Unia Europejska chce ostrzejszych badań technicznych

Obraz
Źródło zdjęć: © PAP/Wojciech Pacewicz

Długość dobrych dróg o wysokich parametrach na Starym Kontynencie wciąż rośnie, a większość Europejczyków stać na stosunkowo nowe, a więc i bezpieczne samochody. Wciąż jednak borykamy się z problemem śmierci w wyniku wypadków drogowych. W państwach starej Unii liczba ofiar spada dość znacząco, zdecydowanie gorzej jest w krajach, które niedawno dołączyły do wspólnoty, w tym w Polsce. Politycy UE mają jednak pomysł na przyspieszenie tego procesu.

Jeśli spojrzymy na statystyki polskiej policji, szybko nabierzemy przeświadczenia, że za wypadki drogowe odpowiedzialne są przede wszystkim: nadmierna prędkość i wymuszanie pierwszeństwa. Tymczasem w raporcie Najwyższej Izby Kontroli na temat bezpieczeństwa na naszych drogach możemy przeczytać, że ważnym czynnikiem wpływającym na liczbę zdarzeń drogowych jest również stan techniczny pojazdów. Do podobnych wniosków musieli dojść włodarze UE i przygotowali projekt przepisów, które mają odsiać samochody nienadające się do użytku.

Zgodnie z propozycją dyrektywy przedstawionej przez Europejską Radę Bezpieczeństwa Transportu, starsze samochody będą musiały przechodzić badania techniczne częściej, niż do tej pory. W krajach, w których nie istnieje obowiązek corocznego przeglądu, ma on zostać wprowadzony dla pojazdów o przebiegu wyższym niż 160 tys. km. Co ważne, zgodnie z unijną propozycją każdorazowo podczas przeglądu zapisywany ma być przebieg samochodu. Takie rozwiązanie ma ukrócić proceder cofania liczników. Kolejny pomysł to wprowadzenie obowiązku poddania kontroli technicznej każdego zreperowanego samochodu, który brał udział w kolizji, przed dopuszczeniem go do ruchu.

Powiększeniu ma ulec także katalog podzespołów sprawdzanych podczas standardowej kontroli. W myśl nowych przepisów diagności mieliby sprawdzać również prawidłowe działanie elektronicznych systemów wspomagających kierowcę. Urzędnicy zapowiadają też wprowadzenie obligatoryjnych przeglądów dla wszystkich jednośladów o napędzie silnikowym - również dla skuterów.
Dodatkowe przepisy zaostrzające powstaną w odniesieniu do samochodów, za pomocą których realizuje się przewóz towarów, a w szczególności ludzi.

Celem urzędników jest obniżenie liczby śmiertelnych ofiar wypadków o 50 proc. do 2050 roku. Jak wyliczyli eurokraci, proponowane zmiany rocznie pozwolą uchronić od śmierci na drodze 1,2 tys. osób; gra ma więc wysoką stawkę. Dla właścicieli samochodów oznacza to, że i determinacja urzędników będzie spora. Dyrektywa zawierająca wymienione wyżej wskazania, będzie obowiązywać wszystkie państwa Unii Europejskiej. Oznacza to, że każdy członek wspólnoty z czasem będzie musiał dostosować swoje prawo tak, by rygor dotyczący obowiązkowej kontroli technicznej pojazdów odpowiadał wytycznym dyrektywy lub był od nich ostrzejszy.

tb, moto.wp.pl

Źródło artykułu: WP Moto
Wybrane dla Ciebie
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła