W jednym z BMW startujących w niemieckiej serii DTM zamontowany jest wirnik pompy wodnej wykonany w drukarce 3D. Element powstał z aluminium.
Przedstawiciele BMW twierdzą, że taka metoda produkcji jest optymalnym rozwiązaniem przy wytwarzaniu mało- lub krótkoseryjnych komponentów, ponieważ zapewnia wysoką jakość i nie oznacza konieczności tworzenia kompletnych linii produkcyjnych. Dziś w Centrum Badań i Innowacji FIZ w Monachium powstaje rocznie do 100 000 elementów.
* ILE WART JEST TWÓJ SAMOCHÓD? MOŻESZ SIĘ ŁATWO PRZEKONAĆ *
W przypadku wirników pomp wodnych dla aut DTM mamy do czynienia z technologią odmienną od spopularyzowanej ostatnio w dostępnych w handlu drukarkach 3D. Nazywa się ona SLM (selektywne topienie laserowe), a proces produkcji polega na natryskiwaniu warstwy proszku metalowego o grubości 0,05 mm na płytkę procesową. Proszek zostaje następnie stopiony przez laser w jednorodną warstwę metalową precyzyjnie zaprojektowanej formie i wymiarach.
W ten sposób warstwa po warstwie tworzy się monolityczna część – w tym przypadku 6-łopatkowy wirnik turbiny wodnej – zastępując mniej niezawodne i precyzyjne elementy stosowane poprzednio.
Źródło: BMW
ll/moto.wp.pl