Zakopianka będzie miała najdłuższy tunel w Polsce. Prace przebiegają zgodnie z planem
Będzie „S7”
Mierzący ponad dwa kilometry tunel powstaje pod górą Luboń Mały. Gdy będzie gotowy, stanie się najdłuższym takim obiektem w kraju. Na razie prace przebiegają według harmonogramu.
Nikogo, kto w szczycie turystycznym wybrał się w Tatry, nie trzeba przekonywać, że Zakopianka jest dziś drogą zupełnie nieprzystającą do potrzeb zmotoryzowanych. Sytuację zmienić ma jej rozbudowa do standardu "ekspresówki”. By było to możliwe, musi powstać tunel pod górą Luboń Mały, na odcinku Naprawa - Skomielna Biała. Prace trwają od początku marca 2017 r., a Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad informuje, że na razie wszystko przebiega zgodnie z planem.
Oprócz samego drążenia i zabezpieczenia tymczasowego wykonywane są zbrojenia i betonowanie obudowy stałej w dwóch nitkach portalu północnego. Od strony portalu południowego trwa budowa muru oporowego. Skarpa drogowa nitki lewej została w pełni wzmocniona specjalnymi kotwami.
Pierwsze 165 metrów
W przypadku prawej nitki portalu północnego wydrążono i wykonano obudowę tymczasową o dł. 110 m. Wykonano także izolację na ścianach tunelu, trwają roboty zbrojeniowe i betoniarskie obudowy stałej, przygotowano zbrojenie pod szalunek stropowy na długości 24 m
Jeśli chodzi o lewą nitkę portalu północnego, wydrążono 55 m i wykonano na tym odcinku obudowę tymczasową. Trwają prace przy zbrojeniach obudowy stałej dolnej części tunelu.
Rozpoczęcie drążenia jednej nitki tunelu portalu południowego przewidywane jest na przełom lipca i sierpnia 2017 r., a drugiej nitki portalu południowego planowane jest na listopad 2017 r.
Razem nie można
Ze względu na warunki geologiczne i hydrologiczne panujące na tym terenie projektanci tunelu zalecili, aby pomiędzy jedną nitką drążonego tunelu i drugą było od 50 do 100 metrów różnicy, stąd otwory nie są drążone jednocześnie. Dlatego tworzenie lewej nitki portalu północnego rozpoczęto dopiero po wydrążeniu 50 metrów prawej nitki.
Praca nie jest jednak łatwa. Pod względem geologicznym występuje tu flisz karpacki, czyli niejednorodne skały przemieszane ze sobą. Na obszarze przebiegu budowanej drogi S7 Lubień - Rabka Zdrój występują uskoki tektoniczne i duża zmienność nachylenia warstw geologicznych w stosunku do nachylenia stoków. Raz są one zgodne z nachyleniem, innym razem przeciwne nachyleniu. Grunty wrażliwe są na dostęp tlenu i po odkryciu szybko wietrzeją.
Grubość warstw różnych utworów wykazuje dużą różnorodność, na łupkach na skutek dopływu wody powstają płaszczyzny poślizgowe, co sprzyja ruchom osuwiskowym. Warunki hydrologiczne w obszarze budowy tunelu są trudne: bardzo wysoki stan zwierciadła wód podziemnych wewnątrz góry charakteryzuje się dużymi wahaniami.
Bez wybuchów
Skomplikowana budowa geologiczna Karpat Zewnętrznych spowodowała wybór drążenia tunelu metodą tradycyjną, górniczą. Wykonawca, firma Astaldi z Włoch, stosuje metodę A.DE.CO.RS (analiza deformacji kontrolowanych w skałach i gruntach) czyli w skrócie metodę kontrolowanej deformacji.
Jest ona stosowana po raz pierwszy w Polsce, a została opracowana w latach 80. we Włoszech. Metoda ta była wykorzystana przez Astaldi w bardzo podobnych jak na Zakopiance warunkach gruntowych, przy budowie tunelu Marta Giulia na linii kolejowej pomiędzy Parmą a prowincją La Spezia we Włoszech.
Na razie nie zdecydowano się na użycie materiałów wybuchowych. Te mają wejść do gry w późniejszej fazie prac.
Magia liczb
Jeśli wykonawcy uda się wykonać prace w założonym terminie, wyczyn inżynierów będzie godny pozazdroszczenia. Tunel o długości 2,06 km ma powstać do końca 2019 roku, a pierwsi kierowcy mają nim pojechać przed końcem roku 2020. Oznacza to, że od rozpoczęcia prac do udostępnienia obiektu upłynąć mają niespełna cztery lata.
Mający kosztować 969 mln zł małopolski obiekt to nie koniec tego typu inwestycji w Polsce. Wiadomo już, że powstanie tunel łączący Świnoujście z wyspą Wolin. Przeprawa o łącznej długości 3,4 kilometra, w tym 1,44 kilometra jednorurowego tunelu. Zostanie on wykonany w technologii tarczy drążonej TBM (ang. Tunnel Boring Machine). Średnica wewnętrzna tunelu będzie wynosić 12 metrów, zostanie w nim wykonana dwukierunkowa jezdnia z pasami ruchu o szerokości 3,5 m, poniżej ulicy powstanie również tunel ewakuacyjny.
Najdłuższy obecnie polski tunel to obiekt pod Martwą Wisłą w Gdańsku. Budowano go 4,5 roku, a jego długość to 1377,5 metra.
Źródło: GDDKiA