Trzy województwa bez ośrodków. Obowiązkowe szkolenia mają wejść 4 czerwca

Zgodnie z planem 4 czerwca w życie mają wejść nowe przepisy, narzucające młodym kierowcom obowiązek odbycia szkoleń po uzyskaniu prawa jazdy. Państwo nie jest na to gotowe. W trzech województwach nie ma odpowiednich ośrodków doskonalenia jazdy.

Każdy młody kierowca będzie musiał przejść dodatkowe szkolenie. Jeśli nie zdąży do 8 miesiąca po otrzymaniu "prawka", dokument będzie musiał oddać
Źródło zdjęć: © Materiały prasowe | Szkoła Jazdy Renault
Mateusz Lubczański

32 – tyle ośrodków doskonalenia jazdy znajduje się obecnie w Polsce. To zdecydowanie więcej niż wymaganych 16 - po jednym na każde województwo. Wystarczy jednak zerknąć, gdzie rozlokowane są na mapie Polski Ośrodki Doskonalenia Techniki Jazdy, a okaże się, że* system szkoleń młodych kierowców w przyszłości może dotknąć paraliż.*

Na południu aż trudno wymienić wszystkie – Bolesławiec, Legnica, Kamień Śląski, Jaworzno, Kraków czy Krosno. Ośrodki ma Warszawa, Sieradz, Kalisz, Poznań. Czym dalej na północ, tym gorzej. Infrastruktury nie ma w woj. podlaskim, zachodniopomorskim i warmińsko-mazurskim. To oznacza, że szczęśliwi posiadacze nowych uprawnień ze Szczecina musieliby przejechać ponad 200 km na obowiązkowe szkolenie. Kierowcy z Olsztyna jechaliby do Mławy, ci z Białegostoku do Warszawy.

Tak prezentuje się ośrodek w Modlinie z lotu ptaka
© Youtube.com | YouTube

Ministerstwo Infrastruktury stwierdziło, że na razie nowych przepisów "nie stosuje się", co odsuwa wizję ich wdrożenia. Kiedy wejdą w życie? Nie wiadomo, o dacie ich wprowadzenia resort poinformuje 3 miesiące wcześniej. Problem w tym, że takich obiektów nie stawia się w kwartał, pół roku czy rok. Sytuacja jest zła, bo jak donosi miesięcznik "Szkoła Jazdy", inwestycje w ogóle nie ruszyły. Brakuje chętnych na wyłożenie pieniędzy.

Nie jest jednak tak, że jest to inwestycja nieopłacalna.* Problemem są duże koszty wejścia. Najtańsze obiekty to kwestia kilku milionów złotych.* Najdalej wysunięty na północ ośrodek w Pszczółkach w Pomorskim kosztował ponad 10 milionów. Obiekt w podwarszawskim Modlinie jak i tor Jastrząb w województwie radomskim przekroczyły i ten poziom – nawet trzykrotnie. Dlatego też działalność trzeba dywersyfikować.

Obiekt w Modlinie gościł u siebie Rajd Barbórki w zeszłym roku, Tor Jastrząb przygotowuje treningi driftu. Poza tym dochodzi oferta dla firm – korporacje chcą szkolić kierowców jeżdżących we flotach, importerzy dokonują rynkowych porównań, zdarzają się również przejazdy supersamochodami wykupione w formie prezentu. Nawet producenci otwierają własne szkoły, które wspierane są autami – na liście jest między innymi Renault czy Skoda.

Przykładem może być tor Łódź, który jeszcze nie prowadzi szkoleń dla kierowców, a już nie może opędzić się od klientów. Oblegany był jeszcze przed otwarciem, a obecnie kalendarz imprez rozciąga się aż do grudnia. Czy wynika to z jego położenia w samym centrum Polski? Być może. Nie zmienia to faktu, że zapotrzebowanie na takie obiekty istnieje.

A będzie jeszcze większe – skoro już teraz kalendarze obiektów są zapchane i zajęte przez klientów, co będzie, gdy strona rządowa ostatecznie ogłosi wielokrotnie przekładany start systemu CEPiK? W jednym ośrodku trzeba będzie wyszkolić dodatkowo ponad 2 tys. osób – miesięcznie.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl

Wybrane dla Ciebie
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3