Władze Stuttgartu ograniczą wjazd samochodów z silnikiem Diesla
Władze Stuttgartu będą mogły od 2018 roku zakazać pojazdom z silnikiem Diesla niespełniającym najwyższych norm emisji spalin wjazdu do śródmieścia - postanowił rząd kraju związkowego Badenia-Wirtembergia.
Zakaz ma obowiązywać w dni o szczególnym stężeniu drobnych pyłów w powietrzu. Od początku 2017 roku w Stuttgarcie taki alarm ogłaszano już 30 razy. W zeszłym roku alarm obowiązywał łącznie 63 dni. W myśl nowych przepisów w takie dni do centrum stolicy Badenii-Wirtembergii będą mogły wjeżdżać wyłącznie samochody z silnikiem Diesla spełniające najwyższą normę emisji spalin Euro 6.
Zakaz jest elementem pakietu decyzji, które mają poprawić jakość powietrza w liczącym 620 tys. mieszkańców mieście. Apele o dobrowolną rezygnację z wjeżdżania do śródmieścia nie odniosły skutku. Stuttgart leży w kotlinie, co dodatkowo utrudnia cyrkulację powietrza. Premier Badenii-Wirtembergii Winfried Kretschmann powiedział, że władze "nie chcą zakazywać, lecz jedynie sterować i kierować, aby ograniczać zanieczyszczenie powietrza”.
Oprócz drobnych pyłków, w powietrzu wdychanym przez mieszkańców Stuttgart znajdują się przekraczające normę ilości dwutlenku azotu. Jak pisze agencja dpa, Komisja Europejska wystosowała do władz Niemiec ostatnie upomnienie w związku z częstym przekraczaniem norm NO2 przez 28 regionów - w tym, oprócz Stuttgartu, Berlin, Monachium, Kolonię i Hamburg.
Kretschmann opowiedział się za wprowadzeniem w całym kraju niebieskich plakietek dla samochodów z silnikami Diesla spełniającymi wysokie normy emisji spalin. Dla takiego rozwiązania nie ma jednak większości w Bundesracie - drugiej izbie parlamentu będącej przedstawicielstwem landów.
Stuttgart nie jest jedynym miastem, które chce ograniczać ruch samochodów z silnikami wysokoprężnymi. O całkowitym zakazie poruszania się autem z silnikiem Diesla od 2025 roku myśli Londyn, Paryż, Madryt i Ateny.