WHO: Nadmierna szybkość przyczyną co trzeciego wypadku drogowego

Nadmierna, niedostosowana do warunków szybkość to przyczyna co trzeciego wypadku drogowego. Aż 90 proc. rannych i zabitych w tych wypadkach przypada na kraje o niskich i średnich dochodach - stwierdza ogłoszony w piątek (5 maja) raport Światowej Organizacji Zdrowia (WHO).

wypadek,drzewo
Źródło zdjęć: © Materiały prasowe | Policja

Liczbę zabitych i rannych w tych krajach, w których zarejestrowano 54 proc. wszystkich pojazdów spalinowych, można by zmniejszyć za pomocą prostych środków. Jednak - według raportu - w tych krajach nie są one stosowane albo stosuje się je zbyt rzadko.

Według analiz dokonanych przez ekspertów WHO z okazji organizowanego przez ONZ w dniach 8-14 maja Światowego Tygodnia Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego, od 40 do 50 proc. kierowców narusza z reguły ograniczenia prędkości pojazdów, co ma ciężkie następstwa dla przechodniów, zwłaszcza dla dzieci, jak również dla rowerzystów i motocyklistów.

Co roku 1,25 mln osób umiera na ulicach. Wypadki drogowe stanowią na świecie dziewiątą przyczynę śmiertelności. Jednak gdy chodzi o osoby w wieku od 15 do 29 lat, jest to pierwsza przyczyna zgonów.

Ponadto 50 milionów osób rocznie zostaje rannych w wypadkach drogowych. Pół tysiąca dzieci - czytamy w raporcie WHO - ginie codziennie na drogach, a tysiące zostaje rannych.

"Zwiększenie prędkości pojazdu o 1 km na godzinę o 3 proc. zwiększa prawdopodobieństwo zderzenia, którego rezultatem są ranni, i o 4 do 5 proc. zderzenia ze skutkiem śmiertelnym" - powiedział na konferencji prasowej dyrektor departamentu chorób niezakaźnych oraz zapobiegania przemocy i urazom WHO Etienne Krug.

Wypadek, w którym samochód uderza przechodnia z prędkością 50 km/h, w 20 proc. kończy się śmiercią, a przy 80 km/h prawdopodobieństwo wypadku śmiertelnego wzrasta do 60 proc.

W Afryce, gdzie samochody i drogi są w gorszym stanie - stwierdza raport WHO - prawdopodobieństwo śmierci w razie wypadku drogowego jest przeciętnie trzykrotnie większe niż w Europie.

Naszym zdaniem

Chociaż przytoczone w depeszy informacje wyglądają ogólnie i mogą wydawać się odległe od naszych realiów, wcale tak nie jest. Polska również zapisuje się w tych niechlubnych statystykach. Główną przyczyną wypadków na prostych odcinkach w 2016 roku według statystyk polskiej policji było właśnie niedostosowanie prędkości do warunków ruchu. Było to aż 3667 zdarzeń.

Główne przyczyny wypadków na autostradach w Polsce w 2016 roku to również niedostosowanie prędkości - 145 zdarzeń. Co fatalne - ta liczba wzrosła od 2015, z poziomu 134. W 2016 tylko w tego typu zdarzeniach na autostradach* w Polsce zginęło 13 osób a 214 było rannych.*

Długi weekend majowy jeszcze nie dobiegł końca. Pamiętajcie - zdjęcie nogi z gazu sprawi, że na miejsce dojedziecie najwyżej kilkanaście minut później. Redukcja szansy wpisania się w niechlubne, powyższe statystyki jest warta znacznie więcej niż ten kwadrans.

Źródło: PAP. Oprac. Mariusz Zmysłowski

Źródło artykułu:
Wybrane dla Ciebie
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła