Wszyscy producenci oszukują na emisji spalin?

Obraz
Źródło zdjęć: © Fotolia/SZ-Designs

Afera, jaka wybuchła po odkryciu, że Volkswagen korzysta ze specjalnych urządzeń oszukujących podczas testów emisji spalin, spowodowała, że wreszcie bliżej przyjrzano się tym próbom. Wnioski są porażające – niemal żaden diesel w warunkach rzeczywistych nie spełnia narzuconych norm.

Przez lata było to tajemnicą poliszynela, że samochody w rzeczywistości nie są tak ekologiczne, jak twierdzą producenci. Wystarczyło spojrzeć na związany z tym parametr, czyli spalanie. To obiecywane przez producentów w broszurach reklamowych nijak ma się do rzeczywistych wartości, które osiągają nawet spokojnie jeżdżący kierowcy. Dokładnie tak samo jest z emisją spalin. Choć w odróżnieniu od zużycia paliwa jest ona obwarowana wyśrubowanymi normami, to nikt nie sprawdza jej w warunkach rzeczywistych, a jedynie w laboratorium.

Każdy zainteresowany tematem wiedział o tym od lat, jednak urzędnicy zdawali się być ślepi na ten problem. Tworzyli oni normy, których nie da się spełnić w rzeczywistości i z tego powodu producenci samochodów projektują silniki pod standardowe testy, które trzeba zaliczyć. Dopiero afera Volkswagena zmotywowała ustawodawców do przyjrzenia się sprawie. Badania przeprowadzone niezależnie przez niemiecki automobilklub ADAC i francuskie władze pokazały jak bardzo rzeczywiste wartości emisji odbiegają od wyników laboratoryjnych.

Niemieckie testy ujawniły, że niektóre diesle w rzeczywiści emitują ponad 10 razy więcej bardzo trujących tlenków azotu, niż wychodziło podczas prób w laboratoriach. Jedne z najgorszych wyników osiągnęły słynące z silników wysokoprężnych modele Renault – minivan Espace Energy dCi 160 okazał się ponad 11 razy bardziej trujący, niż podaje to producent. Grand Scenic i Kadjar wypadły niewiele lepiej. Również Jeep Renegade 2,0 napędzany silnikiem Fiata znalazł się w czołówce tego zestawienia z Hyundaiem i20 1,1, Fiatem 500X 1,6 i Citroenem DS5 Hybird4 na kolejnych miejscach.

Jak widać problem dotyczy niemal wszystkich producentów. We Francji przebadano 52 samochody 15 różnych producentów i żadne nie osiągały obiecywanych wyników. Wśród tych firm były samochody koncernów: Renault, Fiat Chrysler Automobiles, Mercedes-Benz, Volkswagen, PSA Group (Peugeot i Citroen), Nissan, Opel i Ford. Co ważne, w ani jednym z kontrolowanych samochodów nie wykryto urządzeń oszukujących podczas testów, a to oznacza, że choć wartości podawane przez producentów są inne niż w rzeczywistości, to takie oszustwo jest zgodne z obowiązującymi przepisami.

Wykrycie tak znaczących nieprawidłowości wymusiło na unijnych urzędnikach konieczność zmiany sposobu testowania emisji spalin w samochodach. Od września 2017 roku uzyskiwane wartości mają odpowiadać rzeczywistemu użytkowaniu pojazdów. Skoro tak naprawdę niemal nikt nie spełnia narzuconych prawem norm, to najbliższe zmiany uderzą we wszystkich producentów. Jak bardzo? To zależy, czy urzędnicy postanowią pozostawić aktualne normy, które tym razem trzeba będzie spełnić w realnych warunkach, a nie w laboratorium. Dla niektórych będzie to oznaczało wymóg zmniejszenia emisji nawet dziesięciokrotnie, a to zadanie może być trudne, o ile nie niemożliwe do wykonania.

Szymon Jasina, moto.wp.pl

Źródło artykułu: WP Moto
Wybrane dla Ciebie
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła