Toyota RAV4: następca pierwszego SUV-a w historii

Obraz
Źródło zdjęć: © WP

*21 lat temu Toyota zbudowała pierwszą generację modelu RAV4. Tym samym rozpoczęła się era popularnych SUV-ów. Sprawdziliśmy, jak sprawuje się na śniegu czwarta odsłona tego modelu. Sama nazwa modelu wzięła się od słów Recreational Active Vehicle with 4 Wheel- Drive, które najlepiej oddają charakter samochodu. Uterenowioną Toyotę można stawiać za wzór miejskiego SUV-a. Do dziś na świecie sprzedano ponad 4.5 miliona samochodów, w tym ponad milion w Europie. Pierwsza "ravka" dość mocno różniła się od dotychczasowych pojazdów 4x4. Miała stosunkowo niewielki, 2-litrowy silnik, 3-drzwiowe nadwozie samonośne oraz niezależne zawieszenie wszystkich kół. Wkrótce po premierze model stał się punktem odniesienia dla innych producentów i prawdziwym trendsetterem w motoryzacji. Dzięki najwyższemu poziomowi niezawodności, ponad 90 proc. z nich jest nadal w ruchu. *

Dziś SUV-y sprzedają się świetnie i prawie każdy chce jeździć samochodem z podwyższonym zawieszeniem i napędem na cztery koła, nawet jeśli rzadko wyjeżdża z miasta i nigdy nie opuszcza z asfaltu. Samochody takie w modzie i chyba trochę zapomniano o tym, do czego mogą służyć - dlatego dziś testujemy Toyotę RAV 4 w wyjątkowych okolicznościach przyrody. W Val d’iIsere - równie modnym jak SUV-y kurorcie narciarskim. W 1992 roku odbyły się tu zawody w narciarstwie alpejskim, w roku 2009 - Mistrzostwa Świata w Narciarstwie Alpejskim. Dwa lata później powstała pierwsze Toyota RAV4. Dziś to przede wszystkim drogie i modne miejsce w którym wszyscy chcą się pokazać, a dzięki pobliskiemu lodowcowi sezon narciarski trwa cały rok. Dla narciarzy zbudowano nawet unikalnej konstrukcji, linowo-terenową kolejkę Funival nazywaną kretem, ponieważ jeździ przez tunel pod górą Bellevarde. Co oczywiste nie brakuje tu lodu i śniegu, postanowiliśmy więc sprawdzić co potrafi nasz SUV. Pod jego maską pracuje 2-litrowy Diesel o mocy 124
KM i maksymalnym momencie 306 Nm. 10 s do setki i 180 km/h. Do tego 6-biegowa skrzyni manualna. Jeśli chcemy więcej mocy, można dokupić pakiet Power Boost podwyższający ją do 148 KM. Ale najważniejszy jest układ przeniesienia napędu.

W pracach rozwojowych nad nowym modelem RAV4, dużo czasu poświęcono doskonaleniu układu jezdnego, którego poszczególne elementy otrzymały nazwę IDDS (Integrated Dynamic Drive System). Układ kontroluje jednocześnie pracę napędu na 4 koła, system stabilizacji toru jazdy VSC oraz elektroniczne wspomaganie kierownicy. Dzięki temu moment obrotowy, w zależności od sytuacji, może być rozdzielany na przednią i tylną oś w proporcji od 100 na przód do 50:50. System ma za zadanie w każdych warunkach zapewniać najwyższe bezpieczeństwo i jak najlepszą przyczepność wszystkich kół. Dodatkowo kierowca ma do dyspozycji zupełnie nowy tryb – Sport, który po aktywacji specjalnym przyciskiem, zmieni charakterystykę układu kierowniczego, automatycznej skrzyni biegów oraz szybkość reakcji silnika. Jest możliwość zblokowania napędu 4x4 w stałej proporcji przeniesienia momentu obrotowego 50/50 na przednie i tylne koła. Jest też asystent zjazdu i podjazdu.

Istotna zmiana nastąpiła z tyłu pojazdu. Pokrywa bagażnika otwiera się teraz do góry, a nie tak jak dotychczas na bok. Rozwiązanie to, chociaż mniej „terenowe”, jest zdecydowanie bardziej praktyczne i funkcjonalne. Wygodę użytkowania zapewni elektryczny mechanizm zamykania pokrywy bagażnika. Rewolucyjne zmiany nastąpiły także we wnętrzu pojazdu, które zyskało bardziej elegancki wygląd i zostało zorientowane na kierowcę. Deska rozdzielcza otrzymała poziomą strukturę, bez klasycznej konsoli centralnej. W środku auta znalazły się materiały o lepszej jakości niż w poprzednim modelu. Tym, co najbardziej ucieszy rodziny, jest widoczne powiększenie zarówno przedziału pasażerskiego, jak i bagażnika nowej Toyoty RAV4. Dodatkowe centymetry uzyskano dzięki zupełnie nowej płycie podłogowej. Rozstaw osi samochodu wzrósł aż o 10 cm w porównaniu do poprzednika, a całkowita długość pojazdu aż o 20 cm. Nowa RAV4 będzie także o 3 cm szersza oraz o 2.5 centymetra niższa niż dotychczas. Oznacza to, że czwarta generacja RAV4
będzie najbardziej przestronnym autem w całej historii modelu. Bagażnik pomieści 547 litrów. Dodatkowe przedmioty będzie można ulokować pod jego podłogą.

Marek Wieliński/ll/moto.wp.pl

Wybrane dla Ciebie
Sukces Polaków w rajdzie Dubai Baja
Sukces Polaków w rajdzie Dubai Baja
Baggery Harleya-Davidsona będą ścigać się przy MotoGP. Zobaczyliśmy, jak będą wyglądały
Baggery Harleya-Davidsona będą ścigać się przy MotoGP. Zobaczyliśmy, jak będą wyglądały
Trzy nowe modele Voge’a trafią do Polski - od 125 cm3 po motocykl sportowy
Trzy nowe modele Voge’a trafią do Polski - od 125 cm3 po motocykl sportowy
Konrad Dąbrowski wygrywa Baja Quatar
Konrad Dąbrowski wygrywa Baja Quatar
Premiera: Indian Sport Scout RT i Sport Scout Sixty - proste nowości
Premiera: Indian Sport Scout RT i Sport Scout Sixty - proste nowości
Premiera: Kawasaki KLE500 - powrót po latach
Premiera: Kawasaki KLE500 - powrót po latach
Premiera: Honda CB1000GT - Hornet turystyczny
Premiera: Honda CB1000GT - Hornet turystyczny
Premiera: Suzuki SV-7GX - turystyka dla każdego
Premiera: Suzuki SV-7GX - turystyka dla każdego
Test: Honda GL1800 Gold Wing - musisz go poznać
Test: Honda GL1800 Gold Wing - musisz go poznać
Inteligentne wsparcie w autoDNA. Chatbot Vincent pomoże sprawdzić auto
Inteligentne wsparcie w autoDNA. Chatbot Vincent pomoże sprawdzić auto
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
ZATRZYMAJ SIĘ NA CHWILĘ… TE ARTYKUŁY WARTO PRZECZYTAĆ 👀