Podczas jazdy samochodem jednym z najbardziej narażonych na uszkodzenie elementów jest szyba czołowa. Miejsce położenia i materiał, z którego jest wykonana,szczególnie narażają ją na zniszczenie.
Przyczyny i skutki uszkodzeń mogą być różne, jednak niezależnie od tego, czy na szybie pojawił się niewielki ubytek czy spore pęknięcie - należy zatrzymać pojazd i wstępnie ocenić zakres awarii. Przeważnie do naprawy kwalifikuje się większość usterek, których wielkość nie przekracza średnicy monety 5-złotowej i znajdują się co przynajmniej 10 cm od krawędzi szyby. Gdy jest ich więcej, powinny być także oddalone od siebie o minimum 10 cm. Jeśli mamy do czynienia z tak niewielkimi uszkodzeniami, to jazdę można kontynuować, ale pamiętajmy o tym, by jak najszybciej udać się do specjalistycznego warsztatu, który naprawi szybę.
Nawet drobne defekty należy poddawać niezwłocznej naprawie. - Większość pęknięć ma tendencję do rozszerzania się. Powoduje to dyskomfort w zakresie widoczności, podobnie jak w przypadku niektórych odprysków, umiejscowionych w polu widzenia kierowcy. Jeśli w porę defekty nie zostaną naprawione, to prędzej czy później szybę trzeba będzie wymienić w całości. Dodatkowo należy pamiętać, że w razie kontroli policyjnej jazda z taką szybą może skutkować odebraniem dowodu rejetracyjnego - mówi Grzegorz Wroński z firmy NordGlass.
Nie zawsze jednak można przeprowadzić naprawę. Co zrobić, gdy wypadek spowoduje bardzo poważne uszkodzenia, łącznie ze zbiciem całej szyby? - Nowoczesna szyba czołowa składa się z trzech warstw - dwóch tafli szkła przedzielonych folią PVB. Typowe naprawy przeprowadza się na zewnętrznej części. Jeśli jednak dojdzie do uszkodzenia wszystkich warstw, wtedy nie tylko czeka nas konieczność wymiany całego elementu, ale także potrzeba przerwania podróży i przetransportowania samochodu do warsztatu. Nie warto w takiej sytuacji ryzykować jazdy, jest to bowiem element odpowiedzialny nie tylko za ochronę przed warunkami atmosferycznymi, ale także w wielkim stopniu za sztywność całej konstrukcji nadwozia - dodaje Wroński.
Przyczyną uszkodzeń nie zawsze są przypadkowo lecące spod kół kaminenie. Czasami możemy wskazać konkretnego sprawcę. Ma to miejsce np. w sytuacji, gdy z jadącego przed nami samochodu spadną elementy nieprawidłowo zabezpieczonego ładunku. W takiej sytuacji najlepiej jest spisać protokół powypadkowy, który warto zawsze mieć w schowku. Będzie to miało duże znaczenie przy ubieganiu się o odszkodowanie. Jeśli zajdzie taka potrzeba można wezwać do zdarzenia policję.
Poważnie uszkodzona szyba, która uniemożliwia kontynuowanie podróży, powinna zostać jak najszybciej wymieniona. Kolejnym krokiem będzie wezwanie odpowiednio wyposażonej pomocy drogowej, która przetransportuje samochód do warsztatu. Dobrze jest więc mieć w portfelu wizytówkę z całodobowym kontaktem do takiej firmy. Aby zminimalizować koszty ewentualnego serwisowania szyby, a także transportu przez pomoc drogową, można pomyśleć o wcześniejszym wykupieniu ubezpieczenia typu assistance. Wielu ubezpieczycieli umożliwia swoim klientom bezgotówkowe naprawy w profesjonalnych warsztatach.
Rzetelne wykonanie naprawy lub wymiany szyby wymaga odpowiedniej wiedzy, doświadczenia oraz dysponowania najwyższej jakości technologią. Pamiętajmy więc, że serwisowanie tak newralgicznych elementów konstrukcji samochodu poza wyspecjalizowanymi warsztatami wiąże się niestety z dość dużym ryzykiem.
Źródło: NordGlass
ll/moto.wp.pl