W ciągu 10 lat Chiny będą potęga motoryzacyjną świata

Obraz
Źródło zdjęć: © zdjęcie producenta

W ciągu najbliższej dekady Chiny przejdą transformację jakościową z "kraju wielkiej produkcji samochodów" do "potęgi motoryzacyjnej" - wynika z najnowszej analizy japońskiej gazety "Chugoku Shimbun".

Chiny są obecnie nie tylko największym producentem samochodów na świecie, ale również dysponują największym rynkiem zakupu nowych aut - powiedział przedstawiciel Chińskiego Instytutu Transportu.

Jego zdaniem, krajowy przemysł motoryzacyjny ma trzy cechy. Po pierwsze ma za sobą 30 lat historii intensywnego rozwoju opartego na najlepszych wzorcach światowych i wychował ogromne rzesze fachowców, po drugie Chińczycy dysponują największym rynkiem samochodowym świata, po trzecie w ciągu 30 lat nieprzerwanego rozwoju, rodzimy przemysł dorównał poziomem najlepszym firmom światowym i jest w stanie kontynuować samodzielnie dalszą ekspansję.

Nie są to jednak wystarczające warunki do stworzenia z kraju "potęgi motoryzacyjnej". W dalszym ciągu Chinom brakuje dostępu do najnowszych technologii i najnowszej myśli technicznej. W tym zakresie kraj uzależniony jest od współpracy z zagranicą - dodał dyrektor Instytutu Transportu.

Zdaniem analityków japońskich Chińczycy stworzyli potężny przemysł motoryzacyjny, ale brak im jeszcze "kultury" motoryzacji. Aby pokonać kolejny etap rozwoju muszą wykształcić nowe pokolenie techników i wprowadzić nowy system edukacji.

Powszechna motoryzacja jest bowiem czymś więcej niż tylko zdolnością produkcji. Jeżeli te warunki będą spełnione, Chiny mogą stać się w ciągu najbliższych 10 lat "mocarstwem motoryzacyjnym".

Według danych Chińskiego Instytutu Transportu w styczniu 2012 r. w Chinach zarejestrowanych było 160 mln samochodów. Liczba aut gwałtownie wzrosła w ciągu ostatnich 5 lat (średnio o 1,6 mln pojazdów rocznie). Najwięcej samochodów przybyło w wielkich miastach. Obecnie 23 chińskie miasta mają zarejestrowanych ponad milion aut, a w największych siedmiu liczba ich przekroczyła 2 mln.

Osób posiadających prawo jazdy jest w całych Chinach 236 mln, w tym jest niespełna 20 proc. kobiet. Od 5 lat, wraz ze wzrostem zainteresowania kupnem własnego samochodu rośnie również gwałtownie liczba kierowców - średnio o 20 mln rocznie.

sj

Wybrane dla Ciebie
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła