Trzy legendy w testach zderzeniowych - Mustang, Camaro czy Challenger?

Obraz
Źródło zdjęć: © IIHS

Muscle car to ikona i historia złotej ery motoryzacji. W XXI wieku odrodziła się wraz z rynkowym sukcesem Mustanga, Camaro i Challengera (choć oryginalnie nie były to muscle cars). Sportowe samochody z amerykańską duszą porywają swym wyglądem i mocami. Ale czy są też bezpieczne?

Insurance Institute for Highway Safety, będący odpowiednikiem europejskiego EuroNCAP, przeprowadził serię testów zderzeniowych trzech najpopularniejszych obecnie muscle cars - Chevroleta Camaro, Forda Mustanga i Dodge'a Challengera. Wychodząc z założenia, że nikt nie kupuje sportowego samochodu, by jeździć najwolniejszym pasem, Amerykanie sprawdzili, czy auta oferują wysoki poziom bezpieczeństwa. Niestety nadzieje w tej kwestii nie do końca okazały się spełnione.

Do testów wybrano wersje z górnej półki cennikowej, napędzane silnikami V8, będące jednymi z najchętniej wybieranych w tej grupie. Wszystkie trzy modele zapewniły dobrą ochronę swoim pasażerom w próbach zderzenia czołowego (moderate overlap test - auto uderza połową przodu w sztywna barierę) oraz bocznego. Niestety w obrysowym teście zderzeniowym (small overlap crash test - samochód uderza powierzchnią jedynie 25 proc. pasa przedniego w sztywną barierę), pojawiły się problemy.

Wprowadzony do procedury testowej w 2012 r. test small overlap wynika z faktu, że właśnie uderzenie jedną czwartą szerokości to jeden z najczęstszych przypadków zderzeń czołowych w normalnym ruchu i jedno z najpoważniejszych zdarzeń w wysokim stopniu zagrażających życiu kierowcy i pasażerów.

IIHS przynaje w wynikach testów następujące oceny:

- G - good (dobra)
- A - acceptable (zadowalająca)
- M - marginal (średnia)
- P - poor (słaba)

Kategorie testów to:

- zderzeniowy test obrysowy (small overlap front)
- zderzeniowy test czołowy (moderate overlap front)
- zderzenie boczne (side)
- wytrzymałość konstrukcji dachu (roof strenght)
- test foteli i zagłówków (head restraints & seats)
- automatyczne zapobieganie kolizji (front crash prevention)

Oto wyniki testów trzech amerykańskich muscle cars:

Mustang jest konstrukcyjnie najmłodszy spośród tej trójki i to ma odzwierciedlenie w jego wynikach. We wszystkich testach otrzymał ocenę G, z wyjątkiem jednego - w teście obrysowym zasłużył na A. Nie udało mu się przez to zdobyć statusu "top safety pick" (szczególnie bezpieczny). Ford jest mocniejszy konstrukcyjnie od konkurentów, co wykazała próba wytrzymałości dachu. To parametr szczególnie kontrolowany przez inżynierów z IIHS, gdyż w autach sportowych poważne obrażenia ciała podczas dachowania samochodu są bardzo częste. Mustang jako jedyny otrzymał w tym wypadku ocenę G.

Chevrolet Camaro 2016

Konstrukcja GM także o włos minęła się z odznaczeniem "top safety pick". W przypadku Camaro, które w czterech próbach zgarnęło maksimum punktów, na A oceniono jedynie wytrzymałość konstrukcji dachu. Auto nie otrzymało także żadnego punktu za system automatycznego zapobiegania kolizji, bowiem w modelu 2016 jest on niedostępny. Ale zapewne producent będzie chciał jak najszybciej uzupełnić ten element wyposażenia. Testerzy chwalili za to konstrukcję samochodu i jej zachowanie w teście obrysowym.

Dodge Challenger 2016

Na tle konkurentów Challenger niestety nie ma się czym pochwalić. Najwyższa ocenę przyznano mu w teście zderzenia czołowego i bocznego. A dostał za wytrzymałość dachu oraz jakość foteli i zagłówków. Najniżej, bo na M, oceniono zachowanie auta w teście obrysowym. Przyczyną było zachowanie się elementów zawieszenia oraz kół, które wbiły się w podłogę kabiny w okolicy nóg kierowcy, znacznie ją deformując. Wyjęcie manekina z wraku samochodu wymagało użycia narzędzi, co świadczy o tym, że nogi kierowcy uległyby poważnym obrażeniom. Ale muscle car koncernu FCA jest najstarsza konstrukcją. Auto było poddane niewielkim modyfikacjom na sezon 2015, a jest produkowane w oparciu o projekt z 2008 r. Dla porównania, oba auta rywali są nowymi generacjami modeli, wprowadzonymi na rynek w 2015 r.

Borys Czyżewski/moto.wp.pl

Źródło artykułu: WP Moto
Wybrane dla Ciebie
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła