Wynajem długoterminowy znów zyskuje na popularności
Z danych Polskiego Związku Wynajmu i Leasingu Pojazdów wynika, że tempo rozwoju rynku wynajmu długoterminowego aut w naszym kraju ciągle rośnie. W trzecim kwartale dynamika wzrostu liczby samochodów użytkowanych w takiej formie wyniosła 11 proc. rok do roku.
Na koniec trzeciego kwartału br. należące do PZWLP firmy wynajmu długoterminowego, reprezentujące ok. 80 proc. tego rynku w Polsce, finansowały i zarządzały ponad 126,5 tys. pojazdów użytkowanych przez przedsiębiorców w usługach Full Serwis Leasingu i Leasingu z Serwisem. Oznacza to, że dynamika rozwoju branży wyniosła 11 proc. rok do roku i była tym samym jeszcze wyższa niż na koniec czerwca (9,4 proc. r/r) oraz w pierwszym kwartale (8,9 proc. r/r).
- Rosnące tempo wynika przede wszystkim z faktu, że obecnie z wynajmu długoterminowego korzystają nie tylko duże przedsiębiorstwa, ale też dynamicznie rozwija się sprzedaż tej usługi wśród klientów z sektora małych i średnich firm. Jeszcze kilka lat temu wynajem długoterminowy był postrzegany jako rozwiązanie zarezerwowane dla dużych korporacji. Obecnie oferta jest dostosowana także do nawet najmniejszych przedsiębiorców, korzystających w swojej działalności choćby z jednego samochodu - powiedział Sławomir Wontrucki, prezes zarządu PZWLP.
Znaczący był również udział branży wynajmu długoterminowego w całkowitej sprzedaży nowych samochodów osobowych do firm w Polsce, czyli w kluczowym już od dłuższego czasu segmencie dla kondycji całego rynku motoryzacyjnego. Zgodnie z danymi IBRM Samar w trzecim kwartale 2016r. firmy były nabywcami 70,5 proc. wszystkich sprzedanych nowych aut osobowych w salonach w naszym kraju. Jak podaje PZWLP, w wynajmie długoterminowym znalazło się w tym czasie co piąte nowe auto osobowe (19,8 proc.) kupowane przez firmy, czyli ponad 12 800 samochodów. Większość z nich, bo nieco ponad 10 000 pojazdów, została zakupiona przez firmy członkowskie PZWLP.
Firmy korzystające z opisywanych usług najchętniej wybierają pojazdy z silnikiem wysokoprężnym (72,4 proc.). Na drugiej pozycji znalazły się auta benzynowe (27,3 poc.), a na trzecim - hybrydy i samochody elektryczne (0,3 proc.). Ta ostatnia grupa notuje jednak szybki wzrost - na koniec trzeciego kwartału było ich 400 (394 hybrydy i 16 "elektryków"), zaś w drugim kwartale 296 (odpowiednio 286 i 10). Wśród najbardziej popularnych modeli znalazły się Skoda Octavia, Ford Focus, Skoda Fabia, Toyota Yaris oraz Opel Astra.
Źródło: PZWLP
ll/Wirtualna Polska