Zadbaj o zapłon i świece żarowe

Obraz
Źródło zdjęć: © Auto Świat/autoswiat.pl

| [

Obraz

]( http://www.auto-swiat.pl/ ) |
| --- | Latem problemów z rozruchem nie mają nawet mocno wyeksploatowane silniki cierpiące na mnóstwo drobnych niesprawności. Kłopoty zaczynają się wtedy, gdy zrobi się zimno i mokro. Jeśli po przekręceniu kluczyka nic się nie dzieje lub rozrusznik obraca się bardzo wolno, należy najpierw sprawdzić akumulator i jego zaciski.

Obraz
© (fot. Jakub Wielicki)

Jeżeli jednak rozrusznik reaguje prawidło, a silnik i tak nie zapala lub robi to opornie i pracuje (przynajmniej w pierwszej chwili) nierówno, przyczyn problemów należy w pierwszej kolejności szukać w układzie zapłonowym, a w dieslach w układzie świec żarowych.

Szukamy przyczyn rozładowania akumulatora W nowszych autach nie pozostaje w takiej sytuacji nic innego, jak tylko udać się do warsztatu i poprosić o zdiagnozowanie usterki. Warto zostawić auto w serwisie na noc, żeby ostygło - po rozgrzaniu silnika objawy wielu niesprawności mogą zniknąć, więc od ręki mechanicy niewiele wskórają. W starszych modelach o prostej konstrukcji warto wcześniej samodzielnie zajrzeć pod maskę. W przypadku silników benzynowych część defektów można wytropić bez żadnych narzędzi czy urządzeń pomiarowych, wystarczy dobry wzrok i słuch.

Obraz
© (fot. Auto Świat/autoswiat.pl)

Należy zacząć od obejrzenia przewodów wysokiego napięcia prowadzących od aparatu zapłonowego do świec oraz do cewki zapłonowej. Szukamy przetarć izolacji i wypalonych śladów po przeskokach iskry - to właśnie one są najczęściej powodem tego, że do świec dociera zbyt mało energii. Warto też sprawdzić, czy styki kabli nie są zaśniedziałe, a wszystkie wtyki znajdują się na swoich miejscach. Jeśli przy pobieżnych oględzinach nie widać śladów usterek, warto przyjrzeć się przewodom podczas próby rozruchu.

Potrzebne jest do tego zaciemnione pomieszczenie i pomocnik, który na komendę przekręci kluczyk. Druga osoba obserwuje wtedy, czy gdzieś pod maską nie przeskakują w sposób niekontrolowany iskry. Uwaga! W trakcie takich testów nie wolno dotykać elementów układu zapłonowego, bo jeśli podejrzenia okażą się uzasadnione i przewody rzeczywiście mają przebicie, grozi to nawet śmiertelnym porażeniem prądem!

Polecamy na AutoŚwiat.pl: Jak odświeżyć zaniedbany samochód?

Dowiedz się więcej: Kiedy rozrusznik nie działa... Uszkodzonych przewodów nie należy łatać ani sztukować - trzeba je wymienić.Innym słabym punktem układu zapłonowego są świece. Wielu właścicieli aut zapomina, że to elementy eksploatacyjne, podlegają więc wymianie po określonym przebiegu. Zużycie świec prowadzi nie tylko do problemów z rozruchem, spadku mocy i wzrostu zużycia paliwa - z tego powodu mogą się też w zastraszającym tempie przepalać przewody wysokiego napięcia.

Obraz
© (fot. Auto Świat/autoswiat.pl)

Samodzielne diagnozowanie aut z dieslami jest znacznie trudniejsze. We własnym zakresie można jednak zwykle sprawdzić, czy do świec żarowych, których prawidłowe działanie jest konieczne do sprawnego rozruchu silnika, dociera prąd oraz czy nie są one przepalone.

Czy to prawda, że w autach z instalacją LPG należy częściej wymieniać świece zapłonowe? Tak, bo w silnikach zasilanych gazem świece pracują w gorszych warunkach niż podczas spalania benzyny. Do przeskoku iskry między elektrodami świecy potrzebne jest w takiej jednostce wyższe napięcie, wyższa też jest temperatura w komorach spalania. Z tego samego powodu w silnikach na gaz znacznie szybciej zużywają się przewody wysokiego napięcia i częściej psują się cewki zapłonowe. Aby zminimalizować ryzyko wystąpienia takich usterek, należy zmniejszyć nieco odstęp między elektrodami świec. Oszczędzając na paliwie, nie można równocześnie oszczędzać na jakości części!

Obraz
© (fot. Jakub Wielicki)

W niskich temperaturach do rozruchu silnika Diesla niezbędne jest prawidłowe działanie świec żarowych. Są to wysokowydajne grzałki elektryczne umieszczane w komorze spalania lub (w starszych silnikach) w komorze wstępnej. Mają za zadanie uzyskanie w początkowej fazie pracy silnika wysokiej temperatury (ok. 250 °C) niezbędnej do samozapłonu oleju napędowego wtryskiwanego do cylindrów. Latem kierowca może nie zauważyć, że jedna lub więcej świec przestały działać - silnik zapali co najwyżej z niewielką zwłoką. Zimą nie zapali jednak wcale! W układzie żarowym najczęściej psują się świece, jednak przed decyzją o ich wymianie należy sprawdzić, czy przyczyna niesprawności nie tkwi w sterującym ich pracą przekaźniku.

W nowych autach jakiekolwiek prace naprawcze czy diagnostyka układu zapłonowego to zadanie dla odpowiednio wyposażonego serwisu. Jeżeli auto jest obsługiwane poza ASO (nie według założonego przez producenta harmonogramu przeglądów), to warto pamiętać, by po odpowiednim przebiegu wymieniać świece. Pozostałe elementy podlegają wymianie tylko w razie usterki. W starszych autach elementów eksploatacyjnych jest znacznie więcej!

Polecamy na AutoŚwiat.pl: Jak odświeżyć zaniedbany samochód?

Dowiedz się więcej: Kiedy rozrusznik nie działa...

sj

Źródło artykułu: Auto Świat

Wybrane dla Ciebie

Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła
Konrad Dąbrowski gotowy na wyzwania Baja España Aragón 2025
Konrad Dąbrowski gotowy na wyzwania Baja España Aragón 2025