| [
]( http://www.omega-kancelaria.pl/ ) |
| --- | Ulice pełne są podobnych do siebie samochodów, które nie zwracają na siebie niczyjej uwagi. Nic więc dziwnego w tym, że nie brakuje takich zmotoryzowanych, którzy pragną wyróżnić się w drogowym potoku szarości. Jednym ze sposobów na taki efekt jest tuning, czyli wyposażenie samochodu w nieprzewidziane przez producenta akcesoria i dodatki. Tuning może dotyczyć parametrów i własności jezdnych auta lub jego wyglądu. Ten drugi, tańszy i bardziej efektowny, może jednak zostać zakwestionowany przez pierwszy napotkany patrol policji. Czego miłośnikom tuningu robić nie wolno?
Niektórzy zmotoryzowani tuningowanie aut odbierają jako przejaw własnego stylu, krzyk mody, wyrażenie swojej indywidualności i niezależności. Dla nich taka zabawa ma przede wszystkim wymiar estetyczny. Chcą oni w ten sposób wykreować jedyny, unikalny egzemplarz danego modelu. Tuning optyczny ma na celu zmianę wyglądu samochodu z zewnątrz i we wnętrzu. W środku aut możemy zmienić praktycznie wszystko, poczynając od foteli, kierownicy, dźwigni zmiany biegów, tapicerki, wymiany zegarów, zamontowania dodatkowego podświetlenia jak również montażu ekranów LCD, wstawiania sprzętu audio, itd. Przy zmianach zewnętrznych auta najczęściej spotykamy się z zastosowaniem efektownych aluminiowych obręczy, montażem sportowych tłumików, stosowaniem różnych dekoracji, progów, spojlerów, zderzaków. Możliwości wprowadzenia przeróbek jest naprawdę mnóstwo, a wszystko zależy od zasobów finansowych i fantazji klienta. No, prawie wszystko.
Prawo polskie nie zabrania dokonywania tuningu pojazdów. Tuning samochodów jest dopuszczalny pod warunkiem jednak, że tuningowane elementy wyposażenia nie zagrażają bezpieczeństwu zarówno osób nim jadących, jak też pozostałych uczestników ruchu. Zanim rozpoczniemy dokonywanie przeróbek w naszym samochodzie warto zapoznać się z Rozporządzeniem Ministra Infrastruktury w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia, a także z Rozporządzeniem Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej w sprawie zakresu i sposobu przeprowadzania badań technicznych pojazdów oraz wzorów dokumentów stosowanych przy tych badaniach. W obu rozporządzeniach znajdują się wytyczne na temat tego, jak pojazd powinien być skonstruowany. Pamiętać należy, aby do dokonywanych przeróbek podchodzić z rozsądkiem. Zanim wymienimy jakikolwiek element naszego samochodu na
„sportowy”, koniecznie sprawdźmy, czy posiada on homologację.
Dokonując modyfikacji pojazdu trzeba uwzględnić najważniejsze zasady określone prawem. Stuningowany samochód nie może mieć ograniczonej widoczności z przodu i z boku pojazdu. W przypadku przyciemnienia szyb wartość współczynnika przepuszczania światła dla szyb przednich bocznych musi być większa niż 70 proc., a w przypadku przedniej szyby co najmniej 75 proc. Jeśli liczycie na to, że policja nie będzie mogła tego zbadać, możecie się nieprzyjemnie rozczarować. Coraz więcej patroli dysponuje potrzebnym do tego urządzeniem. Nie można również oklejać szyb folią, która odbija światło, ponieważ może to oślepiać innych kierowców.
Inne porady Kancelarii Prawnych Omega, www.omega-kancelaria.pl: Kiedy straż miejska może ukarać kierowcę?"
Jeśli zmieniamy pasy bezpieczeństwa, muszą mieć one punkty kotwiczenia w miejscach przewidzianych przez producenta pojazdu. Przy wymianie kierownicy - oczywiście na homologowaną - zadbajmy o to, aby miała ona sprawny klakson, jeśli przycisk sygnału dźwiękowego nie jest umieszczony np. na dźwigni kierunkowskazów. Zmieniając lusterka boczne, należy pamiętać, że muszą one gwarantować odpowiednią widoczność do tyłu - wyroby przeznaczone na angielski rynek nie spełnią tego wymogu. Nie możemy też jeździć tylko z jednym lusterkiem.
Montując felgi i opony inne niż fabryczne należy zadbać, aby nie wystawały po za obrys pojazdu. To zła wiadomość dla wciąż dość licznych wielbicieli Volkswagenów Golfów II generacji doprowadzonych zmianami na skraj rozpoznawalności modelu. Połowa z tak bezpardonowo potraktowanych egzemplarzy posiada zbyt szerokie felgi i opony. Mamy również złą wiadomość dla miłośników kreowania wyglądu za pomocą szpachli. Elementy stworzone w ten sposób często spotkać można na zderzakach i progach. Tymczasem, jak mówią przepisy, zderzaki powinny być dobrze zamocowane i wytrzymałe. Ponadto nie mogą mieć ostrych krawędzi i powodować niebezpieczeństwa zaczepienia innych uczestników ruchu. Muszą być bezpieczne dla pieszych w razie wypadku.
Jak jeszcze garażowych tunerów ogranicza prawo? Tablica rejestracyjna pojazdu powinna znajdować się w miejscu widocznym. Nie można dokonywać zmian oświetlenia tablic rejestracyjnych, kolor światła musi być biały i padać na tablicę, nie może oślepiać innych użytkowników. Dokonując zmian w lampach auta trzeba pamiętać, iż zabronione jest umieszczanie na kloszach lub źródle światła elementów, które w oczywisty sposób zmniejszają natężenie światła lub zmieniają jego barwę. Nie wolno montować w reflektorach przeznaczonych do zwykłych żarówek lamp ksenonowych, ani używać niehomologowanych żarówek halogenowych, mających imitować ksenony. Układ wydechowy musi być zakończony tłumikiem, wylot rury wydechowej nie może być skierowany w prawa stronę. Samochód taki musi przejść kontrolę emisji spalin i głośności.
Tuning samochodu powinien mieścić się w granicach rozsądku jak również musi być zgodny z obowiązującymi przepisami. Trzeba pamiętać, iż nadmierne oraz nielegalne przeróbki pojazdu skutkują odmową podbicia badań stanu technicznego pojazdu. Ponadto zabronione jest poruszanie się pojazdem bez ważnych badań technicznych, pojazd taki stanowi zagrożenie dla użytkownika oraz pozostałych uczestników ruchu drogowego. Konsekwencją nielegalnych przeróbek jest zatrzymanie dokumentów pojazdu. Policja może również nałożyć mandat oraz grzywny na użytkowników naruszających unormowania prawne.
Źródło: Kancelarie Prawne Omega
tb/sj/tb, moto.wp.pl
Inne porady Kancelarii Prawnych Omega, www.omega-kancelaria.pl: Kiedy straż miejska może ukarać kierowcę?"