Trzyletnie samochody w rankingu awaryjności ADAC 2023
Niemal nowe samochody po prostu muszą być niezawodne, prawda? Jak wynika z raportu przygotowanego przez niemiecki automobilklub ADAC na podstawie danych z interwencji pomocy drogowej, może być zupełnie inaczej. Oto auta, które choć niemal nowe, zawodzą.
Trzyletnie samochody w rankingu awaryjności ADAC 2023
W niemieckim zestawieniu każdemu spośród 155 sklasyfikowanych modeli samochodów przyznano ocenę liczbową. Im jest ona niższa, tym lepiej. Modele w zależności od wielkości zostały podzielone na kategorie, ale nie są to tradycyjne segmenty stosowane w motoryzacji. W zestawieniu ADAC podsumowuje się osiem roczników. W poprzednim materiale opisane zostały najstarsze, dziesięcioletnie auta, teraz czas na najmłodsze pojazdy - z 2020 r.
Najmniejsze auta
- Suzuki Ignis – 1,2
- Toyota Aygo – 1,7
- Fiat 500 – 2,4
- Volkswagen up! - 2,7
- Smart ForTwo – 3,5
- Kia Picanto – 3,6
- Fiat Panda – 3,6
- Renault Twingo – 4,1
- Hyundai i10 – 8,7
Małe samochody
- BMW i3 – 0,2
- Mini – 0,7
- Suzuki Vitara – 1,0
- Seat Arona – 1,2
- Škoda Kamiq – 1,4
- Audi A1 – 1,5
- Volkswagen Polo – 1,7
- Volkswagen T-Cross – 1,7
- Citroen C3 – 1,8
- Seat Ibiza – 2,0
- Dacia Sandero – 2,3
- Peugeot 208 – 2,5
- Mitsubishi Space Star – 2,8
- Škoda Fabia – 2,9
- Opel Corsa – 3,3
- Renault ZOE – 3,3
- Kia Stonic – 3,4
- Hyundai i20 – 3,7
- Peugeot 2008 – 3,7
- Ford Fiesta – 4,1
- Nissan Micra – 5,5
- Ford EcoSport – 6,9
- Toyota Yaris – 7,8
- Opel Crossland – 8,3
- Ford Puma – 8,8
- Hyundai Kona – 9,4
- Renault Clio – 10,0
- Renault Captur – 11,5
Samochody kompaktowe
- Volkswagen ID.3 – 0,2
- BMW X1 – 0,4
- BMW X2 – 0,6
- Mini Countryman – 0,7
- Audi Q3 – 1,2
- Mercedes Klasy A – 1,3
- Mercedes GLA – 1,3
- Volvo XC40 – 1,3
- Audi Q2 – 1,4
- BMW serii 2 – 1,4
- Škoda Scala – 1,4
- Volkswagen T-Roc – 1,4
- Škoda Karoq – 1,5
- Mercedes CLA – 1,6
- Mitsubishi ASX – 1,6
- Seat Ateca – 1,7
- Mazda CX-5 – 1,8
- Mitsubishi Eclipse Cross – 1,8
- Mercedes Klasy B – 2,0
- Volkswagen Golf – 2,1
- Volkswagen Tiguan – 2,3
- Renault Kadjar – 2,5
- Audi A3 – 2,7
- Ford Turneo / Transit Connect – 2,7
- Hyundai Tucson – 2,7
- Seat Leon – 3,0
- Volkswagen Caddy – 3,0
- Ford Focus – 3,5
- Dacia Duster – 3,7
- Nissan Qashqai – 4,4
- Opel Combo – 4,4
- Opel Grandland – 4,4
- Renault Megane – 4,7
- Kia Sportage – 4,8
- Peugeot 3008 – 4,9
- Fiat Tipo – 5,2
- Renault Kangoo / Rapid – 5,8
- Hyundai i30 – 6,1
- Mazda CX-30 – 6,1
- Citroen Berlingo – 6,4
- Toyota Corolla – 6,7
- Opel Astra – 7,2
- Kia Ceed / Xceed – 9,8
- Ford Kuga – 15,9
- Toyota CH-R – 22,3
Samochody klasy średniej
- BMW serii 3 – 0,8
- Mercedes Klasy B – 0,8
- Mercedes Klasy C – 0,8
- Audi A4 – 1,0
- BMW X3 – 1,1
- Mercedes GLC – 1,1
- Tesla Model 3 – 1,1
- Mercedes GLB – 1,2
- Audi Q5 – 1,4
- Volvo XC60 – 1,5
- Audi A5 – 1,7
- Volkswagen Passat – 2,1
- Mitsubishi Outlander – 3,9
- Škoda Kodiaq – 3,1
- Volkswagen Sharan – 3,7
- Škoda Octavia – 4,0
- Seat Tarraco – 4,2
- Seat Alhambra – 4,6
- Opel Insignia – 9,6
- Ford Mondeo – 10,8
- Toyota RAV4 – 14,4
Samochody klasy wyższej
- BMW X5 – 0,7
- BMW serii 5 – 1,0
- Audi A6 – 1,5
- Mercedes Klasy E – 1,8
- Škoda Superb – 2,1
- Volkswagen Touareg – 2,4
- Mercedes Vito / Viato / Klasy V – 3,4
- Mercedes GLE – 3,9
- Ford Turneu / Transit Custom – 4,9
- Volkswagen Transporter – 5,4
- Ford Ranger – 8,8
- Renault Traffic – 11,3
Vany
- Mercedes Sprinter – 2,1
- Volkswagen Crafter / Grand California – 4,5
- Ford Transit – 9,1
- Fiat Ducato – 21,9
- Renault Master – 26,0
Renoma nie zawsze jest gwarancją
Ranking awaryjności tak młodych samochodów przez wielu zmotoryzowanych może być postrzegany jako zapowiedź tego, co po zakupie nowego auta może czekać właściciela, gdy gwarancja będzie miała się ku końcowi lub już przestanie obowiązywać. Bez zaskoczenia należy przyjąć świetne notowania niemieckich marek premium. Dobrze poradziła sobie również Škoda czy Mitsubishi. Prawdziwym zaskoczeniem może być jednak wysoka ocena Dacii Sandero i słabe rezultaty Toyoty CH-R oraz RAV4.
Warto pamiętać, że ranking ADAC to tylko część szerszej perspektywy, obejmującej wszystkie aspekty awaryjności pojazdów. Niemieckie dane pochodzą z raportów po interwencjach pomocy drogowej. Z założenia więc chodzi tu o usterki, które zatrzymały auto w drodze lub nie pozwoliły jej rozpocząć. Nie ma to natomiast śladu po awariach, które zauważono i naprawiono nim doszło do niesprawności całego auta.
Rozmaite są również powody interwencji pomocy drogowej. Nie zawsze są one związane z błędami producentów samochodów. Jak informuje ADAC, w 2022 r. w 43,2 proc. wezwań źródłem kłopotów był akumulator, w 23,8 proc. przypadków silnik lub jego osprzęt, w 10,4 proc. rozrusznik, alternator lub oświetlenie, w 8,4 proc. opony.