Najbardziej awaryjne używane auta. Niemcy opublikowali listę
Niemiecki automobilklub ADAC opublikował dane z interwencji pomocy drogowej oferowanej przez tę organizację. Tak powstała lista najczęściej i najrzadziej zawodzących w drodze aut. Oto te najstarsze.
Najbardziej awaryjne używane auta. Niemcy opublikowali listę
Głównym zadaniem samochodu jest zapewnienie kierowcy możliwości podróżowania. Ranking ADAC dotyczy właśnie sytuacji, w których auto odmówiło posłuszeństwa w drodze lub po prostu nie dało szansy na rozpoczęcie trasy. Jak informuje niemiecki automobilklub, w 2022 r. oceniono w ten sposób 155 modeli samochodów wyprodukowanych pomiędzy 2013 a 2020 r. Pod lupę bierzemy te najstarsze, które dla wielu kierowców są interesującą propozycją na rynku wtórnym. Oceny w rankingu ADAC określane są liczbowo. Im niższa wartość, tym lepiej.
Najmniejsze auta
- Renault Twingo – 13,5
- Toyota Aygo – 14,4
- Ford Ka – 15,1
- Opel Adam – 15,4
- Volkswagen up! - 15,8
- Fiat Panda – 16,0
- Škoda Citigo – 16,9
- Hyundai i10 – 18,3
- Smart Fortwo – 18,7
- Kia Picanto – 21,0
- Seat Mii – 21,2
- Fiat 500 – 22,4
Małe samochody
- Renault Captur – 1,8
- Audi A1 – 8,1
- Mini – 9,4
- Suzuki Swift – 12,8
- Dacia Sandero – 13,1
- Kia Rio – 14,7
- Opel Mokka – 14,8
- Volkswagen Polo – 14,8
- Škoda Fabia – 15,0
- Seat Ibiza – 16,1
- Škoda Yeti – 16,4
- Hyundai ix20 – 16,8
- Opel Corsa – 16,9
- Peugeot 208 – 17,8
- Ford Fiesta – 17,8
- Škoda Roomster – 18,0
- Opel Meriva – 19,1
- Nissan Micra – 20,2
- Ford B-Max – 20,3
- Toyota Yaris – 21,4
- Renault Clio – 22,2
Samochody kompaktowe
- BMW X1 – 8,7
- BMW serii 1 – 10,6
- Mercedes klasy B – 10,7
- Mistubishi ASX – 11,0
- Seat Leon – 11,9
- Audi Q3 – 12,0
- Mercedes klasy A – 12,0
- Dacia Duster – 12,4
- Škoda Rapid – 13,1
- Volkswagen Tiguan – 13,6
- Volkswagen Golf – 13,7
- Audi A3 – 14,4
- Mercedes CLA – 14,9
- Nissan Qashqai – 16,2
- Mazda 3 – 16,5
- Volkswagen Beetle – 17,2
- Volkswagen Touran – 17,2
- Toyota Auris – 17,9
- Kia ceed – 18,2
- Mazda CX-5 – 18,5
- Opel Astra – 18,8
- Kia Sportage – 19,7
- Hyundai i30 – 19,9
- Renault Scenic – 20,5
- Renault Megane – 20,6
- Ford Kuga – 22,3
- Citroen Berlingo – 23,2
- Hyundai ix35 – 23,4
- Renault Kangoo – 23,8
- Ford C-Max – 26,5
- Ford Focus – 28,7
- Peugeot 308 – 35,5
Samochody klasy średniej
- BMW X3 – 5,5
- Audi A4 – 5,8
- Mercedes GLK – 7,7
- Audi A5 – 8,2
- Audi Q5 – 9,4
- BMW serii 3 – 9,9
- Škoda Octavia – 16,1
- Mercedes Klasy C – 16,2
- Volkswagen Passat – 16,3
- Ford S-Max – 17,5
- Volvo XC60 – 17,8
- Ford Mondeo – 21,3
- Opel Insignia – 27,2
- Seat Alhambra – 29,8
- Volkswagen Sharan - 30,9
Samochody klasy wyższej
- Audi A6 – 10,7
- Volkswagen Touareg – 12,9
- Mercedes Viano / Vito / Klasy V – 13,3
- BMW serii 5 – 13,6
- Škoda Superb – 15,8
- Volkswagen Transporter – 17,2
- Mercedes Klasy E – 17,9
- Opel Vivaro – 21,7
- Ford Turneo / Transit Custom – 25,6
- Opel Zafira – 28,2
Vany
- Mercedes Sprinter – 13,8
- Volkswagen Crafter / Grand California – 15,3
- Ford Transit – 15,9
- Fiat Ducato – 42,7
Zaskakujące wyniki
Po dziesięcioletnich samochodach nie należy już spodziewać się całkowitej bezawaryjności. Ranking ADAC może jednak zdziwić niejednego kierowcę. W zestawieniu zaskakująco dobrze wypadły modele Dacii, czyli marki budżetowej. Świetnie zaprezentowały się również niektóre francuskie modele, jak Renault Twingo i Captur, które zdominowały swoje kategorie. Z drugiej strony zdziwić może również słaby rezultat Toyoty Yaris czy Hyundaia ix35. Obydwaj producenci są przecież cenieni przez polskich zmotoryzowanych.
Ranking ADAC to ciekawe spojrzenie na kwestię usterkowości poszczególnych modeli. Trzeba jednak pamiętać, że jest to jedynie wycinek pełnego obrazu tego zagadnienia. W niemieckim zestawieniu odnotowano bowiem wyłącznie te przypadki awarii, które doprowadziły do unieruchomienia pojazdu na trasie i wezwania pomocy drogowej. Dane nie odzwierciedlają więc tych problemów, które zostały wykryte na przykład podczas przeglądu czy zauważone przez kierowcę i w porę rozwiązane.
Różne są też podłoża interwencji i nie zawsze wina leży po stronie konstrukcji auta. Jak informuje ADAC, w 2022 r. w 43,2 proc. wezwań źródłem kłopotów był akumulator, w 23,8 proc. przypadków silnik lub jego osprzęt, w 10,4 proc. rozrusznik, alternator lub oświetlenie, w 8,4 proc. opony.