Trwa ładowanie...

Trzy województwa bez ośrodków. Obowiązkowe szkolenia mają wejść 4 czerwca

Zgodnie z planem 4 czerwca w życie mają wejść nowe przepisy, narzucające młodym kierowcom obowiązek odbycia szkoleń po uzyskaniu prawa jazdy. Państwo nie jest na to gotowe. W trzech województwach nie ma odpowiednich ośrodków doskonalenia jazdy.

Trzy województwa bez ośrodków. Obowiązkowe szkolenia mają wejść 4 czerwcaŹródło: Materiały prasowe, fot: Szkoła Jazdy Renault
d3pgzm8
d3pgzm8

32 – tyle ośrodków doskonalenia jazdy znajduje się obecnie w Polsce. To zdecydowanie więcej niż wymaganych 16 - po jednym na każde województwo. Wystarczy jednak zerknąć, gdzie rozlokowane są na mapie Polski Ośrodki Doskonalenia Techniki Jazdy, a okaże się, że* system szkoleń młodych kierowców w przyszłości może dotknąć paraliż.*

Na południu aż trudno wymienić wszystkie – Bolesławiec, Legnica, Kamień Śląski, Jaworzno, Kraków czy Krosno. Ośrodki ma Warszawa, Sieradz, Kalisz, Poznań. Czym dalej na północ, tym gorzej. Infrastruktury nie ma w woj. podlaskim, zachodniopomorskim i warmińsko-mazurskim. To oznacza, że szczęśliwi posiadacze nowych uprawnień ze Szczecina musieliby przejechać ponad 200 km na obowiązkowe szkolenie. Kierowcy z Olsztyna jechaliby do Mławy, ci z Białegostoku do Warszawy.

Tak prezentuje się ośrodek w Modlinie z lotu ptaka  Youtube.com
Tak prezentuje się ośrodek w Modlinie z lotu ptaka Źródło: Youtube.com, fot: YouTube

Ministerstwo Infrastruktury stwierdziło, że na razie nowych przepisów "nie stosuje się", co odsuwa wizję ich wdrożenia. Kiedy wejdą w życie? Nie wiadomo, o dacie ich wprowadzenia resort poinformuje 3 miesiące wcześniej. Problem w tym, że takich obiektów nie stawia się w kwartał, pół roku czy rok. Sytuacja jest zła, bo jak donosi miesięcznik "Szkoła Jazdy", inwestycje w ogóle nie ruszyły. Brakuje chętnych na wyłożenie pieniędzy.

d3pgzm8

Nie jest jednak tak, że jest to inwestycja nieopłacalna.* Problemem są duże koszty wejścia. Najtańsze obiekty to kwestia kilku milionów złotych.* Najdalej wysunięty na północ ośrodek w Pszczółkach w Pomorskim kosztował ponad 10 milionów. Obiekt w podwarszawskim Modlinie jak i tor Jastrząb w województwie radomskim przekroczyły i ten poziom – nawet trzykrotnie. Dlatego też działalność trzeba dywersyfikować.

Obiekt w Modlinie gościł u siebie Rajd Barbórki w zeszłym roku, Tor Jastrząb przygotowuje treningi driftu. Poza tym dochodzi oferta dla firm – korporacje chcą szkolić kierowców jeżdżących we flotach, importerzy dokonują rynkowych porównań, zdarzają się również przejazdy supersamochodami wykupione w formie prezentu. Nawet producenci otwierają własne szkoły, które wspierane są autami – na liście jest między innymi Renault czy Skoda.

Przykładem może być tor Łódź, który jeszcze nie prowadzi szkoleń dla kierowców, a już nie może opędzić się od klientów. Oblegany był jeszcze przed otwarciem, a obecnie kalendarz imprez rozciąga się aż do grudnia. Czy wynika to z jego położenia w samym centrum Polski? Być może. Nie zmienia to faktu, że zapotrzebowanie na takie obiekty istnieje.

A będzie jeszcze większe – skoro już teraz kalendarze obiektów są zapchane i zajęte przez klientów, co będzie, gdy strona rządowa ostatecznie ogłosi wielokrotnie przekładany start systemu CEPiK? W jednym ośrodku trzeba będzie wyszkolić dodatkowo ponad 2 tys. osób – miesięcznie.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl

d3pgzm8
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d3pgzm8
Więcej tematów