Toyoty GT86 stylizowane na legendy motorsportu
Brytyjski oddział Toyoty przygotował sześć wersji modelu GT86, stylizowanych na słynne auta wyczynowe sprzed lat. Kolekcja zadebiutowała na Goodwood Festival of Speed 2015, jednak teraz można przekonać się, jak pojazdy prezentują się w ruchu.
Stylizowane na rajdowe i wyścigowe klasyki egzemplarze GT86 otrzymały winylowe okleiny, aluminiowe obręcze Rota, obniżające zawieszenie o 40 mm sprężyny V-Maxx oraz układ wydechowy Miltek Sport ze stali nierdzewnej. Pierwszy samochód otrzymał oznaczenie "The Endurance" i nawiązuje do Yatabe Speed Trial Toyota 2000GT. W 1966 r. należąca do Toyoty firma tuningowa Tosco (obecnie TRD) przygotowała żółto-zieloną wyczynową wersję lekkiego coupe 2000GT, które zajęło 1 i 2 miejsce w wyścigu długodystansowym Suzuka.
Kolejnym modelem jest "American Muscle", oddający hołd Shelby Toyota 2000GT. Coupe 2000GT to samochód, który wprowadził japoński koncern do światowego motorsportu. Stało się to min. za sprawą legendarnego kierowcy i projektanta samochodów Carrolla Shelby, którzy przygotował dwie Toyoty do startów w klasie aut produkcyjnych serii SCCA (Sport Car Association of America). Toyoty wygrały w sezonie 1968 wiele wyścigów, skutecznie konkurując z Porsche 911. Ostatecznie niemiecki samochód wygrał mistrzostwa, jednak dwa Shelby 2000GT zajęły drugie i trzecie miejsce.
Twórcy GT86 "The Track Machine" inspirowali się IMSA GTU class Toyota Celica. Dwie Celiki GTU zbudował w 1981 r. nowo utworzony amerykański oddział TRD. Samochody wystartowały w International Motor Sports Association (IMSA) GT Championship. W sezonie 1983 TRD USA zwarła szyki z All-American Racing Dana Gurneya. IMSA GTU Celica zmodyfikowana wspólnie przez oba zespoły zdobyła 7 pole positions, 3 najszybsze okrążenia i 2 zwycięstwa. W sezonie 1984 Celica wywalczyła 4 wygrane, a w 1985 roku zajęła 2. miejsce mistrzostw. Z kolei GT86 "Rally Reborn" nawiązuje do Celiki 1600GT Ove Anderssona. Ten czerwono-czarny pojazd był pierwszym samochodem wystawionym przez Toyotę w Rajdowych Mistrzostwach Świata w 1972 r.
Toyota GT86 "Easy Tiger" powstała jako hołd dla Supry Esso Ultron Tiger. Największa sportowa Toyota startowała z sukcesami w All-Japan Grand Touring Car Championship (JGTC) przez 11 lat. Supra zadebiutowała w JGTC w 1996 roku, a już następnym zdobyła tytuł mistrza. Powtórzyła ten sukces w latach 2001, 2002 i 2005. Rok później zakończyła karierę, 4 lata po wycofaniu z produkcji seryjnego modelu. Jej sława przeniosła się do świata wirtualnego – Supra była jednym z najpopularniejszych samochodów w grach Gran Turismo i Forza Motorsport. GT86 o nazwie "Nobody Mention the Turbo..." wygląda natomiast jak Castrol Toyota Celica GT-Four, w której zadebiutowało oprogramowanie komputera sterującego pracą silnika (ECU). Samochód wystartował po raz pierwszy w 1994 r. w Rally Australia. Prowadził go młody kierowca Juha Kankkunen, który dotarł na metę zaledwie 9 sekund za zwycięzcą i zajął drugie miejsce. W 1995 r. Celica GT-Four ukończyła 7 rajdów, 7 razy zajęła miejsce na podium, a Didier Auriol wygrał Tour de Corse.
Źródło: Mototarget.pl
ll/Wirtualna Polska