Wielton - polski potentat chce wkroczyć do Afryki

Polski producent naczep do samochodów ciężarowych jest już jednym z europejskich potentatów. To jednak dla niego za mało. Wielton planuje inwestycję w Afryce. Chce otworzyć tam fabrykę.

Obraz
Źródło zdjęć: © PAP | Grzegorz Michałowski
Tomasz Budzik

Polskie przyczepy do Afryki

Polska branża motoryzacyjna to o wiele więcej niż montownie modeli zagranicznych marek. Mamy wielu producentów podzespołów i części eksploatacyjnych, a także pojazdów i elementów użytkowych. Wśród tych ostatnich Wielton to jedna z najjaśniejszych gwiazd. Wieluńska firma swoją pierwszą naczepę zaproponowała w 1996 roku. Dziś jest ich trzecim producentem w Europie i sprzedała już ponad 65 tys. naczep i przyczep.

Następnym krokiem Wieltonu ma być otwarcie fabryki w Afryce - informuje „Forbes”. Obiekt miałby stanąć w Abidżanie, największym mieście Wybrzeża Kości Słoniowej. W planach firmy jest osiągnięcie w ciągu czterech lat sprzedaży na poziomie tysiąca przyczep i naczep rocznie. Oznaczałoby to zawładnięcie około 10 proc. afrykańskiego rynku.

W pierwszej kolejności odbiorcami produktów, które będą powstawać w Abidżanie, będzie samo Wybrzeże Kości Słoniowej i ościenne państwa. Z czasem zasięg firmy ma się zwiększać, rozpościerając się na całą Afrykę.

Wchodząc na rynek afrykański, polska firma będzie musiała zaoferować jak najlżejsze przyczepy o jak największych możliwościach przewozowych. Nie powinno to być jednak problemem. W 2016 roku w Wieluniu uruchomiono ośrodek badawczy Wieltona. Nad rozwojem produktów pracuje tam dwustu specjalistów, a do ich do ich dyspozycji pozostaje pierwsze w Polsce i drugie w Europie stanowisko do badania naczep. W ciągu dwumiesięcznego testu można tam poddać ciężarówkę i przyczepę takim bodźcom, z jakimi samochód styka się na dystansie miliona kilometrów. Firma stawia na innowacje i jest pewna, że na tym wygra.

Nie tylko Wielton

Ursus to jedna z najstarszych firm motoryzacyjnych, jednak przemiany ustrojowe wycisnęły swoje piętno na jej historii. W sierpniu 2011 roku pojawiła się informacja o przywróceniu produkcji ciągników pod tą marką w Lublinie. Ursus szybko trafił na rynek afrykański, w którym upatrywał łatwego zbytu na swoje produkty. Nie pomylił się. Do końca 2016 roku firma sprzedała tam produkty o wartości 140 mln dolarów. W marcu 2017 roku Ursus podpisał poważny kontrakt z zambijską firmą IDG na dostawę blisko 2,7 tys. ciągników i 2,5 tys. maszyn rolniczych. Jego wartość to 100 mln dolarów.

Ursus nie poprzestaje jednak tylko na ciągnikach i maszynach rolniczych. Z końcem marca 2017 roku firma przedstawiła autobus elektryczno-wodorowy, który powstał we współpracy z zagranicznymi kooperantami. City Smile Fuel Cell Electric Bus to konstrukcja stworzona w fabryce w Lublinie. Wodór składowany jest w ośmiu butlach umieszczonych na dachu pojazdu. Ich łączna masa to 35 kg. Pojazd spala ok. 7 kg na 100 km. Na jednym tankowaniu autobus może przejechać ok. 450 km.

Obecnie Ursus w swojej ofercie posiada również dwa elektryczne autobusy - Ursus City Smile oraz Ursus Ekovolt. W zakładach w Lublinie jest w stanie wyprodukować obecnie ok. 100 autobusów rocznie. Ursus chce kontynuować rozwój w segmencie elektromobilności. Władze spółki planują, by za 3-4 lata produkowała kilkaset elektrycznych autobusów i trolejbusów w ciągu 12 miesięcy.

Jeśli mowa o autobusach, nie sposób nie wspomnieć o firmie Solaris. Producent z Bolechowa, który zaczynał działalność 20 lat temu, dziś nie ma się czego wstydzić. Autobusy, trolejbusy czy tramwaje tej firmy znaleźć można na ulicach miast w wielu europejskich państwach. Poza Polską szczególnym zainteresowaniem cieszą się autobusy o napędzie elektrycznym i hybrydowym. Tylko w ostatnim czasie Solaris podpisał kontrakty na 200 takich pojazdów dla Belgii, 100 sztuk do Norwegii oraz 240 międzymiastowych autobusów do Włoch.

Wybrane dla Ciebie

Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła
Konrad Dąbrowski gotowy na wyzwania Baja España Aragón 2025
Konrad Dąbrowski gotowy na wyzwania Baja España Aragón 2025