie całej geometrii kół. Zaleca się, aby dokonywać tego przynajmniej raz w roku, najlepiej podczas wymiany opon np. z zimowych na letnie. Taka weryfikacja jest szczególnie ważna, gdy kupujemy nowe opony po to, by od samego początku nie użytkować ich w niewłaściwy sposób. Faktem jest, iż taka usługa w większości serwisów jest stosunkowo droga, jednak w tym przypadku lepiej zaufać specjalistom, którzy posiadają urządzenia do sprawdzania zbieżności kół. Niestety wszystkie domowe metody określenia dokładnych kątów zbieżności są obarczone ryzykiem błędu, a już różnica rzędu 0,5 stopnia jest na tyle poważna, by wpłynąć na jazdę. Nawet z wykorzystaniem wskaźników laserowych trudno mieć pewność co do dokładności pomiaru. Najważniejsze jednak jest to byśmy pamiętali, że sprawność techniczna naszego auta przyczyni się nie tylko do uniknięcia niespodziewanych awarii i zredukuje koszty jego
użytkowania, ale przede wszystkim zapewni nam bezpieczeństwo na drodze.
Źródło: Oponeo.pl
ll/moto.wp.pl