W końcu doszło do tego, że Mercedes-Benz konkuruje z Volkswagenem. Każda z tych firm musiała rozszerzyć gamę swoich produktów, które rywalizują ze sobą w tych samych segmentach rynkowych.
Porównujemy Mercedesa-Benza B 180 CDI z VW Touranem 1.9 TDI. Oba pojazdy napędzane są silnikami wysokoprężnymi, oba mają zbliżoną długość i na tym podobieństwa się kończą.
Cechy szczególne
Mercedes ma oryginalną budowę, tzw. kanapkową, która dzięki podwójnej podłodze ma gwarantować wysoki poziom bezpieczeństwa, szczególnie przy zderzeniach bocznych. Ciekawym rozwiązaniem Mercedesa jest też paraboliczna tylna oś z amortyzatorami o dwóch charakterystykach pracy. Zmiana charakterystyki amortyzatorów następuje samoczynnie na drodze wyłącznie hydromechanicznej i nie jest sterowana układem elektronicznym. | [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/9578/mb-klasa-b-1-b.jpeg',500,342) ) |
| --- | VW Touran został skonstruowany na płycie podłogowej VW Golfa, co znakomicie obniżyło koszty konstrukcji i produkcji. Ma on z tyłu wielowahaczową oś, ale z typowymi amortyzatorami. W przeciwieństwie do Mercedesa, w Touranie można przewozić 7 osób, pod warunkiem dokupienia dwóch dodatkowych foteli montowanych w 3. rzędzie.
W obu pojazdach wnętrze jest przestronne. Dla kierowcy wygodniejszy jest jednak Touran. W Mercedesie, z powodu podwójnej podłogi, pozycja kierowcy jest niemal półleżąca. W Touranie fotele 2. rzędu można przesuwać wzdłuż nadwozia, składać i wyjmować. Bagażnik VW w wersji 5. osobowej ma objętość 695 l, a Mercedesa – 545 l. W Mercedesie podłoga bagażnika ma dwa położenia.
Silniki
| [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/9695/vw-touran-1-b.jpeg',500,375) ) |
| --- | Mercedes napędzany jest silnikiem wysokoprężnym zasilanym układem common rail, który z pojemności 2 l osiąga moc 109 KM. Do Tourana wybraliśmy diesla 1,9 TDI o mocy 105 KM, który zasilany jest pompowtryskiwaczami. Nieznacznie oszczędniejszym autem okazał się Mercedes, który podczas miejskiej jazdy zużywa ok. 8 l paliwa na 100 km. Touran w tych warunkach potrzebuje o 0,1 l więcej, ale przy tak niewielkich różnicach, znaczny wpływ ma zużycie paliwa ma technika jazdy.
ZAPRASZAMY DO GALERII MERCEDESAZAPRASZAMY DO GALERII MERCEDESA
Wrażenia z jazdy
| [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/9578/mb-klasa-b-2-b.jpeg',500,350) ) |
| --- | Oba pojazdy mają dobre własności jezdne i jest to komplement w stronę konstruktorów Tourana. Po skomplikowanym zawieszeniu Mercedesa z amortyzatorami o zmiennej charakterystyce można się więcej spodziewać. Touran ma jednak dość twarde zawieszenie, dlatego komfort jazdy na naszych drogach nie jest najwyższy. Podczas pokonywania zakrętów w obu pojazdach przechylają się nadwozia, co jest naturalne wśród minivanów. Na wszelki wypadek w Touranie i Mercedesie seryjnie montowany jest układ stabilizacji toru jazdy ESP. Nieco lepszą dynamikę jazdy ma Mercedes, który wyróżnia się także bardzo skutecznym układem hamulcowym. Z prędkości 100 km/h pojazd zatrzymuje się na drodze 37,3 m, gdy Touran – 39,0 m. Poziom hałasu przy prędkości 100 km/h w obu pojazdach jest dość niski (67 dB).
Podsumowanie
| [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/9696/vw-touran-2-b.jpeg',500,375) ) |
| --- | Przy zbliżonym poziomie wyposażenia seryjnego Mercedes-Benz klasy B kosztuje 100 800 zł. Za VW Tourana trzeba zapłacić 89 090 zł. Cenowe różnice są więc spore i powstaje pytanie, czy Mercedes wart jest swojej ceny? To niewątpliwie nowoczesny samochód, chociaż użytkownikowi trudno docenić techniczną finezję, np. tylnego zawieszenia. Z punktu widzenia napraw serwisowych, dostęp do niektórych podzespołów Mercedesa jest bardzo trudny, co podnosi koszty eksploatacji. Z tego punktu widzenia korzystniejszy jest Touran, który wydaje się bardziej uniwersalnym pojazdem i szczególnie preferowanym do jazdy na długich trasach.
*Nasza ocena *
VW Touran | Mercedes-Benz Klasy B | |
---|---|---|
Przestronność wnętrza | + | |
Silnik | + | |
Poziom hałasu | Remis | |
Hamulce | + | |
Dynamika | + | |
Zużycie paliwa | + | |
Nowoczesność konstrukcji | Remis | |
Wyposażenie | Remis | |
Cena | + |
Wybrane dane techniczne:
| | VW Touran | Mercedes-Benz Klasy B |
| --- | --- | --- |
| Liczba cylindrów/zaworów/typ silnika | 4/8/diesel | 4/16/diesel |
| Pojemność skokowa (cm3) | 1896 | 1991 |
| Moc maksymalna (KM/obr/min)
| 105/4000 | 109/4200 |
| Maks. moment obr. (Nm/obr/min) | 250/1900 | 250/1600 |
| Przyspieszenie 0-100 km/h (s) | 13,2 | 11,3 |
| Przyspieszenie (IV b.) 60-100 km/h (s) | 8,5 | 7,6 |
| Prędkość maksymalna (km/h) | 179 | 183 |
| Głośność (IV b.) przy 100 km/h (dB)* | 67 | 67 |
| Droga hamowania od 100 km/h (m) | 39,0 | 37,3 |
| Pojemność bagażnika (dm3 ) | 695 | 545 |
| Pojemność zbiornika paliwa (dm3 ) | 60 | 54 |
| Zużycie paliwa: trasa/miasto (dm3 /100 km) | 5,2/7,4 | 4,6/7,2 |
| Długość x szerokość x wysokość (cm) | 439 x 180 x 164 | 427 x 178 x 161 |
| Rozstaw osi (cm) | 268 | 278 |
| Gwarancja mechaniczna/perforacyjna (lata) | 2/12 | 2/12 |
| Cena (zł) | 89 090 | 100 800 | * - pomiar wg ADAC
Wybrane wyposażenie seryjne:
| | VW Touran Conceptline | Mercedes-Benz Klasy B |
| --- | --- | --- |
| Poduszki powietrzne | 6 | 6 |
| Układ ABS/układ zapobiegający poślizgowi kół podczas przyspieszania ASR | S/S | S/S |
| Układ wspomagania nagłego hamowania/ układ stabilizacji toru jazdy ESP | S/S | S/S |
| Elektryczne sterowanie szyb przednich/tylnych | S/- | S/S |
| Elektrycznie sterowane i podgrzewane lusterka boczne | S | S |
| Centralny zamek | S | S |
| Wspomaganie układu kierowniczego | S | S |
| Radio CD | S | - |
| Klimatyzacja | - | S |
| Tempomat | S | - | s - wyposażenie seryjne
Autor: Ryszard Polit