Wysokość składki OC zależna od mandatów. Ma być bezpieczniej na drogach

Polska Izba Ubezpieczeń opracowała raport podpowiadający, jak zmniejszyć liczbę wypadków drogowych w Polsce. Proponuje m.in. możliwość taryfikacji ubezpieczenia OC w oparciu o mandaty i punkty karne kierowców.

Polska Izba Ubezpieczeń podpowiada, jak zmniejszyć ilość wypadków
Źródło zdjęć: © East News

Polska Izba Ubezpieczeń podczas XXVII Forum Ekonomicznego w Krynicy-Zdroju przestawiła raport, który analizuje stan wypadkowości na naszych drogach. Zawarto w nim 20 pomysłów, które mają przyczynić się do poprawy bezpieczeństwa na drogach. Plan jest ambitny: do 2030 r. ma przyczynić się do zmniejszenia aż o 2/3 liczby ofiar wypadków.

Rocznie na polskich drogach ginie ponad 3 tys. osób. Mamy jeden z najwyższych wskaźników śmiertelności na drogach w całej Unii Europejskiej – jest aż o 50 proc. wyższy od średniej. Najbardziej przerażające jest wskaźnik śmiertelności młodych Polaków, który jest o ponad 60 proc. wyższa niż u naszych zachodnich sąsiadów. Nie bez przyczyny, najczęstszymi sprawcami śmiertelnych wypadków w Polsce są młodzi. Co m.in. proponuje PIZ?

Obraz
© East News

Chce rozpocząć generalne zmiany w kwestii bezpieczeństwa ruchu drogowego, wzorując się na Słowacji. Poprawienie infrastruktury drogowej czy edukacje przyszłych kierowców – najlepiej od czasów szkolnych. Największe wątpliwości budzi pomysł wysokości ubezpieczenia OC w oparciu o mandaty i punkty karne. Prezes PIU Jan Grzegorz Prądzyński tłumaczy, że taki system nagradzałby osoby jeżdżące bezpiecznie, a karał piratów drogowych.

Drugim pomysłem jest zaostrzenie kontroli nad badaniami pojazdów. Według przedstawionych danych, w Polsce aż 98 proc. pojazdów przechodzi pozytywnie kontrolę techniczną – mimo zaawansowanego wieku i niepewnego pochodzenia większości aut na polskich drogach. Niską jakość okresowych badań technicznych krytykowała już w 2009 r. Najwyższa Izba Kontroli. Warto przejść się po najbliższym parkingu i zobaczyć, na jakich oponach jeździ wielu kierowców. Często są stare i łyse, czego skutkiem są kolizje lub wypadki. W raporcie postulowano także o większą ochronę pieszych przez m.in. uzależnienie mandatu od zarobków.

Wybrane dla Ciebie
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła