Trzecie wcielenie protoplasty minivanów
None
Renault Grand Scenic
Jedna trzecia wszystkich samochodów sprzedawanych w Europie to kompakty. Ich główną zaletą są optymalne wymiary, gdyż pojazd o długości nieco ponad czterech metrów ma zwrotność modelu miejskiego, przy równoczesnym oferowaniu znacznie większej ilości miejsca, niż miejskie maluchy. Jednakże modele te trudno wykorzystywać do dłuższych jazd. Niewielki rozstaw osi i związany z tym rozkład siedzeń uniemożliwiają długą, komfortową podróż. Należało więc zbudować samochód, który zachowałby cechy modelu kompaktowego, ale miał „większe wnętrze”. Pozornie jest to niemożliwe, gdyż przy stałej długości, wielkości bagażnika i komory silnika, także przestrzeń pasażerska będzie stała. W roku 1996 inżynierom Renault udało się jednak zaprojektować taki samochód.
Renault Grand Scenic
Pomysł był bardzo prosty: ponieważ najwięcej miejsca zajmują nogi siedzących, należało pasażerów usadzić tak, aby siedzieli prosto i łydki były ustawione prostopadle do podłogi. Dzięki temu, nie wydłużając samochodu otrzymamy więcej wolnego miejsca między rzędami siedzeń. Po realizacji tego przedsięwzięcia konstrukcyjnego okazało się, że aby zapewnić maksymalny komfort, zaprojektowany na tej samej płycie podłogowej samochód musi być wyższy od bazowej wersji o ok. 20 cm. Tak powstał pierwszy Renault Scenic, a koncern za innowacje stylistyczne został nagrodzony tytułem Car of the Year 1997.
Renault Grand Scenic
Od tego czasu podobne samochody pojawiły się m.in. w koncernach Opel (Zafira), Toyota (Verso), Citroen (Picasso), VW (Touran), itd. Producenci udoskonalali koncepcję minivanów i pozycja Scenica słabła. Nic więc dziwnego, że do produkcji trzeciej generacji tych modeli przygotowano się bardzo starannie.
Renault Grand Scenic
Minivan to uniwersalny model, oferujący szerokie możliwości aranżacji wnętrza. Tak też jest w Grand Scenicu. Przesunięcie foteli drugiego rzędu pozwala na zwiększenie przestrzeni bagażowej. W 5-miejscowym Nowym Renault Grand Scenic bagażnik ma pojemność 752 dm3, a w wersji 7-miejscowej tego samochodu wynosi ona 702 dm3 (w konfiguracji 5-miejscowej), jest więc o 10% większa, niż w Scenicu II. Po wyjęciu foteli z drugiego rzędu, pojemność przestrzeni bagażowej przekracza zaś 2 metry sześcienne.
Renault Grand Scenic
W trzeciej generacji francuskiego prekursora stylu, zaoferowało klientom dwa vany o odmiennym charakterze: Scenic i Grand Secenic. W okolicach Genewy i Albertville mieliśmy jednak okazję jeździć większym modelem, gdyż to właśnie mający długość 4,56 m - przeznaczony dla 5 lub 7 osób - Grand Scenic, jako pierwszy trafi na rynki Europy (choć w Polsce podczas premiery planowanej na 5 czerwca będą już obydwa modele). Aby zaakcentować swoją dominację, nowy pojazd zmodernizowano zarówno na zewnątrz, jak i wewnątrz. Rozpoznawczym elementem tego modelu będą tylne światła w formie bumerangu, opadająca linia dachu i pochyła tylna szyba.
Renault Grand Scenic
W trzeciej generacji francuskiego prekursora stylu, zaoferowało klientom dwa vany o odmiennym charakterze: Scenic i Grand Secenic.
Renault Grand Scenic
Zaoferowane silniki w Grand Scenicu to jednostki benzynowe: o pojemności skokowej 1.6l 110 KM (dostępny w wersjach: benzynowej, na bioetanol i LPG), o pojemności 2,0l 140 KM i nowy silnik TCe 130 (Turbo Control Efficiency) oraz silniki wysokoprężne, pracujące w systemie Common Rail: 1.5 dCi (oferowany jako dCi 105 oraz nowy dCi 110 z filtrem cząstek stałych), a uzupełnieniem oferty są: nowy silnik 1,9 dCi 130, oraz silnik 2,0 dCi 150 FAP w połączeniu z 6-biegową skrzynią automatyczną; i silnik dCi 160 FAP w połączeniu z 6-biegową skrzynią mechaniczną. Wszystkie wersje osiągają ponad 180 km/h i przyspieszenia poniżej 13 sek.
Renault Grand Scenic
Wyższa moc efektywna wersji wysokoprężnych sprawia, że zużywają one mniej paliwa, a dodatkowo wyższy (i stały) moment obrotowy sprawia, że silniki dCi mają lepszą elastyczność i są wprost stworzone dla dużego gabarytowo minivana. Można wiec oczekiwać, że wprowadzone na rynek w Polsce na początku czerwca Scenic i Grand Scenic będą cieszyły się większą popularnością, jako wersje diesel.
Renault Grand Scenic
Układ jezdny skonstruowano w oparciu o te same rozwiązania, co w nowym Megane hatchback i Megane Coupe: z przodu - zawieszenie typu MacPherson, z tyłu - oś sprężystą. Taka konstrukcja pozwala na analogiczną, jak w wersjach hatchback i coupe przyczepność podczas jazdy na prostej i na łukach. Trzeba przyznać, że na zakrętach pojazd prowadzi się lepiej, niż większość minivanów, a przy szybszej jeździe nie ma reakcji na podmuchy boczne.
Renault Grand Scenic
Wsiadając do samochodu od razu poczujemy komfort minivana. Fotele usytuowane są w miejscu najbardziej pożądanym, gdyż nie musimy się „wdrapywać” do wnętrza, ani „wciskać” w otwór drzwiowy i zapadać w miękki fotel. To plus każdego minivana.
Renault Grand Scenic
W Grand Scenicu pasażerowie tylnej kanapy mają więcej miejsca na nogi, niż w samochodach konkurencji. Ta wielkość, jak mówią ludzie z Renault „best in class” - wynosi na wysokości kolan w drugim rzędzie 275 mm. Także na chowanych w podłodze fotelach trzeciego rzędu. Po ich złożeniu podłoga jest całkowicie płaska, a o istnieniu foteli świadczą tylko uchwyty do ich wyciagnięcia. W trzecim rzędzie foteli wspomniana wielkość na wysokości kolan wynosi 102 mm.
Renault Grand Scenic
Minivan to uniwersalny model, oferujący szerokie możliwości aranżacji wnętrza. Tak też jest w Grand Scenicu. Przesunięcie foteli drugiego rzędu pozwala na zwiększenie przestrzeni bagażowej. W 5-miejscowym Nowym Renault Grand Scenic bagażnik ma pojemność 752 dm3, a w wersji 7-miejscowej tego samochodu wynosi ona 702 dm3 (w konfiguracji 5-miejscowej), jest więc o 10% większa, niż w Scenicu II. Po wyjęciu foteli z drugiego rzędu, pojemność przestrzeni bagażowej przekracza zaś 2 metry sześcienne.
Renault Grand Scenic
Chcąc ugruntować pozycję lidera w klasie minivanów, Scenic oferuje również zaawansowane technologicznie urządzenia, ułatwiające prowadzenie samochodu i podnoszące komfort podróżowania. Jest to m.in. pierwszy samochód w gamie Renault w którym zastosowano kolorowy wyświetlacz z technologią TFT (Thin Film Transistor), znaną dotychczas z ekranów komputerów. Ponadto, kierowca może w prosty i szybki sposób samodzielnie skonfigurować urządzenia według swoich upodobań.
Renault Grand Scenic
Przypomina ono rozwiązanie zastosowane w Nowej Lagunie i pozwala na uruchomienie i wyłączenie lub zmianę parametrów działania niektórych funkcji samochodu, jak głośność sygnału dźwiękowego wspomagania parkowania, język wyświetlanych informacji, czy uruchomienie systemu automatycznego włączania świateł. Na uwagę zasługuje również doskonale działający system nawigacji, który w Polsce będzie oferowany w kwocie poniżej 2000 zł.
Renault Grand Scenic
Pomysłowe i praktyczne schowki są dostępne na wszystkich miejscach w kabinie: 4 schowki w podłodze, 2 szuflady pod fotelami z przodu i 2 szuflady na miejscach tylnych bocznych (oprócz Grand Scenica 7-miejscowego, gdzie fotele składają się celem dostępu do trzeciego rzędu siedzeń), oświetlony i chłodzony schowek w desce rozdzielczej o pojemności ponad 11 litrów, otwarty schowek na konsoli centralnej na niewielkie przedmioty, np.: telefon komórkowy.
Renault Grand Scenic
Aby ułatwić dostęp do miejsc w trzecim rzędzie, skrajne fotele drugiego rzędu pozwalają na błyskawiczne złożenie oparć, a portfelowe złożenie fotela jest wspomagane siłownikiem. W przypadku poprzednich wersji samochodu, konstruktorzy zachwalali uniwersalne rozplanowanie schowków, więc poznanie rozplanowania wnętrza było jednym z ważniejszych celów, jakie zaplanowaliśmy zrealizować podczas prezentacji. I nie zawiedliśmy się. Nowy Renault Scenic oferuje pojemność schowków rozmieszczonych w całej kabinie, sięgającą 92 litrów.
Renault Grand Scenic
Ma 4 schowki w podłodze. Nowy Renault Scenic oferuje pojemność schowków rozmieszczonych w całej kabinie, sięgającą 92 litrów.
Renault Grand Scenic
2 szuflady pod fotelami z przodu i 2 szuflady na miejscach tylnych bocznych (oprócz Grand Scenica 7-miejscowego, gdzie fotele składają się celem dostępu do trzeciego rzędu siedzeń), oświetlony i chłodzony schowek w desce rozdzielczej o pojemności ponad 11 litrów, otwarty schowek na konsoli centralnej na niewielkie przedmioty, np.: telefon komórkowy.
Renault Grand Scenic
Konsola centralna o podwójnym, niezależnym przesuwie (przesuwanie samej konsoli i przesuwanie podłokietnika) w której znajduje się schowek 9-litrowy - podzielony na dwie części. Pod podłokietnikiem – przeznaczony na drobne i delikatne przedmioty oraz w głównej komorze konsoli – na większe rzeczy (jak butelka o poj. 1,5 l) oraz kilka kieszeni w oparciach przednich foteli.
Renault Grand Scenic
Chcąc ugruntować pozycję lidera w klasie minivanów, Scenic oferuje również zaawansowane technologicznie urządzenia, ułatwiające prowadzenie samochodu i podnoszące komfort podróżowania.
Renault Grand Scenic
Jak sprawdzaliśmy podczas delikatnego naciskania na pedał gazu, kiedy turbina nie dodaje zwiększonej mocy, zużycie paliwa jest faktycznie ekonomiczne, choć większe niż dane katalogowe, mówiące o 5,8 l/100km. Jednak przy naciśnięciu na gaz poczujemy wciśnięcie w fotel i wskaźnik zużycia paliwa sugeruje, że w baku robi się wir zasysanego paliwa. Tak więc spalanie na poziomie wskazanym przez producenta jest możliwe jedynie przy bardzo wolnej i delikatnej jeździe. Na testowej trasie spalanie średnie wyniosło ponad 9 l/100 km.
Renault Grand Scenic
Rozwiązania nowego silnika benzynowego, nie mogą zmienić zalet użytkowania diesla. Wyższa moc efektywna wersji wysokoprężnych sprawia, że zużywają one mniej paliwa, a dodatkowo wyższy (i stały) moment obrotowy sprawia, że silniki dCi mają lepszą elastyczność i są wprost stworzone dla dużego gabarytowo minivana.
Renault Grand Scenic
Nowe modele Renault Scenic i Grand Scenic zostaną wprowadzone na polski rynek na początku czerwca.