W gliwickim Oplu ruszyła produkcja sportowej Astry OPC

Obraz
Źródło zdjęć: © zdjęcie producenta

W gliwickiej fabryce General Motors, w poniedziałek 14 maja 2012 r., oficjalnie ruszyła produkcja sportowej wersji opla Astry IV, noszącej oznaczenie OPC.

Do końca 2012 roku fabryka planuje wyprodukować ok. 2 tys. egzemplarzy Astry OPC. Wielkość dalszej produkcji będzie zależała od zapotrzebowania rynku. - Przy takich autach to głównie reakcja na rynek. Nie traktujemy tych aut, jako wysokowolumenowe. To mocne auto, wizerunkowe - wskazał Korpak.

Opel Astra OPC wyposażony jest w turbodoładowany benzynowy dwulitrowy silnik o mocy 280 KM i momencie obrotowym 400 Nm. Zgodnie z tradycją marki, podobnie jak wcześniejsze wersje OPC, najnowsza Astra z tym oznaczeniem była testowana na północnej pętli toru wyścigowego Nurburgring. Jeden z testów objął 10 tys. km jazdy na torze - firma przekonuje, że odpowiada to 180 tys. km jazdy w normalnych warunkach.

W tym roku gliwicka fabryka Opla rozpocznie jeszcze produkcję trzeciej wersji nadwoziowej Astry IV generacji - po wakacyjnej przerwie produkcyjnej w Gliwicach z zakładu zacznie wyjeżdżać sedan przeznaczony głównie na rynki Europy Środkowej i Wschodniej, Turcji oraz Hiszpanii. Na 2013 rok przygotowywana jest produkcja Astry IV w wersji cabrio.

Obraz
© (fot. Tomasz Budzik)

Wszystkie te modele będą powstawały na jednej linii produkcyjnej. Umożliwia to wspólna dla wszystkich wersji tego modelu tzw. platforma delta. Niezależnie od tego np. wersje pięciodrzwiowa i GTC bardzo się różnią - spośród elementów zewnętrznych takie same są w nich tylko lusterka i antena. Taka odmienność oznaczała konieczność dużych inwestycji podczas przygotowywania produkcji, szczególnie na wydziałach tłoczni i spawalni.

Obraz
© (fot. zdjęcie producenta)

Jak zaakcentował Korpak, GM ciągle inwestuje w rozwój i przygotowywanie nowych wersji i modeli w Gliwicach - od momentu powstania fabryki i rozpoczęcia produkcji w 1998 r. w tempie 45 mln euro rocznie. Dotąd inwestycje pochłonęły ok. 920 mln euro.

Obraz
© (fot. zdjęcie producenta)

W obecnej produkcji fabryki dominuje pięciodrzwiowy model Astry IV, którego w 2011 roku wyprodukowano niespełna 137 tys. egzemplarzy. Produkowanej od jesieni 2011 roku trzydrzwiowej Astry IV GTC powstało w 2011 r. ponad 15,7 tys. sztuk, a Astry III sedan - ok. 21,2 tys. egzemplarzy. Łączne prognozy produkcji na ten rok zbliżają się do 160 tys. samochodów (w tym ok. 60 tys. Astry GTC).

Kierownictwo i załoga fabryki czekają na ostateczną decyzję w sprawie lokalizacji produkcji kolejnej generacji Astry. Według Korpaka ma ona zapaść w tym kwartale; być może jeszcze w tym miesiącu. Jeżeli okaże się ona korzystna dla Gliwic, w zakładzie rozpoczną się przygotowania - w ciągu dwóch-trzech lat powstaną m.in. nowe obiekty.

Fabryka w tym kontekście raczej nie myśli o wzroście przekraczającego 2,8 tys. osób zatrudnienia - ewentualna produkcja Astry V zastąpiłaby bowiem w okolicach 2015 r. produkcję Astry IV.

Wybrane dla Ciebie
Inteligentne wsparcie w autoDNA. Chatbot Vincent pomoże sprawdzić auto
Inteligentne wsparcie w autoDNA. Chatbot Vincent pomoże sprawdzić auto
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy