Portugalski fiskus będzie zabierał samochody kierowcom ociągającym się z zapłatą mandatów za bezprawne przejazdy autostradami, które do niedawna były bezpłatne.
Jak poinformował tygodnik "Expresso", rząd Pedra Passosa Coelho wydał już instrukcje portugalskim urzędom skarbowym w sprawie egzekucji niezapłaconych manatów za korzystanie z dotychczas bezpłatnych autostrad, tzw. SCUT (skrót od słów "bez opłat dla podróżujących").
"Najbardziej opornych kierowców, którzy ociągają się z zapłatą kar, czeka od stycznia 2012 r. przykra niespodzianka. Ich pojazdy zostaną zanotowane w policyjnym rejestrze i przy pierwszej okazji zarekwirowane. Następnie trafią do odpowiednich terytorialnie urzędów skarbowych, które wystawią auta na licytację" - poinformował "Expresso".
Mimo że 8 grudnia br. cztery ostatnie trasy SCUT przestały być gratisowe, nadal wielu kierowców nie zgadza się na uiszczanie opłat za korzystanie z autostrad.
Bezpłatne dotychczas autostrady obejmują główną trasę regionu Algarve (A22), tzw. Via do Infante, usytuowaną wzdłuż południowego wybrzeża kraju, a także drogi A23, A24 i A25, zlokalizowane w środkowej części kraju. Umożliwiają one kierowcom przemieszczanie się z południa na północ oraz wschodu na zachód Portugalii.
Pobieranie pieniędzy od użytkowników na dawnych trasach SCUT odbywa się na podstawie specjalnych chipów rejestrowanych przez system elektronicznych bramek. Wydające je urzędy potwierdzają jednak brak dużego zainteresowania wśród osób korzystających z dotychczas bezpłatnych autostrad.
"Kierowcy coraz częściej omijają trasy SCUT, wybierając drogi regionalne, lub jeżdżą autostradami bez uiszczania opłat. Ocenia się, że na trzech innych trasach, przekształconych w 2010 r. w płatne autostrady, nie płaci aż 10 proc. użytkowników" - ujawnił lizboński tygodnik.
Ogłoszone przez Lizbonę opłaty na trasach SCUT mają, zdaniem gabinetu Passosa Coelho, "ratować budżet przed nadmiernymi wydatkami". Według szacunków rządowych ekspertów, utrzymanie bezpłatnych autostrad obciążyłoby państwową kasę w ciągu najbliższych 18 lat kwotą 8,6 mld euro.
Pierwszy z odcinków bezpłatnych autostrad, obsługiwanych w Portugalii przez partnerstwa publiczno-prywatne, powstał w 1997 r. Do 2004 r. do sieci 40 istniejących już w kraju płatnych autostrad dołączono sześć innych tras SCUT. W październiku 2010 r. socjalistyczny gabinet Jose Socratesa odstąpił od idei bezpłatnych autostrad w przypadku trzech tras, zlokalizowanych w rejonie miast Porto, Braga oraz Leiria.
Z Lizbony Marcin Zatyka