Trwa ładowanie...
23-04-2016 08:35

Tunel pod Martwą Wisłą od niedzieli dla kierowców

d1rnwqs
d1rnwqs

W niedzielę 24 kwietnia otwarty zostanie w Gdańsku tunel pod Martwą Wisłą. Uruchomienie przejazdu przed weekendem majowym jest dobrym prognostykiem dla mieszkańców Trójmiasta i odwiedzających je turystów.

Podwodna konstrukcja połączy ulicę Marynarki Polskiej, wiodącą do Nowego Portu z trasą Sucharskiego, którą można dojechać do Portu Północnego. Dla turystów oznacza to łatwiejszy i szybszy dojazd do gdańskiego stadionu i na Westerplatte, a dla mieszkańców wyprowadzenie ciężkiego ruchu kołowego z centrum miasta. Tunelem będzie można przejechać od niedzieli 24 kwietnia 2016 roku. Otwarcie szlabanów nastąpi przed godziną 11. Dzień wcześniej z obiektu będą mogli skorzystać rowerzyści (od godziny 9), biegacze (od 11) oraz piesi (od 13), zaplanowano również możliwość zwiedzenia konstrukcji. Koniec zwiedzania tunelu określono na godzinę 18 (ostatnie osoby będą wpuszczane najpóźniej godzinę wcześniej).

Prace nad konstrukcją trwały 4,5 roku, czyli o 1,5 roku dłużej, niż początkowo zakładano. Obiekt, który powstał w tym czasie, jest jednak wyjątkowy. To najdłuższy, mierzący 1377,5 m, tunel w Polsce. Ruch samochodowy będzie odbywał się tu po dwóch nitkach, a o bezpieczeństwo użytkowników dbać ma szereg urządzeń. W każdej rurze tunelu umieszczono 11 wentylatorów wyprowadzających spaliny oraz dwa napowietrzające. Jakość powietrza we wnętrzu konstrukcji na bieżąco monitoruje 6 czujników CO oraz 12 czujników przejrzystości. Jeśli stężenie tlenku węgla w tunelu przekroczy normę, wjazd do środka zostanie wstrzymany, aż do poprawy jakości powietrza.

Na ścianach tunelu co 125 metrów umieszczono punkty alarmowe wyposażone w telefon. Sytuację wewnątrz i w otoczeniu obiektu monitoruje 112 kamer, w tym po 38 w każdej nitce drogi.

d1rnwqs

Tunel pod Martwą Wisłą nie będzie się cieszył mianem najdłuższej tego typu konstrukcji przez długie lata. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad rozpisała już przetarg na realizację tunelu pomiędzy wyspami Wolin i Uznam w Świnoujściu. Całkowita długość inwestycji wyniesie około 3,4 kilometra, w tym 1,44 kilometra jednorurowego tunelu drążonego, który - podobnie jak w przypadku gdańskiego obiektu - zostanie wykonany w technologii tarczy drążonej TBM (ang. Tunnel Boring Machine). Średnica wewnętrzna tunelu będzie wynosić 12 metrów, zostanie w nim wykonana dwukierunkowa jezdnia z pasami ruchu o szerokości 3,5 m, poniżej ulicy powstanie również tunel ewakuacyjny.

(fot. PAP/Dominik Kulaszewicz)
Źródło: (fot. PAP/Dominik Kulaszewicz)

Jak podkreślają przedstawiciele Gdańska, w sobotę, w "dniu otwartym" tunelu będzie jedyna okazja żeby pokonać go pieszo, na rowerze czy na rolkach. Jako pierwsi o godz. 9 będą mogli nim przejechać rowerzyści, o 11 - przebiec biegacze, piesi będą mogli wejść od 12.45. Wejście do tunelu i wyjście z niego możliwe będzie tylko od strony stadionu ("Węzeł Marynarki Polskiej"). Od strony ul. Ku Ujściu nie będzie takiej możliwości. Jak podał Urząd Miasta, ze względu na spodziewaną dużą liczbę odwiedzających, w sobotę w godzinach od 10 do 17 tramwaje i autobusy w kierunku Letnicy mają kursować z większą częstotliwością. W październiku 2014 r., jeszcze w trakcie budowy, podczas "dnia otwartego tunelu" w ciągu czterech godzin zwiedziło go ok. 16 tys. osób.

Jak podała spółka Gdańskie Inwestycje Komunalne (GIK - miejska spółka nadzorująca inwestycję), dla kierowców obie nitki tunelu mają być udostępnione w niedzielę ok. godz. 10.30-11. Szlabany mają być uroczyście otwarte o g. 10 przez prezydenta Gdańska Pawła Adamowicza. Jako pierwszy tunelem przejedzie prezydent wraz ze zwycięzcą licytacji w ramach Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy na inauguracyjny przejazd tunelem. Jak podało biuro prasowe gdańskiego magistratu, za pierwszy przejazd zapłacono 824 zł.

d1rnwqs

Otwarcie tunelu pod Martwą Wisłą spowoduje zmiany w organizacji ruchu w Gdańsku, m.in. ograniczenie ruchu ciężarówek powyżej 24 ton w centrum miasta, wprowadzenie nowej linii autobusowej i zakończenie kursowania promu Wisłoujście. - Cały ruch pojazdów ciężarowych, który mamy teraz w Śródmieściu, zostanie skierowany w stronę tunelu pod Martwą Wisłą - wyjaśnił zastępca prezydenta Gdańska Piotr Grzelak. - W dniu otwarcia tunelu na głównych ciągach komunikacyjnych zostaną ustawione znaki uniemożliwiające ciężarówkom wjazd do Gdańska. Zakazy mają stanąć na odcinkach al. Armii Krajowej, ul. Kartuskiej, Świętokrzyskiej, Podwala Przedmiejskiego, ul. Elbląskiej, Jana z Kolna i na Drodze Zielonej. Na wszystkich odcinkach zamkniętych dla samochodów ciężarowych mają pojawić się kamery rejestrujące każdorazowe złamanie zakazu wjazdu ciężkich pojazdów. Ciężkie pojazdy, które obsługiwać muszą centrum Gdańska np. z powodu prowadzonych tam robót, będą musiały być zaopatrzone w specjalne identyfikatory. Będzie je wydawał
Zarząd Dróg i Zieleni w Gdańsku.

Zapowiedziano, że dla rowerzystów, którzy nie będą mogli wjechać do tunelu, przygotowywana jest specjalna linia autobusowa, której pojazdy zostały przystosowane do przewozu rowerów. Autobusy nowej linii nr 258 kursować będą między węzłami Ku Ujściu a Marynarki Polskiej wahadłowo co około 30 minut (w godz. 6 - 19). Każdorazowo będą mogły przewieźć do ośmiu rowerów. Zapowiedziano, że Prom Wisłoujście kursować będzie do końca maja.

Pierwotnie zakończenie budowy tunelu planowano na październik 2014 r. Na przedłużenie realizacji inwestycji wpływ miało ogłoszenie upadłości trzech polskich firm, które wygrały przetarg na budowę, m.in. Hydrobudowy Polska. Inwestycję dokończyła hiszpańska spółka Obrascon Huarte Lain (OHL). Na opóźnienie miały też wpływ trudności przy budowie siedmiu poprzecznych przejść bezpieczeństwa łączących obie nitki tunelu, które umożliwią ewakuację kierowców z jednej nitki do drugiej np. w przypadku awarii czy pożaru.

d1rnwqs

Koszt budowy tunelu wraz z pobliskim rondem to 885 mln zł brutto; w 85 proc. inwestycja jest dofinansowana z funduszy UE. Opóźnienie zakończenia inwestycji nie wpłynęło na wzrost kosztów budowy. Kontrakt na budowę podpisano w październiku 2011 r., a roboty rozpoczęły się wiosną 2012 r. Wykonano go metodą drążoną, za pomocą niemieckiej maszyny wiercącej TBM (Tunnel Boring Machine).

Ruch w tunelu będzie nadzorowany przez całą dobę. Dopuszczalna prędkość to 70 km/godz., która może być okresowo ograniczana np. z powodu dużego natężenia ruchu czy zatoru przy wyjeździe.

Źródło: PAP

Tomasz Budzik, moto.wp.pl

d1rnwqs
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d1rnwqs
Więcej tematów