W 2014 r. Polska wyeksportowała wyroby motoryzacyjne za 19 mld zł
Według wstępnych danych Ministerstwa Gospodarki za trzy kwartały 2014 r. eksport wyrobów przemysłu motoryzacyjnego wzrasta. Na koniec 2014 r. może osiągnąć wartość ok. 19 mld euro.
W okresie pierwszych dziewięciu miesięcy 2014 r. wartość eksportu przemysłu motoryzacyjnego z Polski wyniosła 13,92 mld euro, tj. o 0,99 proc. więcej niż w takim samym okresie 2013 r. (W całym 2013 r. wartość eksportu przemysłu motoryzacyjnego z Polski wyniosła 17,9 mld euro.) Niezmiennie największym odbiorcą pozostają Niemcy, do których trafiło 31,7 proc. polskiego eksportu motoryzacyjnego ogółem. Zdecydowanie mniejsze, już jednocyfrowe udziały mają Wielka Brytania i Włochy (odpowiednio 8,9 i 8,7 proc.) oraz Czechy i Francja (odpowiednio 7,4 i 5,6 proc.).
Największy udział w eksporcie polskiej branży motoryzacyjnej utrzymują części i akcesoria motoryzacyjne. W pierwszych dziewięciu miesiącach 2014 r. ich eksport wzrósł do 5,9 mld euro, co stanowi wzrost o 9,6 proc. w stosunku do pierwszych dziewięciu miesięcy 2013 r. Głównym odbiorca pozostają Niemcy (udział 42,8 proc.), Czechy (8,3 proc.), Francja (6,0 proc.), Wielka Brytania (5,6 proc.) i Włochy (5,2 proc.). W 2014 r. polskie fabryki opuściło w sumie 578 311 szt. samochodów osobowych i lekkich dostawczych. Oznacza to niewielki wzrost produkcji - 0,6 proc. w stosunku do ubiegłego 2013 r. Fiat z udziałem 54,3 proc. pozostaje największym w Polsce producentem w grupie samochodów osobowych i lekkich dostawczych. Kolejne miejsca zajmują Volkswagen (30,3 proc.) i Opel (15,4 proc.)
Ministerstwo przeprowadziło szereg rozmów z przedstawicielami koncernów motoryzacyjnych, w wyniku których podjęte zostały konkretne inwestycje motoryzacyjne w Polsce (decyzje podjęte w latach 2014-2015):
- W lutym 2014 r. General Motors ogłosiło decyzję w sprawie rozpoczęcia w oddziale GMMP w Tychach w roku 2017 produkcji średniego silnika wysokoprężnego (czterocylindrowego o pojemności 1,6 l). Wartość inwestycji 250 mln euro.
- W marcu 2014 r. Volkswagena ogłosił decyzję p projekcie we Wrześni, w październiku 2014 r. rozpoczęto tam budowę nowej fabryki, w której uruchomiona zostanie w 2016 r. produkcja co najmniej 85 000 rocznie samochodów dostawczych Volkswagen Crafter. Wartość inwestycji 800 mln euro, zatrudnienie co najmniej 2300 osób.
- W kwietniu 2014 r. uruchomiono produkcję silnika MDB (modułowy system silników wysokoprężnych serii EA288) w Volkswagen Motor Polska w Polkowicach.
- W czerwcu 2014 r. uruchomiono produkcję zmodernizowanego silnika VVT-i w Toyota Motor Manufacturing Poland w Wałbrzychu.
- W lipcu 2014 r. uruchomiono nową linię produkcyjną w fabryce Jelcz Sp. z o.o. w Jelczu-Laskowicach, na której produkowane będą samochody ciężarowe dla polskiej armii na podstawie kontraktu zawartego w listopadzie 2013 r. Aktualne zatrudnienie 430 osób.
- W sierpniu 2014 r. uruchomiono produkcję quadów w fabryce Polaris Polska w Opolu. Produkcja seryjna ruszyła we wrześniu 2014 r. W 2014 r. z taśm firmy zjechało ok. 1 000 pojazdów. W 2015 roku planowana jest produkcja 25 000 pojazdów. Wartość inwestycji ok. 100 mln zł. Docelowe zatrudnienie do 500 osób.
- W listopadzie 2014 r. General Motors potwierdziło wcześniejsze decyzje dotyczące uruchomienia nowej produkcji w fabrykach GMMP w Gliwicach (nowa generacja Astry) i w Tychach (nowy silnik).
- Od stycznia 2015 GMMP w Gliwicach przejmuje produkcję pięciodrzwiowej Astry IV (produkowanej dotychczas w fabryce w Russelsheim) oraz uruchamia trzecią zmianę.
- W styczniu 2015 r. General Motors zapowiedział rozszerzenie w GMMP produkcji Opla Cascada o dwie marki: na rynek USA pod marką Buick i Australii pod marką Holden.
- W drugiej połowie 2015 r. planowane jest rozpoczęcie w GMMP w Gliwicach produkcji Opla Astry V generacji (5-drzwiowy hatchback). Nakłady inwestycyjne 95 mln euro.
Źródło: PAP
ll/moto.wp.pl