Wymieniasz opony? Sam sprawdź i jeszcze popraw po mechaniku

Wielu z was zapewne zastanawia się nad wymianą opon na zimowe. Jeśli jednak jeszcze tego nie dokonaliście, możecie uniknąć pewnych powszechnych błędów, które zdarzają się podczas zmiany lub zakupu nowego ogumienia.

Wymiana oponWymiana opon
Źródło zdjęć: © Autokult | Filip Blank

/ 6Bzdury na temat wymiany opon. Nie daj się zrobić w balona

Wymiana opon
Wymiana opon © Autokult | Filip Blank

/ 6Lepsze opony zawsze zakładamy na tył

Bieżnik może mieć inną grubość na boku, niż na środku.
Bieżnik może mieć inną grubość na boku, niż na środku. © autokult

„Lepsze opony zakładamy na przód” to powszechne przekonanie powtarzane przez wulkanizatorów i wielu kierowców. Związek między tym mitem a logiką polega na tym, że podczas spokojnej jazdy przy dobrej pogodzie, lepsze opony z przodu mogą skrócić drogę hamowania w nagłych sytuacjach. Jednak dla maksymalnego bezpieczeństwa, zwłaszcza na mokrej nawierzchni, zaleca się montowanie opon z głębszym bieżnikiem na tył. Wilgoć na drodze znacząco zwiększa ryzyko aquaplaningu, który jest bardziej niebezpieczny, gdy dotyczy tylnej osi, niż przedniej.

/ 6Opony zakładamy według oznaczeń? Nie zawsze

Wymiana opon
Wymiana opon © Autokult | Marcin Łobodziński

W serwisach zajmujących się wymianą opon często spotyka się, że wymontowane opony są oznaczane zależnie od pozycji, na której były zamontowane. Wulkanizatorzy zazwyczaj stosują oznaczenia takie jak PP, LP, LT i PT, które odpowiadają odpowiednio prawemu przodowi, lewemu przodowi, lewemu tyłowi i prawemu tyłowi. Wydaje się, że tak oznaczone opony zostają zamontowane zgodnie z zapisami podczas ponownego montażu, jednak takie podejście jest błędne. Aby zapewnić równomierne zużycie, zaleca się przynajmniej raz w roku zamienić przednie opony z tylnymi. Jeśli stan zużycia jest podobny, warto założyć opony przednie na tył, a te z tyłu na przód. W sytuacji, gdy przednie opony są bardziej zużyte, powinny one pozostać na swojej dotychczasowej pozycji.

/ 6Trzy rzeczy, które musisz poprawić po mechaniku

Ciśnienie w oponie
Ciśnienie w oponie © Autokult | Marcin Łobodziński

Zwykle, kiedy zlecamy warsztatowi wykonanie prostych zadań mechanicznych, później sami musimy coś poprawić. Na przykład, sprawdzenie ciśnienia w oponach – warto to skorygować zaraz po wymianie kół. Rzadko zdarza się, by w warsztacie dostosowano ciśnienie do wartości zalecanych przez producenta auta. Kolejna kwestia to dokręcanie śrub. To problematyczne, bo mogą być one albo zbyt mocno dokręcone (zazwyczaj), co utrudni ich odkręcanie, np. po złapaniu gumy, albo za luźne, co sprawia, że po kilku dniach jazdy mogą się poluzować. Ostatnim aspektem jest wyważenie kół. Gdy opony przez zimę leżały oddzielnie od felg, prawdopodobnie konieczne będzie ich ponowne wyważenie po przejechaniu kilkuset kilometrów.

/ 6Tanie auto nie musi mieć dobrych opon

Peugeot 205
Peugeot 205 © Licencjodawca | Marcin Łobodziński

Przy zakupie opon do samochodu nie powinniśmy kierować się wyłącznie ceną pojazdu i samych opon. Montaż wysokiej jakości ogumienia może zdecydowanie poprawić bezpieczeństwo podczas jazdy. Zasada jest prosta: im starszy lub mniej zaawansowany pojazd, tym bardziej warto zainwestować w lepsze opony. Nowoczesne samochody wyposażone są w zaawansowane systemy bezpieczeństwa, które zwiększają kontrolę nad pojazdem i zapewniają ochronę pasażerom w razie wypadku.

/ 6Szukasz oszczędności? Sprawdź rocznik

Opona_data_produkcji
Data produkcji opony © autokult.pl

Podczas zakupu opon samochodowych, warto rozważyć przeglądanie ofert online oraz zamówienie modeli z wcześniejszych lat, co może pozwolić na oszczędności. Panuje błędne przekonanie, że opony muszą pochodzić z tego samego roku, w którym są montowane. Opony, które mają 2-3 lata, jeżeli nie były używane, nie tracą właściwości, a w wielu przypadkach można je nabyć w hurtowniach taniej niż nowsze modele.

Wybrane dla Ciebie
Sukces Polaków w rajdzie Dubai Baja
Sukces Polaków w rajdzie Dubai Baja
Baggery Harleya-Davidsona będą ścigać się przy MotoGP. Zobaczyliśmy, jak będą wyglądały
Baggery Harleya-Davidsona będą ścigać się przy MotoGP. Zobaczyliśmy, jak będą wyglądały
Trzy nowe modele Voge’a trafią do Polski - od 125 cm3 po motocykl sportowy
Trzy nowe modele Voge’a trafią do Polski - od 125 cm3 po motocykl sportowy
Konrad Dąbrowski wygrywa Baja Quatar
Konrad Dąbrowski wygrywa Baja Quatar
Premiera: Indian Sport Scout RT i Sport Scout Sixty - proste nowości
Premiera: Indian Sport Scout RT i Sport Scout Sixty - proste nowości
Premiera: Kawasaki KLE500 - powrót po latach
Premiera: Kawasaki KLE500 - powrót po latach
Premiera: Honda CB1000GT - Hornet turystyczny
Premiera: Honda CB1000GT - Hornet turystyczny
Premiera: Suzuki SV-7GX - turystyka dla każdego
Premiera: Suzuki SV-7GX - turystyka dla każdego
Test: Honda GL1800 Gold Wing - musisz go poznać
Test: Honda GL1800 Gold Wing - musisz go poznać
Inteligentne wsparcie w autoDNA. Chatbot Vincent pomoże sprawdzić auto
Inteligentne wsparcie w autoDNA. Chatbot Vincent pomoże sprawdzić auto
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka