Wysokie biegi są dla ludzi
Jeszcze 10 czy 15 lat temu na rynku było wiele samochodów wolnossących. Takie silniki potrzebują nieco większych obrotów, by zapewnić użyteczne podczas przyspieszania parametry. Dziś takie auta są jednak rzadkością. Doładowane silniki zwykle dysponują sporą dawką mocy i momentu obrotowego już około 2000 obr/min. Nic więc nie stoi na przeszkodzie, by właśnie przy takich obrotach zmieniać bieg na wyższy. Czy zawsze? Oczywiście, że nie.
Jeśli jedziemy pod górę lub właśnie zamierzamy dynamicznie przyspieszyć, lepiej wstrzymać się ze zmianą biegów. Nieco nowsze samochody mają zresztą system, który wskazuje moment odpowiedni do zmiany biegu na desce rozdzielczej. Warto go słuchać, bo przy 50 km/h różnica w spalaniu pomiędzy jazdą na trzecim i na piątym biegu może wynosić nawet 30 proc.