Wymiana oleju? Lepiej w serwisie

Obraz
Źródło zdjęć: © zdjęcie producenta

Wymiana oleju to z pozoru jedna najprostszych i najbardziej oczywistych czynności eksploatacyjnych związanych z samochodem. Łatwiejsze jest może jedynie zatankowanie paliwa lub uzupełnienie płynu do spryskiwaczy, więc co stoi na przeszkodzie aby nie wymieniać oleju samodzielnie? Jak się okazuje, jest kilka argumentów przeciwko.

Obraz
© (fot. Jakub Wielicki)

Uzupełniając płyn do spryskiwaczy lub tankując paliwo raczej trudno o pomyłkę oraz uszkodzenie samochodu, pomimo to znane są przypadki kiedy w zbiorniku diesla przez pomyłkę znalazło się kilkadziesiąt litrów benzyny lub płynem do spryskiwaczy został "uszlachetniony" płyn chłodzący lub nawet olej silnikowy. Oczywiście są to wyjątkowe sytuacje spowodowane zazwyczaj roztargnieniem kierowcy lub szczególnymi brakami w wiedzy na temat konstrukcji samochodu. Warto jednak zastanowić się nad tym jak wiele można "narozrabiać" samodzielnie wymieniając olej silnikowy.

Zbyt dużo oleju

Chcąc przedobrzyć lub omyłkowo możemy nalać do silnika zbyt dużo oleju, niż zostało to przewidziane w instrukcji naszego auta. O ile zatankowanie zbiornika paliwa "pod korek", nie jest groźne, o tyle w przypadku oleju silnikowego, jego nadmiar może mieć opłakane skutki dla silnika.

Obraz
© (fot. Marek Wieliński)

- Jazda ze zbyt wysokim poziomem oleju może spowodować awarię silnika. W niektórych jednostkach napędowych nalanie nawet z pozoru małej ilości - 200-300ml - nadmiarowego oleju może doprowadzić do konieczności przeprowadzenia remontu silnika. - ostrzega Maciej Gieniul z serwisu Motointegrator.pl.

Za mało oleju

Równie niebezpieczna jest jazda autem, w którym poziom oleju znajduje się poniżej wymaganego minimum. Elementy jednostki napędowej narażone są wówczas na gorsze smarowanie, które może skutkować poważną awarią. Jeśli w silniku będzie znajdowało się zbyt mało oleju, możliwe jest, że nasz pojazd początkowo nie zasygnalizuje nam tego poprzez wyświetlenie odpowiedniej kontrolki. Niemniej jazda takim samochodem jest ryzykowna.

- Niedostateczne smarowanie może szczególnie zaszkodzić górnym elementom silnika, może także doprowadzić do dość popularnej usterki polegającej na obróceniu się panewki silnikowej - informuje Maciej Gieniul.

Obraz
© (fot. sxc.hu)

Zerwany gwint, uszkodzony filtr

Najłatwiejszym sposobem na wypuszczenie zużytego oleju silnikowego jest odkręcenie korka spustowego w misce olejowej oraz filtra oleju. Aby to zrobić, należy posiadać odpowiednie narzędzia oraz warunki - kanał lub podnośnik. Jeśli jednak nie mamy wprawy, łatwo możemy popełnić błąd dokręcając zbyt mocno lub zbyt słabo nowy filtr i korek. Zbyt mocne dokręcenie korka może spowodować zerwanie gwintu w misce olejowej. Wiele osób zapomina, że korek spustowy nie jest wieczny i również należy go wymieniać.

Wycieki

Jeśli po samodzielnej wymianie oleju pojawiły się wycieki, może to świadczyć np. o źle dokręconym filtrze lub korku. Jeśli uda nam się zaobserwować niepokojące plamy pod autem, może to oznaczać, że mamy szczęście i zdążymy naprawić swój błąd na czas. W gorszym scenariuszu filtr lub korek mogą odkręcić się zupełnie podczas jazdy, a olej natychmiast wyleje się z silnika. Może być to jednoznaczne z zatarciem jednostki napędowej.

Obraz
© (fot. zdjęcie producenta)

Co robić ze zużytym olejem?

W przypadku samodzielnej wymiany oleju pozostaje jeszcze jedno pytanie - co robić ze starym olejem silnikowym? Przepisy prawne jasno stwierdzają, że przepracowany olej jest odpadem. Należy go przekazać punktu, który zgodnie z prawem będzie mógł go zutylizować. W praktyce poszukiwanie podmiotu przyjmującego olej może nie być łatwe.

Wymiana oleju przez Internet

Więc jeśli jednak cenimy swój czas, oraz nie chcemy ryzykować kosztownej pomyłki wymieniając samodzielnie olej, warto skorzystać z usługi wyspecjalizowanego warsztatu. Tym bardziej, że w obecnych czasach wykonanie takiej czynności serwisowej możemy wycenić i zamówić przez Internet.

Źródło: Motointegrator.pl.

tb/

Źródło artykułu: WP Moto
Wybrane dla Ciebie
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie