Trójmiasto/Ruszył Tristar-system inteligentnego zarządzania ruchem
Krótszy czas przejazdu przez Trójmiasto o co najmniej 5 proc., mniej wypadków, informacja o wolnych miejscach na parkingach i miejskiej komunikacji - to główne zalety działającego w Trójmieście inteligentnego systemu zarządzania ruchem Tristar.
W czwartek w Gdyni podczas uroczystej inauguracji systemu prezydent Gdyni Wojciech Szczurek podkreślił, że "takiego systemu, w podobnej skali nie ma w tej części Europy". Ocenił, że system będzie wpływał na jakość życia w Trójmieście. "To nie tylko większa punktualność podróżujących własnym samochodem i środkami komunikacji miejskiej, ale też bezpieczeństwo, mniejsza emisja CO2" - tłumaczył dziennikarzom.
Ocenił, że jest to "znakomity przykład współpracy Gdańska, Gdyni i Sopotu". Zaznaczył, że też sąsiednie miasta jak Wejherowo, Rumia, Reda i Pruszcz Gdański wnioskują o rozszerzenie systemu także na ich teren. "Ten system jest tak skonstruowany, że im większy teren obejmuje, tym on precyzyjniej działa - stąd z korzyścią dla wszystkich byłoby jego rozwijanie"-dodał.
System Tristar był wdrażany w latach 2012-2015 i sukcesywnie były uruchamiane poszczególne funkcje. Zastępca prezydenta Gdańska, Piotr Grzelak ocenił, że efektywność Tristara będzie wzrastała i będzie coraz bardziej zauważalna przez użytkowników dróg. Jako przykład korzyści wynikającej z działającego systemu podał mniejszą liczbę wypadków drogowych i ofiar. W 2014 roku na głównym ciągu w Gdańsku, al. Grunwaldzkiej i ul. Zwycięstwa liczba wypadków zmniejszyła się z 85 do 60, a liczba ofiar śmiertelnych z pięciu do jednej.
Kierownik działu inżynierii transportu Zarządu Dróg i Zieleni w Gdyni, Jacek Oskarbski powiedział, że obecnie prowadzone są pomiary wdrożonego systemu i do końca roku ma być pełna, wiarygodna informacja na temat zmiany warunków i czasów przejazdu na poszczególnych ulicach po uruchomieniu Tristara.
Zaznaczył, że sytem może się rozwijać zarówno poprzez objęcie większego obszaru jak i włączenie nowych funkcji. Może np. objąć swym zasięgiem też ruch rowerowy; planowane jest włączenie kolejnych skrzyżowań oraz parkingów do systemu informacji o wolnych miejscach parkingowych. Obecnie podaje dane z 15 parkingów.
System połączył 165 skrzyżowań w Gdańsku (78), Sopocie (14) i w Gdyni (73) i zarządza przede wszystkim sygnalizacją świetlną i reguluje ruch pojazdów komunikacji miejskiej w obrębie ulic najistotniejszych z punktu widzenia natężenia ruchu w Trójmieście.
W ramach Tristara funkcjonują systemy: zarządzania ruchem miejskim, planowania ruchu, zarządzania transportem zbiorowym, informacji dla pasażerów transportu zbiorowego, informacji parkingowej oraz pomiaru parametrów meteorologicznych. System informacji dla kierowców podaje np. dane na temat utrudnień i czasu przejazdu. Na trasach szybkiego przejazdu (Trasa Kwiatkowskiego w Gdyni oraz Armii Krajowej i Sucharskiego w Gdańsku) działa moduł szybkiego wykrywania incydentów, co umożliwia szybkie przekierowanie ruchu.
Zamontowano 35 rejestratorów przejazdu na czerwonym świetle (kamery rozpoznają tablice) i 23 rejestratory przekroczenia prędkości. Oskarbski podkreślił, że operatorzy nie mają wglądu do numerów rejestracyjnych. Numery natomiast trafiają na tzw. białą i czarną listę. Czarna lista może być wykorzystywana np. przy poszukiwaniu skradzionego pojazdu. "Służby, np. policja otrzymają aplikacje, które będą mogły wykorzystać przy poszukiwaniu jakiegoś pojazdu" - podał. Biała lista może być wykorzystana np. na wydzielonych pasach dla autobusów (bus pas) w celu wykrywania pojazdów nieuprawnionych na tym pasie.
Podał, że obecnie Tristar nie rejestruje przejazdu na czerwonym świetle i przekroczenia prędkości. "Decyzję o uruchomieniu rejestracji może podjąć Generalny Inspektor Transportu Drogowego" - dodał.
Uruchomiono też portal internetowy (www.tristar.gdansk.pl, www.tristar.sopot.pl, www.tristar.gdynia.pl) podający informacje o sytuacji na drogach na obszarze działania systemu. Korzystający z komunikacji miejskiej mogą znaleźć np. tzw. planer podróży bazujący na czasach rozkładowych oraz informacjach o aktualnych opóźnieniach pojazdów. Portal podaje też informacje o wolnych miejscach na parkingach objętych systemem, prezentuje podgląd z zainstalowanych 79 kamer oraz dane meteo z 13 stacji pogodowych.
Budowa systemu Tristar kosztowała 159 mln zł; 85 proc. kwoty sfinansowano z funduszy UE. Pozostałą część przekazały miasta. Wykonawcą systemu jest spółka Qumak. Na potrzeby systemu ułożono ponad 147 km kabli światłowodowych, a w 745 pojazdach transportu zbiorowego zainstalowano komputer pokładowy z GPS, GPRS i radiem krótkiego zasięgu.