W przyszłym roku powinna się rozpocząć budowa drugiego odcinka wschodniej obwodnicy Krakowa w ciągu drogi ekspresowej S7, a rok później prace budowlane przy odcinku tej trasy między Lubniem i Rabką, czyli na zakopiance - podał dyrektor krakowskiego oddziału GDDKiA.
Oba te zadania znalazły się na przyjętej we wtorek przez rząd liście inwestycji drogowych przewidzianych do realizacji w latach 2014-2020. Ich łączna wartość jest szacowana na 4,3 mld zł. Według dyrektora krakowskiego oddziału GDDKiA Jacka Grygi, drugi odcinek wschodniej obwodnicy Krakowa (między węzłami Rybitwy i Igołomska) ma mieć 4,4 km długości i prowadzić m.in. przez most wantowy na Wiśle. Zadanie posiada ostateczną decyzję o zgodzie na realizację inwestycji drogowej (ZRID), co oznacza, że niezwłocznie będzie można rozpocząć procedurę przetargową. - Myślę, że z początkiem przyszłego roku mogłyby ruszyć prace budowlane, a trasa powinna być gotowa do końca 2016 roku - zapowiedział w piątek Gryga. Wartość przedsięwzięcia szacowana jest na około 800 mln zł.
Według niego dłużej będą trwały przygotowania do rozpoczęcia budowy ekspresowej zakopianki na jej górskim odcinku od Lubnia do Rabki. Inwestycja ma decyzję środowiskową i przygotowaną dokumentację techniczną. - Po zaktualizowaniu tych materiałów wystąpimy o wydanie zgody na realizację inwestycji drogowej. W 2014 roku powinna być umowa z wykonawcą, a trzy lata później gotowy odcinek - ocenił Gryga. Na liczącej ponad 16 kilometrów trasie powstanie najdłuższy w Polsce, ponad 2-kilometrowy tunel pod masywem Małego Lubonia, a także 38 mostów i wiaduktów o łącznej długości około 5 kilometrów. - To powoduje, że zadanie to pod względem inżynieryjnym będzie wyzwaniem, jakiego jeszcze w polskich warunkach nie realizowaliśmy - ocenił Gryga. Koszt budowy całego odcinka wyniesie ok. 3,5 mld zł. Najdroższą jego częścią będzie tunel drogowy, częściowo budowany w wykopie otwartym, częściowo metodą górniczą. Szacunkowy koszt jego budowy to ponad 1,3 mld zł.
Przewodniczący małopolskiej PO poseł Ireneusz Raś zapowiedział podczas piątkowej konferencji prasowej, że posłowie tego ugrupowania z regionu będą dążyli do podjęcia przez rząd decyzji o rozpoczęciu kolejnych kluczowych dla regionu inwestycji drogowych. Chodzi m.in. o 60-kilometrowy odcinek drogi ekspresowej S7 od Krakowa do granicy z woj. świętokrzyskim oraz ponad 6-kilometrową północną obwodnicę Krakowa, która zamknęłaby drogowy ring wokół miasta.