Volkswagen Tiguan - Ekspedycja Maroko

Obraz
Obraz

Przygotowanie nowego modelu, spełniającego coraz bardziej wyrafinowane wymagania klientów, przy jednoczesnym utrzymaniu konkurencyjnej ceny jest trudne. Wprowadzenie modelu do segmentu, w którym się nigdy nie było obecnym, gdzie dostępne są auta znanych i uznanych marek, jest nie lada wyzwaniem.

Volkswagen już wcześniej udowodnił, że jest marką, która nie boi się wyzwań. Pierwszym był Touareg - luksusowy SUV. Marka, która nie istniała wcześniej w tym segmencie rynku, nie tylko wprowadziła na rynek model, który spodobał się klientom, ale także określony został jest jako jeden z najlepszych w tej klasie. Tiguan to kolejny krok w ekspansji Volkswagena. Segment kompaktowych SUV’ów to trudne miejsce do rywalizacji. Klasyfikowane są w nim takie samochody, jak Toyota RAV4, Honda CR-V czy też Suzuki Grand Vitara. Wydawałoby się, że nie ma w nim już miejsca na nowości, a jednak… Tiguan, mniejszy brat Touarega, nie dość, że zyskał aprobatę klientów, to jeszcze w pierwszym miesiącu sprzedaży na tak trudnym rynku, jak rynek niemiecki, zdecydowanie zdystansował konkurentów. Co więcej, stał się pewnym „problemem” dla producenta, „problemem”, który każdy producent chciałby mieć: w krótkim czasie dealerzy Volkswagena wyprzedali półroczną produkcję Tiguana. Popyt znacznie przewyższył podaż, zmuszając producenta do
weryfikacji polityki cenowej.

Obraz

Jak zachowuje się Tiguan na drodze, czy może zjechać z asfaltu, czy poradzi sobie na trudnych drogach górskich oraz w warunkach pustynnych można było zweryfikować w czasie tygodniowego testu przygotowanego przez polskie przedstawicielstwo Volkswagena. Test był nietypowy. Na jego miejsce wybrano Maroko, a w zasadzie góry Altasu Wysokiego oraz kamieniste i piaszczyste bezdroża Sahary, w tym marokańskie odcinki rajdu Dakar. Przedmiotem testu były samochody wyposażone w turbodoładowany silnik wysokoprężny TDI o pojemności 2 litrów i mocy 140 KM, w różnych wersjach wyposażenia (Trend & Fun, Sport & Style oraz Track & Field), z manualną i automatyczną skrzynią biegów. (Więcej informacji na temat samochodu w prezentacji : Volkswagen Tiguan – dobry do miasta, w góry i na pustynię.)

Maroko jest najstarszym królestwem w świecie muzułmańskim. Historia jest tu obecna wszędzie, na każdym kroku, w każdym zakamarku. Przykłady wspaniałej architektury można znaleźć nie tylko w miastach, ale również na zupełnym pustkowiu. Trasa testu rozpoczęła się w Marrakeszu i prowadziła na południe, przez miejscowość Tahuanute, wąwóz Mulaj Brahim do Asni – administracyjnej stolicy północnej części Atlasu Wysokiego. Dalej z Asni rozpoczął się najbardziej malowniczy odcinek drogi, w górę ku przełęczy Tizi-n-Test położonej na wysokości 2092 m n.p.m. Drogę tę wybudowali Francuzi w 1928 roku. Południowy obszar Maroka zamieszkiwany jest przez Berberów i różni się zasadniczo od pozostałych części Maroka. Berberyjskie wioski położone na górskich zboczach niewiele zmieniły się przez ostatnie wieki. Przy trasie testu znajdowało się kilka kazb – charakterystycznych twierdz, pełniących funkcje umocnionych wsi, dziś w większości opuszczonych i zrujnowanych. Kazby te zostały wzniesione przez możną rodzinę Goundafa, która
kontrolowała przełęcz Tizi-n-Test na początku XX wieku. Przy trasie znajdował się również meczet Tin Mal, zbudowany w roku 1154, jeden z dwóch meczetów Maroka, dostępnych dla niemuzułmanów. Pierwsza, górska część testu zakończyła się w miejscowości Warzazat, stanowiącej bramę wjazdową na Saharę. Warzazat nazywane jest pustynnym Hollywood. To tutaj kręcono sceny do filmów „Ostatnie kuszenie Chrystusa”, „Gladiator”, a także „Babel”.

Obraz

Kolejny odcinek testu objął obszary pustynne. Rozpoczął się wizytą w kazbie Ait Ben Haddu, „gwieździe” wielu filmów, uważanej za najpiękniejszą w Maroku. Położona 32 km na północ od Warzazat, była w przeszłości głównym przystankiem na szlaku z Marrakeszu na Saharę. Kazba była tak dobrze zabezpieczona przed atakiem, że do dziś trudno odkryć wejście. Dalej droga wiodła doliną Dra, którą wypełniają bujne oazy, z palmami daktylowymi, do Zagory i wydm Tinfu, gdzie w rzeczywistości przebiega granica między światem zamieszkałym przez ludzi, a kamienistą pustynią Saharą. Zagora zyskała sławę dzięki znajdującemu się w niej oryginalnemu drogowskazowi z napisem „Tombouctou 52 jours”, oznaczającemu, że przejazd na grzbiecie wielbłąda do stolicy Mali – Timbuktu – zajmuje 52 dni. Z Zagory trasa wiodła szlakiem szutrowym w kierunku Erfud, miejscowości położonej na skraju doliny, założonej przez francuską Legię Cudzoziemską w
1917 roku (stąd kontrolowano oazę Tafilalt), obejmującym marokańskie odcinki rajdu Dakar i dalej poprzez wąwóz Todra oraz wąwóz Dades ponownie do Warzazat.

Ostatni odcinek testu ponownie objął górskie drogi Atlasu wraz z przejazdem przez przełęcz Tizi-n-Tichka położoną na wysokości 2260 m n.p.m.

To nie był typowy dziennikarski test. Po pierwsze: przeprowadzono go wyjątkowo daleko od kraju, na drogach, które w zdecydowanym stopniu odbiegały od „jakości” nawet polskich dróg. Po drugie: warunki były trudne, wysokie temperatury, kurz i paliwo o wątpliwej jakości (rury wydechowe wszystkich testowanych samochodów były zielone). Nieraz zdarzyło się, że samochody uderzały podłogą w wystające z drogi kamienie, wjeżdżały w dołki, z których zwykłym „mieszczuchom” trudno byłoby wyjechać, a jednak zawsze wyjeżdżały z nich samodzielnie, bez niczyjej pomocy. Tiguan nie jest autem terenowym, ale na pewno nie można go klasyfikować tylko jako pogromcy „miejskiej dżungli”. Swobodnie daje sobie radę w średnio trudnym terenie. Na pewno jego pojawienie się utrudni życie konkurentom.

Wybrane dla Ciebie
Inteligentne wsparcie w autoDNA. Chatbot Vincent pomoże sprawdzić auto
Inteligentne wsparcie w autoDNA. Chatbot Vincent pomoże sprawdzić auto
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy