Wzmocnione układy przeniesienia napędu w "dostawczakach" Renault
Renault wprowadza do swoich aut dostawczych nowe rozwiązania układów przeniesienia napędu. Mogą się one okazać pomocne podczas użytkowania samochodu w trudniejszych warunkach drogowych.
Pierwsze z nich, Extended Grip, było oferowane od kilku lat, teraz jednak znalazło się na wyposażeniu seryjnym całej gamy samochodów dostawczych francuskiej marki. Technologia ta wzmacnia przeniesienie napędu na koła podczas ruszania oraz jazdy z niewielką prędkością na grząskiej nawierzchni o słabej przyczepności lub na śliskiej drodze pokrytej śniegiem, błotem czy piaskiem. Sercem Extended Grip jest elektroniczny system kontroli trakcji. Uruchamia go kierowca za pomocą przycisku. Jeśli system stwierdzi, że koła napędzane ślizgają się, a pozostałe stoją w miejscu, to wnioskuje, że przyczepność jest słaba i odpowiednio zarządza przenoszeniem na koła mocy silnika.
Drugie rozwiązanie to X-track, dostępne w modelach Kangoo, Trafic i Master. Składa się z czterech grup podzespołów - samoblokującego mechanizmu różnicowego (gdy koło traci przyczepność, pozwala on na przeniesienie do 25 proc. momentu obrotowego na koło posiadające lepszą przyczepność), podwyższonego zawieszenia (o ok. 30 mm w Kangoo i Trafic oraz o 40 mm w Masterze), osłon z blachy stalowej pod silnikiem i podwoziem (chroniących miskę olejową, przewody hamulcowe i paliwowe) oraz opon błotno-śniegowych. W przeciwności do Extended Grip, X-track jest zawsze aktywny, działa też niezależnie od prędkości jazdy.
Ostatnią propozycją jest model Master w wersji z napędem 4x4. Przeniesienie napędu posiada dwa tryby działania - do jazdy po normalnej drodze (4x2) oraz do jazdy po trudnej nawierzchni lub w terenie (4x4). Inżynierowie zastosowali również włączany reduktor, osłony podwozia i silnika, opony błotno-śniegowe oraz zawieszenie podwyższone o 65 mm z przodu i o 58 mm/45 mm z tyłu (odpowiednio koła pojedyncze i podwójne). Czteronapędowy Master jest dostępny z silnikami wysokoprężnymi o mocy 125, 136 i 164 KM oraz z manualną skrzynią biegów.
Źródło: Renault
ll