VW Polo ma już 40 lat. Okazją do świętowania jubileuszu były targi samochodów klasycznych Techno Classica w Essen, podczas których eksponowano wybrane egzemplarze tego modelu.
Najstarszym z nich pochodził z 1975 r. i był napędzany 4-cylindrowym silnikiem benzynowym o pojemności 0,9 l (40 KM). Jego karoserię pokrywa dostępny tylko w chwili rozpoczęcia sprzedaży kolor „Ozeanblue”. Jak na owe czasy samochód ten miał bogate wyposażenie – na liście znajdziemy takie elementy, jak chromowane zderzaki i listwa z boku nadwozia oraz pokryte specjalną tapicerką fotele.
* ILE WART JEST TWÓJ SAMOCHÓD? MOŻESZ SIĘ ŁATWO PRZEKONAĆ *
Polo II generacji reprezentowały trzy egzemplarze. Pierwszym z nich był model studyjny z 1988 r. o oznaczeniu „Eko”. Pod maską pracował 2-cylindrowy motor wysokoprężny 0,9 (40 KM), w którym inżynierowie zastosowali takie rozwiązania, jak bezpośredni wtrysk paliwa, system recyrkulacji spalin, automatyczne sprzęgło czy sprężarka typu G. Auto na przejechanie 100 km potrzebowało jedynie 2 l ON. Kolejnym przedstawicielem II generacji było Polo G40 z z 1985 r. o mocy 129 KM. Podczas 24-godzinnej próby na torze VW w Ehra-Lessin samochód ten osiągnął prędkość 208 km/h, bijąc ówczesny rekord dla klasy 1 300 cm sześc. wynoszący 168,6 km/h. Ostatnim było Polo Coupe G40 z 1992 r. (1,3 l, 113 KM).
Przedstawicielem 3 wcielenia było Polo Open Air z 1998 r., napędzane przez 4-cylindrową, 1,4-litrową jednostkę benzynową (60 KM). Wyróżniało się ono dużym, przesuwanym elektrycznie dachem. Czwartą generację reprezentowało Polo GTI Cabriolet, wyprodukowane przez firmę Karmann w jednym egzemplarzu w 2007 r. Jego sercem był 1,8-litrowy motor benzynowy o mocy 150 KM. Opadająca linia dachu (gdy jest on rozpostarty ponad autem) sprawia, że model ten przypomina coupe. Dach ten składa się w bardzo widowiskowy sposób, całkowicie znikając pod specjalną pokrywą. Szklana szyba z tyłu elektrycznie unosi się ku górze, aby zapewnić dostęp do bagażnika.
Najnowszą historię Polo wskazywał model R WRC z 2013 r. (300 KM). To właśnie nim Sebastien Ogier i Julien Ingrassia zdobyli tytuł Rajdowych Mistrzów Świata.
Źródło: VW
ll/moto.wp.pl