Władze Stuttgartu ograniczą wjazd samochodów z silnikiem Diesla

Władze Stuttgartu będą mogły od 2018 roku zakazać pojazdom z silnikiem Diesla niespełniającym najwyższych norm emisji spalin wjazdu do śródmieścia - postanowił rząd kraju związkowego Badenia-Wirtembergia.

Obraz
Źródło zdjęć: © Fotolia
Tomasz Budzik

Zakaz ma obowiązywać w dni o szczególnym stężeniu drobnych pyłów w powietrzu. Od początku 2017 roku w Stuttgarcie taki alarm ogłaszano już 30 razy. W zeszłym roku alarm obowiązywał łącznie 63 dni. W myśl nowych przepisów w takie dni do centrum stolicy Badenii-Wirtembergii będą mogły wjeżdżać wyłącznie samochody z silnikiem Diesla spełniające najwyższą normę emisji spalin Euro 6.

Zakaz jest elementem pakietu decyzji, które mają poprawić jakość powietrza w liczącym 620 tys. mieszkańców mieście. Apele o dobrowolną rezygnację z wjeżdżania do śródmieścia nie odniosły skutku. Stuttgart leży w kotlinie, co dodatkowo utrudnia cyrkulację powietrza. Premier Badenii-Wirtembergii Winfried Kretschmann powiedział, że władze "nie chcą zakazywać, lecz jedynie sterować i kierować, aby ograniczać zanieczyszczenie powietrza”.

Oprócz drobnych pyłków, w powietrzu wdychanym przez mieszkańców Stuttgart znajdują się przekraczające normę ilości dwutlenku azotu. Jak pisze agencja dpa, Komisja Europejska wystosowała do władz Niemiec ostatnie upomnienie w związku z częstym przekraczaniem norm NO2 przez 28 regionów - w tym, oprócz Stuttgartu, Berlin, Monachium, Kolonię i Hamburg.

Kretschmann opowiedział się za wprowadzeniem w całym kraju niebieskich plakietek dla samochodów z silnikami Diesla spełniającymi wysokie normy emisji spalin. Dla takiego rozwiązania nie ma jednak większości w Bundesracie - drugiej izbie parlamentu będącej przedstawicielstwem landów.

Stuttgart nie jest jedynym miastem, które chce ograniczać ruch samochodów z silnikami wysokoprężnymi. O całkowitym zakazie poruszania się autem z silnikiem Diesla od 2025 roku myśli Londyn, Paryż, Madryt i Ateny.

Źródło artykułu:
Wybrane dla Ciebie
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła