| [
]( http://www.auto-swiat.pl/ ) |
| --- | Wielu kierowców boi się rond, bo obowiązujące na nich zasady ruchu są dla nich niezrozumiałe. Niepotrzebnie! Ronda, niezależnie od tego, czy potraktujemy je jako jedno skrzyżowanie, czy kilka następujących po sobie krzyżówek, umożliwiają najbezpieczniejszy skręt w drogę poprzeczną!
Jeśli przed rondem nie ma znaku A-7 (ustąp pierwszeństwa przejazdu), zastosuj regułę prawej ręki. Niemal przed każdym rondem w Polsce oprócz znaku C-12 ustawiony jest także A-7. Oznacza to, że pierwszeństwo mają ci, którzy już są na rondzie. W sytuacji, gdy znaku A-7 nie ma, stosujemy po prostu regułę prawej ręki: masz pierwszeństwo na wjeździe na rondo, ale przy najbliższym zjeździe musisz przepuścić tych, którzy na nie wjeżdżają.
Gdy na rondzie są dwa pasy, a chcesz jechać w lewo, zajmij lewy pas. Jeśli na dojeździe do ronda są dwa pasy ruchu, to zamierzając skręcić w lewo lub zawrócić, wjedź na lewy pas! Dopiero na skrzyżowaniu zmień pas na prawy, a potem zjedź z ronda. Na prawym pasie ustaw się tylko wtedy, gdy planujesz skręcić w prawo lub zamierzasz jechać prosto.
Zmieniasz pas? Ustąp pierwszeństwa tym, którzy już na nim są! Do większości kolizji na dużych rondach dochodzi podczas zmiany pasa ruchu. Pamiętaj, że zawsze trzeba ustąpić pierwszeństwa pojazdom, które jadą pasem, na który chcesz wjechać! Należy tego przestrzegać także wtedy, gdy ktoś - zamiast wybrać lewy lub środkowy pas - błędnie okrąża całe rondo prawym pasem. Nieustąpienie pierwszeństwa przez kierującego zmieniającego zajmowany pas ruchu kosztuje 250 zł i 5 punktów karnych!
Tramwaj przepuszczasz tylko w sytuacji, gdy zjeżdża z ronda. Niepewność wśród wielu kierowców budzą szyny przecinające rondo. Nie bój się - tramwaj wjeżdżający na skrzyżowanie o ruchu okrężnym musi przepuścić tych użytkowników, którzy już na nie wjechali. Pamiętaj za to, że musisz ustąpić pierwszeństwa pojazdowi szynowemu, który z ronda zjeżdża. Uwaga - jeśli na rondzie ruchem kieruje sygnalizacja, to tramwaj musi stosować się do jej wskazań.
Polecamy na AutoŚwiat.pl: Co sprawdzić przed kupnem samochodu?
Używaj kierunkowskazów! Pamiętaj, by nie wprowadzały w błąd. Zawsze włączaj prawy kierunkowskaz po minięciu zjazdu poprzedzającego ten, którym chcesz opuścić rondo. Dzięki temu inni kierowcy będą mogli wjechać na skrzyżowanie. Nie obawiaj się korzystania z lewego migacza: na małym (jednopasmowym) rondzie warto go włączyć, skręcając w lewo lub zawracając (kierowcy oczekujący na wjazd na skrzyżowanie widzą, że kontynuujemy jazdę wokół wyspy centralnej). Z kolei na rondach wielopasmowych bez sygnalizacji świetlnej kierunkowskazami informujemy innych o zmianie pasa ruchu.
Patrz na znaki, korzystaj z właściwych pasów - Znaczna większość rond w małych miejscowościach i poza obszarem zabudowanym ma jeden pas ruchu, a ich pokonanie nie jest trudne. Może też się zdarzyć, że przed skrzyżowaniem o ruchu okrężnym spotkamy pasy z wyznaczonymi kierunkami ruchu (znak F-10 - "kierunki na pasach ruchu" lub oznakowanie poziome P-8). Mimo pozornego skomplikowania jest to duże ułatwienie, bo kierujący od razu widzą, gdzie należy się ustawić, by jechać prosto lub skręcić w lewo.
Warto o tym pamiętać, tym bardziej że za skorzystanie z niewłaściwego pasa grozi mandat w wysokości 250 zł oraz 5 punktów karnych! Innym, rzadziej spotykanym rozwiązaniem drogowym jest zespół dwóch rond, połączonych ze sobą krótkim odcinkiem drogi. Pamiętajmy: każde z tych skrzyżowań traktujemy oddzielnie (niezależnie od małej odległości, jaka je dzieli!), a jeśli jest oznakowanie, stosujemy się do niego. Warto zwrócić uwagę na to, że zjeżdżając z pierwszego ronda, przed wjazdem na kolejne trzeba często ustąpić pierwszeństwa pojazdom, które poruszają się po drugim skrzyżowaniu. W takich przypadkach należy szczególnie starannie obserwować oznakowanie. Dodajmy, że w Polsce takie zespoły rond to wciąż rzadkość, ale za granicą można spotkać nawet trzy ronda znajdujące się tuż obok siebie.
Polecamy na AutoŚwiat.pl: Co sprawdzić przed kupnem samochodu?
sj/mw/mw