Trwa ładowanie...
04-02-2016 11:13

Usterki manualnych skrzyń biegów. Zdarzają się coraz częściej i bywają kosztowne

Usterki manualnych skrzyń biegów. Zdarzają się coraz częściej i bywają kosztowneŹródło: Tomasz Budzik, moto.wp.pl
d4jdngl
d4jdngl

Jednym z najważniejszych parametrów, jakie bierzemy po uwagę wybierając dla siebie samochód, jest jego przewidywalna niska usterkowość. To dlatego większość Polaków a góry odrzuca oferty egzemplarzy z automatyczną skrzynią biegów. Niestety, czasy, w których „manual” był pewniakiem, już minęły. Kosztowne usterki mechanicznych skrzyń zdarzają się coraz częściej.

Przyczyn rosnącej liczby usterek manualnych przekładni jest przynajmniej kilka. Obok obniżającej się jakości wykonania nowych mechanizmów, niewłaściwego użytkowania i wyeksploatowania możemy wspomnieć o dużo większej mocy i momencie obrotowym współcześnie produkowanych silników. Mechanizm zmuszony jest przenosić dużo większe przeciążenia, co w połączeniu z niechęcią producentów do podnoszenia masy pojazdów, a więc i ich spalania, nie zapowiada im bezawaryjnej przyszłości. Coraz większe grono użytkowników zgłasza się do mechaników z serią powtarzających się problemów.

Gdy ciężko wchodzą poszczególne przełożenia, powinniśmy w pierwszej kolejności zainteresować się poziomem środka smarnego w skrzyni. W manualnych przekładniach mieści się zazwyczaj od 1,2 do 2,5 litra oleju. Musimy jednak mieć na uwadze nie tylko jego ilość, ale i lepkość. Nagłe pogorszenie komfortu pracy skrzyni może być spowodowane chociażby wyciekiem oleju – nawet niewielki ubytek może wyraźnie pogorszyć działanie mechanizmu. W tej sytuacji walkę z problemem warto zacząć od poszukiwania wycieków, pomiaru poziomu oleju oraz ewentualnej jego wymiany. W niektórych samochodach przez pierwsze kilka kilometrów jazdy przekładnia pracuje z naturalnym dla siebie oporem, który po rozgrzaniu ustaje.

Inną bolączką trapiącą niektóre samochody jest zgrzytanie w czasie zmiany przełożeń. W większości przypadków problem nie dotyczy znajdujących się we wnętrzu skrzyni mechanizmów, a elementów umieszczonych poza nią. Najczęściej winę za taki stan rzecz ponoszą źle wyregulowane linki oraz wybierak. Znacznie poważniejszą usterką są problemy z synchronizatorami znajdującymi się we wnętrzu skrzyni. Kłopoty z linkami i wybierakami załatwimy za kilkadziesiąt złotych u wykwalifikowanego mechanika. O wiele większe ryzyko niesie ze sobą awaria synchronizatorów – odpowiadają one za wyrównanie prędkości kół zębatych. Długotrwała jazda z tą usterką doprowadzi do uszkodzenia kół zębatych, których wymiana jest niezwykle kosztowną operacją.

(fot. Tomasz Budzik, moto.wp.pl)
Źródło: (fot. Tomasz Budzik, moto.wp.pl)

Niektórzy kierowcy uskarżają się na donośne i wyczuwalne puknięcie przy zmianie biegów. O ile w niektórych modelach, zwłaszcza o sportowym nastawieniu, jest to całkowicie normalne zjawisko przy wrzucaniu pierwszego biegu, o tyle w pozostałych autach powinno to wzbudzić naszą czujność. Pukanie przy wbijaniu poszczególnych przełożeń oznaczać może zarówno wyrobienie się poduszek mocujących skrzynię, jak i zużycie dwumasowego koła zamachowego oraz sprzęgła. Naprawa kosztować będzie od kilkuset do ponad 2000 złotych - w zależności od modelu i wersji silnikowej. Prędzej czy później, przy określonym przebiegu, zmuszeni będziemy do dokonania wspomnianych napraw.

d4jdngl

Na forach internetowych znajdziemy również kierowców zgłaszających uciążliwe wycie dochodzące z okolic skrzyni podczas przyspieszania i hamowania. Specjaliści donoszą, że w niektórych modelach Fiata i japońskich producentów jest to normalny stan rzeczy. Niestety, w pozostałych przypadkach powinniśmy możliwie szybko udać się do mechanika. Źródłem hałasu są łożyska. Długotrwała jazda z takim uszkodzeniem może zakończyć się nawet rozerwaniem obudowy skrzyni biegów – wówczas pozostanie nam jedynie wymiana kompletnej przekładni.

Kierowcy zapominają stosować się do zaleceń mechaników, eksploatując samochód z manualną przekładnią. Troszczą się jedynie o jednostkę napędową, całkowicie zapominając o rutynowych przeglądach gwarantujących bezawaryjność – tym samym narażając się na duże wydatki. Uszkodzone synchronizatory, łożyska, czy brak smarowania w krótkim czasie mogą całkowicie zniszczyć skrzynię biegów. Koszt wymiany na nową wynosi od 15 do 40 tysięcy złotych. Wówczas jej naprawa nie ma sensu ekonomicznego, co skazuje nas na poszukiwanie innego, sprawnego mechanizmu.

Piotr Mokwiński, moto.wp.pl

d4jdngl
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d4jdngl
Więcej tematów

Pobieranie, zwielokrotnianie, przechowywanie lub jakiekolwiek inne wykorzystywanie treści dostępnych w niniejszym serwisie - bez względu na ich charakter i sposób wyrażenia (w szczególności lecz nie wyłącznie: słowne, słowno-muzyczne, muzyczne, audiowizualne, audialne, tekstowe, graficzne i zawarte w nich dane i informacje, bazy danych i zawarte w nich dane) oraz formę (np. literackie, publicystyczne, naukowe, kartograficzne, programy komputerowe, plastyczne, fotograficzne) wymaga uprzedniej i jednoznacznej zgody Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, będącej właścicielem niniejszego serwisu, bez względu na sposób ich eksploracji i wykorzystaną metodę (manualną lub zautomatyzowaną technikę, w tym z użyciem programów uczenia maszynowego lub sztucznej inteligencji). Powyższe zastrzeżenie nie dotyczy wykorzystywania jedynie w celu ułatwienia ich wyszukiwania przez wyszukiwarki internetowe oraz korzystania w ramach stosunków umownych lub dozwolonego użytku określonego przez właściwe przepisy prawa.Szczegółowa treść dotycząca niniejszego zastrzeżenia znajduje siętutaj