Volvo P 120 Amazon ma 50 lat!

Obraz

*Amazonki, to legendarne wojowniczki, na widok których męskiej części populacji robiło się słabo - z wielu powodów... Są tacy, na których Volvo Amazon działa podobnie! *

Spory kawał motoryzacyjnej historii pochodzi z zimnej, dzikiej i mającej niewiele wspólnego z emocjami Skandynawii. A jednak – auta z serii P 120 były na ustach wielu i wielu chciało je mieć we własnym garażu. | [

Obraz

]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/9813/volvo-p120-1-b.jpeg',495,500) ) |
| --- | Były produkowane w latach 1956-1970 przyczyniając się do uzyskania przez firmę zasłużonej opinii producenta solidnych, niezawodnych i bezpiecznych samochodów. Dziś ich nieprzeciętny styl kultywują liczne fan-kluby, a wartość rynkowa Volvo Amazon stale rośnie. Cena 30 tysięcy złotych nie powinna zdziwić.

Auta pod nazwą Amazon występowały jedynie na terenie Szwecji, gdyż na pozostałym terenie Europy ta nazwa była już zastrzeżona przez niemiecką firmę produkującą jednoślady. | [

Obraz

]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/9813/volvo-p120-2-b.jpeg',500,371) ) |
| --- | We wrześniu 1956 roku na rynek wprowadzono model P 121 z silnikiem B 16. Auto było całkowitym novum na rynku. Zaskoczenie polegało na połączeniu 4-drzwiowego sedna z relatywnie niewielkim silnikiem o pojemności 1538 ccm, który dorównywał, a czasem nawet przewyższał osiągi ówczesnych aut sportowych. To był strzał w dziesiątkę – małe autko dla rodziny, ale potrafiące zostawić sporą część konkurencji w tyle! Amazony z początku produkcji miały silniki o mocy od 60 do 85 KM (w zależności od wersji). Jak na tamte czasy, były to całkiem mocne i zrywne jednostki.

W roku 1958 Volvo zdecydowało się wprowadzić dwugaźnikowy silnik B16B oraz trzypunktowe pasy bezpieczeństwa jako wyposażenie standardowe. Był to pierwszy seryjnie produkowany samochód w takim stopniu dbający o bezpieczeństwo swoich pasażerów. A Volvo stało się pionierem w badaniach nad systemami ratującymi życie.

Rok 1961 to kolejne modernizacje i nowe jednostki napędowe. Między innymi silnik B18, w który zaopatrywane były kolejne wersje aż do 1968 roku. | [

Obraz

]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/9813/volvo-p140-3-b.jpeg',500,368) ) |
| --- | Mocniejsze silniki wymusiły zastosowanie silniejszego układu hamulcowego – dzięki temu przednie koła otrzymały hamulce tarczowe.

Kolejną nowością roku 1961 była piękna i ceniona dziś wersja 2-drzwiowa. Jej produkcję zakończono w 1970 r. To ta wersja jest szczególnie cenionym kąskiem wśród kolekcjonerskiej braci. W rok po wprowadzeniu jej na rynek, światło dzienne ujrzała wersja kombi – o oznaczeniu P 220. W następnym roku rozpoczęto produkcję serii 120 z trzybiegowym automatem Borg Warner. | [

Obraz

]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/9813/volvo-p140-4-b.jpeg',500,364) ) |
| --- | Dział badawczy Volvo pracował pełną parą! Efektem prac była łamana kolumna kierownicy, która w przypadku zderzenia ograniczała uszkodzenia ciała kierowcy. Wtedy była to zupełna nowość – jak dziś poduszki chroniące kolana. W roku 1968 wprowadzono silnik B20 o pojemności 1998 ccm. Dysponowały mocą od 90 do 118 KM. Volvo z taką jednostką produkowane były tylko przez dwa lata. Również w 1968 roku zmieniony został układ hamulcowy na identyczny do stosowanego w serii 140. Specyfika tego dwuobwodowego układu polega na tym, że przednie zaciski hamulcowe wyposażone są w cztery tłoczki każdy, obsługiwane przez dwa niezależne obwody hydrauliczne. W przypadku awarii jednego z obwodów, samochód nadal dysponuje ca 80 proc. siły hamowania, gdyż nadal hamowane są obydwa przednie koła i jedno tylne. W autach konkurencji stosowano dwuobwodowe układy hamulcowe, które w przypadku awarii jednego z obwodów umożliwiają hamowanie tylko dwóch kół po przekątnej pojazdu.

| [

Obraz

]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/9813/volvo-p120-5-b.jpeg',493,500) ) |
| --- | Volvo w roku 1969 wprowadziło zagłówki przednich foteli oraz pasy bezpieczeństwa na tylnych siedzeniach.

Sportowe wersje 122S startowały z powodzeniem w rajdach wygrywając dla teamu Volvo European Rally Championship w 1962, 1963 oraz 1964 r. | [

Obraz

]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/9813/volvo-p120-6-b.jpeg',373,500) ) |
| --- | W 1963 Volvo 122S prowadzone przez Tom'a Trana zająło drugie (za Jaguarem)
miejsce w European Track Racing Championship.

System oznaczeń wprowadzony przez Volvo dla serii 120 był dość zawiły i tak: 4-dzwiowe sedany oznaczane były jako P 120, samochody w wersji 2-dzwiowej jako P 130, zaś kombi jako P 220.

Model Volvo P 120 Amazon był bardzo udaną i innowacyjną konstrukcją. Całkowita produkcja modeli serii 120 wyniosła 667 323 sztuki w okresie 14 lat, w tym 359 917 samochodów w wersji 2-drzwiowej.

Autor: Michał Grygier

Obraz
Wybrane dla Ciebie
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła