Wypadki bez uprawnień

W zeszłym roku w Polsce wydarzyło się 46.876 wypadków drogowych. Zginęło w nich 5.243 osoby, a 59.123 zostało rannych. Policjanci z ruchu drogowego jako najczęstszą przyczynę kolizji podają zbyt szybką jazdę. Jednak coraz częściej wypadki są wynikiem zwykłej głupoty. Tylko wczoraj w woj. podlaskim wydarzyły się dwa śmiertelne w skutkach, gdzie kierującymi były młode kobiety nie posiadające uprawnień do prowadzenia. Na jazdę pozwolili im pasażerowie.

Do pierwszego z tych wypadków doszło wczoraj wczesnym popołudniem na żwirowej drodze wiodącej z miejscowości Pietrzykowo Gołąbki do Pilik koło Bielska Podlaskiego. Właśnie tam uczyła się jeździć audi 20-letnia kobieta. Na fotelu obok niej siedział 28-letni właściciel pojazdu. Razem z nimi podróżował 29-letni mężczyzna. Na jednym z ostrych zakrętów szutrowej drogi kobieta wpadając w poślizg straciła panowanie nad pojazdem. Rozpędzone auto zjechało na lewą stronę drogi, potem do rowu, a następnie dachowało. Siła odśrodkowa była tak duża, że wyrzuciła z pojazdu 29-letniego pasażera. Mężczyzna zginął na miejscu. Pozostali uczestnicy z wypadku wyszli bez szwanku. Badanie alkomatem wykazało, że kierująca mieszkanka Bielska Podlaskiego była pod wpływem alkoholu. Miała 0,3 prom. w organizmie.

Tego samego dnia wieczorem doszło do podobnego i równie tragicznego w skutkach wypadku. Tym razem dramat rozegrał się na drodze z Nowej Woli do Suszcza w gminie Michałowo. 17-letnia mieszkanka Narewki wiozła także w audi dwóch pasażerów. Również nie miała uprawnień do kierowania. I również straciła panowanie nad autem. Zjechała na prawą stronę, gdzie samochód przewracając się uderzył w drzewo. Z koziołkującego pojazdu wypadli dwaj pasażerowie. Kierująca i podróżujący z nią 22-letni właściciel auta z obrażeniami ciała zostali przewiezieni do szpitala. Drugi z pasażerów, 27-latni mieszkaniec pobliskiego Lewkowa Starego, mimo wysiłków lekarzy zmarł w trakcie reanimacji.

Policjanci apelują: droga publiczna nie jest placem manewrowym, na którym kandydaci na kierowców powinni szlifować swoje umiejętności. Takie kursy mogą odbywać się jedynie pod okiem wykwalifikowanych instruktorów jazdy w specjalnie przystosowanych do tego samochodach. Zapominanie o tych zasadach stwarza duże zagrożenie nie tylko dla przyszłych kierowców ale dla wszystkich użytkowników dróg. Co najlepiej pokazują wczorajsze wypadki.

W 2006 r. Policja stwierdziła 46.876 wypadków drogowych. Spośród nich prawie 73 % ogólnej liczby wypadków czyli 37.129 było spowodowanych przez kierujących pojazdami. Prawie w co trzecim wypadku jego przyczyną było niedostosowanie prędkości do warunków na drodze. Analizując wiek i płeć kierowców należy stwierdzić, że najczęściej sprawcami wypadków w 2006 r. byli kierujący pojazdami mężczyźni, którzy zostali sprawcami 81,5 % wypadków, kobiety natomiast spowodowały 16,1 % wypadków.

Grupa wiekowa tzw. młodych kierowców czyli będących w wieku 18- 24 lata cechuje się częstym występowaniem brawury przy jednoczesnym braku doświadczenia. W tej grupie wiekowej aż 43 % wypadków jest wynikiem niedostosowania prędkości do warunków na drodze.

Wybrane dla Ciebie

Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła
Konrad Dąbrowski gotowy na wyzwania Baja España Aragón 2025
Konrad Dąbrowski gotowy na wyzwania Baja España Aragón 2025