Wciąż samochód, czy już motocykl?

Obraz

|

Obraz

|
| --- |
Twór kanadyjskiej firmy Bombardier trudno zamknąć w jakiekolwiek ramy. Jedni dopatrzą się w nim samochodu, inni motocykla, a i nawiązania do skutera śnieżnego lub quada mogą zostać dostrzeżone.

Can-Am Spyder Roadster stanowi zagadkę także dla przepisów ruchu drogowego. W niektórych rejonach świata można się nim legalnie przemieszczać mając samochodowe prawo jazdy, w innych – konieczne jest już legitymowanie się motocyklową kategorią. Producent zresztą przewiduje, że około połowa klientów będzie należała do grona posiadaczy jednośladów. Reszty upatruje wśród użytkowników skuterów śnieżnych oraz wodnych, a także samochodów.

Nie da się ukryć, że Can-Am Spyder Roadster w rękach niewprawnego jeźdźca będzie znacznie mniej niebezpieczny, niż jednoślad. Otrzymuje bowiem system ułatwiający operowanie kierownicą, jak również ABS i kontrolę trakcji oraz stabilności, co czyni go niemal niemożliwym do przewrócenia.

Obraz

Możliwości trakcyjne maszyny nie pozostawiają złudzeń, co do jej rodowodu. Nawet po lekkim uchyleniu przepustnic austriacki silnik BRP-Rotax ochoczo zabiera się do pracy. Z dwóch cylindrów o pojemności niecałego litra udało się uzyskać 106 KM. Równie ważny jest wysoki moment obrotowy. Dzięki 105 Nm dostępnym w szerokim zakresie obrotów, trójkołowiec jest zawsze gotowy do skoku. Nic dziwnego, że „setkę” uzyskuje w 4,5 sekundy, a zabawa w mieszanie pięcioma biegami oraz w odkręcanie manetki gazu ustaje przy elektronicznie narzuconych 180 km/h. Temperament jednostki napędowej może zostać błyskawicznie utemperowany przez skuteczny układ hamulcowy.

Istnym rajem dla niecodziennego wynalazku są kręte drogi. Dopiero na nich daje o sobie znać przyczepność drugiego koła z przodu, która przy odrobinie fantazji pozwoli za sobą zostawić posiadaczy supersportowych jednośladów.

Użytkownicy motocykli mogą też zostać zaskoczeni poziomem wyposażenia Can-Ama. W „nosie” Spydera wygospodarowano 44-litrową przestrzeń bagażową. Praktyczność sprzętu jest zwiększana przez bieg wsteczny, hamulec postojowy i pasek zębaty w układzie przeniesienia napędu, który eliminuje konieczność uciążliwej konserwacji łańcucha.

Obraz

Oferta firmy z pewnością przypadnie do gustu fanom tuningu. Dealerzy proponują wiele elementów pozwalających wyróżnić Can-Ama z tłumu. Sportowy układ wydechowy, bardziej agresywna owiewka i nakładka na siedzisko pasażera to tylko przykłady najciekawszych z nich.

Wyjątkową maszynę będzie można nabyć w USA od września bieżącego roku. Siedząc za kierownicą zadziornego trójkołowca można być pewnym, że będzie pozostawało się w centrum uwagi. Ekscentryczność zazwyczaj bywa kosztowna, jednak w tym przypadku można chyba powiedzieć o okazji... Pojazd został wyceniony na 15 000 dolarów, co oznacza, że trzy koła otrzymuje się w cenie dwóch!

Łukasz Szewczyk

Źródło artykułu: WP Moto
Wybrane dla Ciebie
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła