UOKiK: kontrole paliw w pierwszej połowie 2017 roku
Paliwo nieodpowiedniej jakości może doprowadzić do uszkodzenia silnika lub jego osprzętu, a wydatki na naprawę idą wówczas w tysiące złotych. Warto więc wiedzieć, na których stacjach kontrolerzy wykryli produkty niezgodne z wymogami. Taki raport za pierwszą połowę 2017 roku opublikował Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów.
Odchylenia najczęściej dotyczyły oleju napędowego. Wśród niedomagań jakościowych paliw wymienia się między innymi niewłaściwą odporność na utlenianie (konsekwencją może być zatykanie dysz wtryskiwaczy), niewłaściwą temperaturę zapłonu (spadek mocy silnika), zbyt wysoką zawartość siarki (osadzanie się nagaru), niewłaściwą prężność par (dławienie się silnika), a także nieodpowiedni skład frakcyjny (nagar).
Oto stacje, na których w pierwszej połowie 2017 roku kontrolerzy wykryli paliwo odbiegające od norm określonych przepisami:
Woj. kujawsko-pomorskie
- Oil-Gaz Group, Bydgoszcz, ul. Mińska 7: olej napędowy (niewłaściwa temperatura zapłonu)
Woj. lubelskie
- Petro-Tur, Turów 56: olej napędowy (niewłaściwa temperatura zapłonu)
Woj. lubuskie
- MAD, Torzym, ul. Świebodzińska: Olej napędowy (niewłaściwa temperatura zablokowania zimnego filtra CFPP)
- MAD, Zielona Góra, ul. Elektronowa 9: benzyna (niewłaściwa temperatura końca destylacji)
Woj. łódzkie
- Repoil, Łódź, ul. Przybyszewskiego 99: olej napędowy (niewłaściwa temperatura zapłonu)
- MMK Petrol, Łódź, Solec 3/5: benzyna (niewłaściwa temperatura końca destylacji)
Woj. podlaskie
- Orlen, Siemiatycze, ul. Białostocka 14: olej napędowy (niewłaściwa temperatura zapłonu)
- Mlekpol, Grajewo, ul. Robotnicza 2: benzyna
- LTL, Goniądz, ul. Wojska Polskiego 68A: olej napędowy (niewłaściwy skład frakcyjny)
Woj. śląskie
- Lotos, Katowice, ul. Mikołowska 58: olej napędowy (niewłaściwa stabilność oksydacyjna)
- UL Trans II, Zawiercie, ul. Polska 21: benzyna (niewłaściwa zawartość siarki)
- Oil Trust, Łazy, ul. Wiejska 3: benzyna (niewłaściwa zawartość węglowodorów aromatycznych)
- Ewander Fuel, Częstochowa, ul. Wręczycka 11B: benzyna (zawartość węglowodorów typu aromatycznego)
Woj. warmińsko-mazurskie
- Józef Zmudczyński Stacja Paliw, Iłowo Osada, ul. Jagiellońska 28A: benzyna
Co robić w razie kłopotów z samochodem, które mogą być następstwem zatankowania paliwa złej jakości? By zgłosić reklamację, przede wszystkim należy mieć w ręku paragon lub fakturę, dlatego zawsze zabierajmy ze stacji dowód zakupu. Na tej podstawie można spróbować skłonić sprzedawcę do dobrowolnego wzięcia odpowiedzialności finansowej za paliwo, które sprzedał.
Jeśli to się jednak nie uda, pozostaje nam droga sądowa, a ta jest bardzo wyboista. Przed sądem, oprócz rachunku, potrzebna będzie nam też opinia biegłego, który potwierdzi niską jakość paliwa. Wykazać trzeba fakt, że problem spowodowało zatankowane paliwo, a nie to, które w baku było już wcześniej. Pracownik UOKiK-u lub policja muszą więc jak najszybciej pobrać próbkę paliwa dokładnie z tego dystrybutora, z którego skorzystaliśmy.
W dodatku trzeba udowodnić związek przyczynowo-skutkowy pomiędzy awarią samochodu a jakością zatankowanego paliwa. To zadanie dla biegłego, który musi jeszcze sporządzić listę elementów, które uległy awarii i kosztorys ich naprawy. Dla poszkodowanego kierowcy oznacza to spore koszty związane z samym rozpoczęciem procesu. Jego wynik również nie jest pewny.
Walka z nieuczciwym sprzedawcą paliwa niestety nie jest równa. Dlatego warto śledzić wyniki badań UOKiK-u i tankować w tych punktach, co do działania których nie było zastrzeżeń. Pełną listę kontrolowanych stacji można znaleźć na stronie internetowej UOKiK-u.