FORD Mustang I
Lata produkcji | 1964 - 1973 |
Dostępne wersje nadwoziowe | coupe; kabriolet |
Silniki | 2.8 R6 (101KM) |
Skrzynie biegów | manualna; automatyczna |
Rozstaw osi (mm) | 2700 |
Długość (mm) | 4610-4760 |
Szerokość (mm) | 1730-1820 |
Wysokość (mm) | 1280- 1310 |
Marki | |
Model |
Ford Mustang I-generacji, to samochód osobowy, zaliczany do segmentu G i H. Zadebiutował w 1964 roku. To amerykański, legendarny samochód osobowy, produkowany przez markę Ford. Pierwszym wyprodukowanym historycznym egzemplarzem, był biały kabriolet z czarnymi elementami wystroju, który opuścił bramy fabryki w Dearborn dokładnie 9 marca 1964 roku. Premiera światowa tego modelu miała miejsce podczas targów motoryzacyjnych New York World's Fair 17 kwietnia 1964 roku. Już w dwa dni później trzy amerykańskie stacje telewizyjne wyemitowały transmisję z premiery, a dzień przed transmisją wyemitowano reklamę tego modelu, którą obejrzało prawie 30 milionów widzów. W około miesiąc wyprodukowano dokładnie 8160 egzemplarzy Mustanga, a odnosiło się to do faktu, iż każdy dealer w USA miał mieć chociaż jeden egzemplarz tego modelu w swoim parku samochodowym. Wprowadzenie auta wsparto potężną kampanią reklamową. Działania przyniosły pożądany efekt. Już pierwszego dnia spłynęły zamówienia na 22 tysiące egzemplarzy, a w
pierwsze cztery miesiące sprzedano 100 000 aut. W marcu 1966 roku z fabryki wyjechał milionowy Mustang. Technologicznie pierwsza generacja bazuje na rozwiązaniach modelu Ford Falcon, i nawet wymiary były niemal identyczne. Niektóry części pochodziły także z modelu Fairlane. Charakterystyczna nazwa nadała autu dodatkowego charakteru oraz rozpoznawalności. Początkowo brano również pod uwagę nazwy: T-5, Cougar, Aventura, Allegro, Stiletto, Turino, Torino czy nawet XT-Bird. Co ciekawe, niektóre z tych "odrzuconych" nazw wykorzystano później do promocji innych modeli koncernu. Charakter Mustanga skierowany był do młodych, dynamicznych ludzi. Symbolizowało wolność, siłę oraz niezależność. Nie bez znaczenia był również fakt, że jeden z czołowych projektantów pracujących przy tym projekcie był wielkim fanem amerykańskiego myśliwca P-51 Mustang z okresu II wojny światowej. Nazwę wzmocniło odpowiednie logo, czyli galopujący koń na tle trzech pasków (czerwony, biały i niebieski), symbolizujących Stany Zjednoczone. W
1965 roku przeprowadzono niewielkie zmiany w stylistyce. Wprowadzono także mocniejsze silniki, pojawił się także pakiet GT. Zaprezentowano również pierwszy model opracowany przez firmę Shelby. W kolejnych latach, niemal co roku, ponownie Ford aplikuje modernizacje, wprowadza nowe jednostki napędowe i zmiany stylistyczne. W 1968 roku (jako rocznik modelowy 1969) zaprezentowano całkowicie na nowo zmodernizowanego Mustanga. W tym okresie powstały też trzy wersje wyjątkowych wersji Mustanga: Mach 1, Boss 302 oraz Boss 429. W kolejnym roku przeprowadzono kolejną zmianę wyglądu, powiększono atrapę chłodnicy, liczbę reflektorów przednich zredukowano do dwóch etc. W tym roku zaprezentowano też model Mach 1, który był najbardziej luksusowy z wszystkich produkowanych w tym okresie, posiadał klimatyzację, która spowodowała spadek sprzedaży Mustangów w wersji kabriolet o prawie połowę! To także rok zerwania współpracy Forda i firmy Shelby. W 1971 roku Ford przedstawia Mustanga po kolejnym faceliftingu. To też okres
schyłkowy wielkich silników V8, a wszystko spowodowane było kryzysem paliwowym na świecie oraz rygorystycznymi normami emisji spalin. Wymiary auta znacznie urosły i były to największe Mustangi w całej historii tego modelu. Obok wzrostów wymiarów, malała moc maksymalna silników. Największą zmianą była stylistyka przodu auta, który opadał niżej, i był bardziej aerodynamiczny. Moce silników znajdowały się w granicach od 98 do około 400 KM, choć istnieją wersje sygnowane przez firmę Shelby, których jednostki napędowe osiągają nawet 550 czy 750 KM! W 1973 roku Ford zrezygnował z produkcji wersji w nadwoziu kabriolet. Ich produkcję wznowiono w kolejnych generacjach, dopiero od 1983 roku. Pierwsza generacja Mustanga to jeden z najbardziej rozpoznawalnych, najsłynniejszych i najbardziej kultowych samochodów na świecie.