Wymiana oleju to z pozoru jedna najprostszych i najbardziej oczywistych czynności eksploatacyjnych związanych z samochodem. Łatwiejsze jest może jedynie zatankowanie paliwa lub uzupełnienie płynu do spryskiwaczy, więc co stoi na przeszkodzie aby nie wymieniać oleju samodzielnie? Jak się okazuje, jest kilka argumentów przeciwko.
Uzupełniając płyn do spryskiwaczy lub tankując paliwo raczej trudno o pomyłkę oraz uszkodzenie samochodu, pomimo to znane są przypadki kiedy w zbiorniku diesla przez pomyłkę znalazło się kilkadziesiąt litrów benzyny lub płynem do spryskiwaczy został "uszlachetniony" płyn chłodzący lub nawet olej silnikowy. Oczywiście są to wyjątkowe sytuacje spowodowane zazwyczaj roztargnieniem kierowcy lub szczególnymi brakami w wiedzy na temat konstrukcji samochodu. Warto jednak zastanowić się nad tym jak wiele można "narozrabiać" samodzielnie wymieniając olej silnikowy.
Zbyt dużo oleju
Chcąc przedobrzyć lub omyłkowo możemy nalać do silnika zbyt dużo oleju, niż zostało to przewidziane w instrukcji naszego auta. O ile zatankowanie zbiornika paliwa "pod korek", nie jest groźne, o tyle w przypadku oleju silnikowego, jego nadmiar może mieć opłakane skutki dla silnika.
- Jazda ze zbyt wysokim poziomem oleju może spowodować awarię silnika. W niektórych jednostkach napędowych nalanie nawet z pozoru małej ilości - 200-300ml - nadmiarowego oleju może doprowadzić do konieczności przeprowadzenia remontu silnika. - ostrzega Maciej Gieniul z serwisu Motointegrator.pl.
Za mało oleju
Równie niebezpieczna jest jazda autem, w którym poziom oleju znajduje się poniżej wymaganego minimum. Elementy jednostki napędowej narażone są wówczas na gorsze smarowanie, które może skutkować poważną awarią. Jeśli w silniku będzie znajdowało się zbyt mało oleju, możliwe jest, że nasz pojazd początkowo nie zasygnalizuje nam tego poprzez wyświetlenie odpowiedniej kontrolki. Niemniej jazda takim samochodem jest ryzykowna.
- Niedostateczne smarowanie może szczególnie zaszkodzić górnym elementom silnika, może także doprowadzić do dość popularnej usterki polegającej na obróceniu się panewki silnikowej - informuje Maciej Gieniul.
Zerwany gwint, uszkodzony filtr
Najłatwiejszym sposobem na wypuszczenie zużytego oleju silnikowego jest odkręcenie korka spustowego w misce olejowej oraz filtra oleju. Aby to zrobić, należy posiadać odpowiednie narzędzia oraz warunki - kanał lub podnośnik. Jeśli jednak nie mamy wprawy, łatwo możemy popełnić błąd dokręcając zbyt mocno lub zbyt słabo nowy filtr i korek. Zbyt mocne dokręcenie korka może spowodować zerwanie gwintu w misce olejowej. Wiele osób zapomina, że korek spustowy nie jest wieczny i również należy go wymieniać.
Wycieki
Jeśli po samodzielnej wymianie oleju pojawiły się wycieki, może to świadczyć np. o źle dokręconym filtrze lub korku. Jeśli uda nam się zaobserwować niepokojące plamy pod autem, może to oznaczać, że mamy szczęście i zdążymy naprawić swój błąd na czas. W gorszym scenariuszu filtr lub korek mogą odkręcić się zupełnie podczas jazdy, a olej natychmiast wyleje się z silnika. Może być to jednoznaczne z zatarciem jednostki napędowej.
Co robić ze zużytym olejem?
W przypadku samodzielnej wymiany oleju pozostaje jeszcze jedno pytanie - co robić ze starym olejem silnikowym? Przepisy prawne jasno stwierdzają, że przepracowany olej jest odpadem. Należy go przekazać punktu, który zgodnie z prawem będzie mógł go zutylizować. W praktyce poszukiwanie podmiotu przyjmującego olej może nie być łatwe.
Wymiana oleju przez Internet
Więc jeśli jednak cenimy swój czas, oraz nie chcemy ryzykować kosztownej pomyłki wymieniając samodzielnie olej, warto skorzystać z usługi wyspecjalizowanego warsztatu. Tym bardziej, że w obecnych czasach wykonanie takiej czynności serwisowej możemy wycenić i zamówić przez Internet.
Źródło: Motointegrator.pl.
tb/