Luzy na kolumnie kierowniczej
Wśród typowych usterek układu jezdnego samochodu wymienić możemy jedną z częstych przypadłości - luzy na kolumnie kierowniczej. Początkowo bywają one słabo wyczuwalne. Kierowcy decydują się na wizytę u mechanika zwykle dopiero, gdy ich intensywność nasili się do niebezpiecznego poziomu. O usterce świadczą także stuki pojawiające się w czasie skręcania oraz wycieki płynu hydraulicznego. Ignorowanie problemu doprowadzić może nawet do utraty panowania nad pojazdem w czasie jazdy. Jedynym rozwiązaniem jest wymiana lub regeneracja kolumny kierowniczej - koszt przynajmniej 600 złotych.
Przeguby
Większość kierowców przed długie tygodnie, a nawet miesiące, nie zwraca uwagi na odgłosy dochodzące spod auta. Niektóre z nich świadczą o poważnej awarii. Głuchy klekot nasilający się podczas skręcania może zwiastować kres wytrzymałości przegubów. Odpowiadają one za przekazywanie siły napędowej ze skrzyni biegów na koła. W samochodach z napędem na przednią oś dodatkowo pracują one pod niekorzystnym kątem w czasie wykonywania skrętu. Ogromny wpływ na wytrzymałość i kondycję techniczną przegubów ma szczelność ich gumowych osłon. Kierowcy niemal nigdy nie sprawdzają ich stanu. Pękniętą lub co gorsza rozerwaną osłonę możemy wymienić za kilkanaście złotych, tym samym zapewniając samemu przegubowi optymalne warunki pracy. Hałasujący element powinniśmy możliwie szybko wymienić na nowy dla własnego bezpieczeństwa. Długotrwała jazda z takim uszkodzeniem może się skończyć w skrajnym przypadku oderwaniem koła. Koszt przyzwoitej jakości zamiennika do popularnego auta kompaktowego wynosi od 60 do 120 złotych. Wobec tego
zdecydowanie odradzamy oszczędności w tej materii.
Sworznie
Kluczowym warunkiem efektywnej pracy całego zawieszenia jest jego sztywność. Żaden ze współpracujących ze sobą elementów nie może mieć luzów większych, niż przewidział to producent. Za łączenie ze sobą poszczególnych metalowych podzespołów odpowiadają sworznie oraz elementy metalowo-gumowe. Po kilkudziesięciu tysiącach kilometrów lub latach użytkowania wyrabiają się, bądź pękają. Skutkiem takiego stanu rzeczy jest pogorszona trakcja i prowadzenie auta. W najgorszym wypadku rozerwanie sworznia w czasie jazdy zakończy się utratą kontroli nad pojazdem przez postawienie w skrajnych sytuacjach przedniego koła w poprzek do kierunku jazdy. Podczas każdego okresowego przeglądu warto kontrolować jego kondycję. Ewentualna wymiana kompletu przy przedniej osi nie powinna przekroczyć kwoty 150 złotych.
##Amortyzatory
Amortyzatory eksploatowane na równych nawierzchniach potrafią wytrzymać nawet 300-400 tysięcy kilometrów. Ich żywotność znacznie skraca jazda po nierównościach. Niesprawność tego elementu objawia się przede wszystkim niepewnym zachowaniem auta na drodze – nieprzyjemnym kołysaniem, nerwowym podskakiwaniem na krótkich ubytkach w asfalcie, „nurkowaniem” podczas hamowania, stukami, a także wyciekami płynu (amortyzatory olejowe). Pojazd z niesprawnymi amortyzatorami rozpoznacie też po typowym „dobijaniu” na dziurach. Jeśli kierowca przesadzi z prędkością w nocy, to po kontakcie metalowych części z podłożem, spod auta sypią się iskry.
Ten podzespół należy wymieniać parami. Jego koszt jest mocno uzależniony od rodzaju. W samochodach z aktywnym zawieszeniem i funkcją zdalnego utwardzania, koszt wymiany dwóch sztuk może się wiązać z kwotą nawet 6-8 tysięcy złotych. W popularnych autach sprzed dekady, za podobną usługę z wykorzystaniem przyzwoitych zamienników, zapłacicie z montażem około 400-700 zł.
Prawidłowa geometria
To jedna z częstszych bolączek samochodów eksploatowanych na drogach kiepskiej jakości. Wystarczy kilka przejazdów przez zapadniętą studzienkę lub szybki najazd na wysoki krawężnik, by uszkodzić elementy zawieszenia odpowiadające za prawidłowe ustawienie kół. Zaledwie delikatna zmiana kąta pochylenia sprawia, że opony szybciej, bądź nierównomiernie się zużywają, a auto wymaga ciągłych korekt na kierownicy w celu utrzymania toru jazdy. To uciążliwe, ale i niebezpieczne. Może się wydłużyć droga hamowania i znacznie pogorszyć komfort podróżowania po nierównościach. Geometrię należy ustawić po wymianie drążków kierowniczych. W momencie, gdy mechanik ingeruje w podzespoły układu zawieszenia, warto ją też po prostu sprawdzić. Średnia cena takiej usługi wynosi od 60 do 120 złotych.
Naszym zdaniem/h2>
Bezpieczeństwo w czasie jazdy zapewniają nie tylko nowe opony dostosowane do pory roku, czy sprawne elementy resorujące. Nie spełnią one swojego zadania bez wsparcia w pełni sprawnego zawieszenia. Nawet jeden uszkodzony element po pewnym czasie doprowadzi do przyspieszonego zużycia sąsiadujących z nim części, zwiększając tylko koszty naprawy. Jeśli więc usłyszycie jakiekolwiek niepokojące dźwięki lub auto zacznie się gorzej zachowywać na drodze, warto czym prędzej udać się do mechanika.
Piotr Mokwiński, Wirtualna Polska