ycipk-21syu3

Toyota RAV4 Hybrid – z napędem z Lexusa

Głosuj
Głosuj
Podziel się
Opinie
Toyota RAV4 Hybrid – z napędem z Lexusa
(Wirtualna Polska)
ycipk-21syu3

To najbliżej spokrewniona z Lexusem Toyota. RAV4 ma zespół napędowy przeniesiony w stosunku 1:1 z modelu NX. To czyni rekreacyjny samochód najszybszym i najbardziej oszczędnym w swojej historii. Do tego jest praktyczny i niezwykle popularny w Polsce.

Zaraz po Aurisie, RAV4 Hybrid jest najchętniej wybieranym hybrydowym modelem w Polsce. Nic w tym dziwnego, bo w standardzie dostajemy obszerne wnętrze, modne opakowanie i opcjonalny napęd na cztery koła. Przy okazji niedawnego liftingu Toyota zyskała mocno przeprojektowany front z LED-owym oświetleniem do jazdy dziennej, a także kilka nowych wzorów aluminiowych obręczy i nieznaczne modyfikacje tylnej części, zwłaszcza kloszy diodowych lamp. W kategorii gabarytów auto nie ma się czego wstydzić, będąc jednym z największych przedstawicieli gatunku. Nadwozie ma 461 cm długości, 185 szerokości i 168 wysokości.

Elektryczno-spalinowy układ z NX-a

Benzynowy silnik o pojemności 2,5 litra pracuje w cyklu Atkinsona. Ma 155 KM i 210 Nm dostępnych w przedziale 4200-4400 obr./min. Sekunduje mu 143-konny elektryk (270 Nm). Jeśli zamówicie wersję z napędem na cztery koła, przy tylnej osi znajdzie się drugi motor elektryczny o mocy 68 KM. Takie trio generuje 197 koni mechanicznych i zapewnia bardzo przyzwoite osiągi. Pierwsza setka pojawia się na liczniku po 8,3 sekundy, a prędkość maksymalna wynosi 180 km/h. Toyota nie należy jednak do gatunków sportowych SUV-ów. Zespół napędowy sprzęgnięto z bezstopniową przekładnią, która najlepiej się czuje przy delikatnym operowaniu gazem. Wówczas w kabinie panuje przyjemna cisza, zakłócona jedynie szmerem opływającego karoserię powietrza i szumem opon. Dynamiczna jazda skutkuje wyraźnym zwiększeniem szybkości obrotowej i hałasu przedostającego się do kabiny. O ile w mieście to nie przeszkadza, o tyle w trasie już tak, bo wyprzedzanie zajmuje dłuższą chwilę, a do tego dochodzi akustyczne wrażenie „ślizgającego” się
sprzęgła.

ycipk-21syu3

Efektywna w mieście

Jeśli dużo czasu spędzacie w mieście, hybrydowy SUV powinien spełnić wasze oczekiwania. Za kierownicą siedzi się dość wysoko, a widoczność we wszystkich kierunkach jest bardzo przyzwoita. Parkowanie wspomagają czujniki i dostępna w standardzie kamera. Układ kierowniczy precyzyjnie informuje o aktualnym położeniu kół, a zawieszenie nieźle radzi sobie z nierównościami. Auto waży 1,7 tony, co nie przekłada się na wysokie zużycie paliwa. Przy delikatnym obchodzeniu się z pedałem gazu, spalanie w mieście nie przekracza 6,5 litra.

Warto w tym miejscu podkreślić, że na prądzie przejedziemy maksymalnie około 2 kilometrów. Toyoty nie naładujemy z gniazdka, bo układ odzyskuje energię głównie podczas hamowania. Jeżeli nauczycie się mechanizmów rządzących tym samochodem, dość szybko dojdziecie do wprawy i staniecie się mistrzami oszczędności. Taka bezszelestna jazda potrafi uzależnić, tym bardziej że ceny paliwa idą w górę, a kolejne europejskie miasta ograniczają wjazd do ścisłego centrum dla aut o wysokiej emisji CO2. Ta w RAV4 jest na wyjątkowo niskim poziomie – 122 g/km. Poruszanie się po autostradach skutkuje sporym zapotrzebowaniem na paliwo. Przy 160 km/h kompaktowy SUV spali około 9-10 litrów na setkę.

Funkcjonalne i przestronne wnętrze

Mimo obecności elektrycznego silnika przy tylnej osi i baterii, konstruktorom udało się wygospodarować sporo przestrzeni w bagażniku. Pojemność kufra klasycznych wersji wynosi 547 litrów. W hybrydzie zmieścimy niewiele mniej, bo 501 litrów. Po złożeniu asymetrycznego oparcia ta wartość wzrośnie do 1633 litrów. Przeszkadzać może jedynie dość wysoki próg załadunku, choć i tak jeden z niższych w klasie (64 cm) oraz wolno unosząca się, wspomagana elektrycznie pokrywa. Przy okazji liftingu, w kabinie postawiono na dobre jakościowo materiały. Deskę rozdzielczą i boczki drzwiowe obito częściowo zamszem i skórą. Resztę wypełnia solidnie spasowany i miękki w dotyku plastik.

Podczas jazdy po wertepach nie słychać żadnych pisków i trzasków. Cieszy też zastosowanie przyzwoitego systemu multimedialnego z 7-calowym, dotykowym ekranem. Ma przejrzystą grafikę i działa bez zwłoki. Dziwi natomiast rozmieszczenie niektórych przełączników, zwłaszcza tych w dolnej części kokpitu. Dostęp do guzika zawiadującego dwustopniowym podgrzewaniem siedzisk czy wejścia USB wymaga wprawy.

ycipk-21syu3

Sterowanie pozostałymi udogodnieniami nie pozostawia wiele do życzenia. Na pokładzie najbogatszej wersji Prestige znajdziemy skórzaną tapicerkę, fotele z elektryczną regulacją, bezkluczykowy dostęp czy też nagłośnienie sygnowane przez JBL. Sporo też można otrzymać w rozsądnie wycenionych (z okazji 25-lecia marki w Polsce) pakietach.

Naszym zdaniem

Nie dziwi nas tak duża popularność hybrydowego SUV-a. Toyota dobrze trzyma się drogi, gwarantuje wysoki komfort i oferuje bardzo przestronne wnętrze. Do tego potrafi zużywać niewiele paliwa w mieście. Rozpoznaje znaki drogowe, wykrywa zagrożenie w postaci wbiegających na drogę pieszych, a w razie potrzeby automatycznie zatrzyma się przed przeszkodą przy niewielkich prędkościach miejskich. Z napędem na obie osie kosztuje 144 tysiące w wersji Premium. Najbogatsza odmiana Prestige to wydatek przynajmniej 170 900 złotych. Kilka pakietów podniesie cenę do 185 tysięcy.

Konkurencja

Nie ma wielu graczy w tym segmencie. Za rywala możemy uznać wyżej pozycjonowanego Lexusa NX, który w podstawowej wersji z takim samym napędem kosztuje 178 tysięcy.

Mitsubishi ma w ofercie Outlandera, ale o nieco innej charakterystyce układu zasilania hybrydowego. Słabszy, ale za to bardziej przestronny i potrafiący przejechać na prądzie około 20 kilometrów PHEV, został wyceniony w bogatej i jedynej dostępnej wersji Instyle Navi Plus na 227 900 złotych.

ycipk-21syu3

Toyota RAV4 Hybrid

_ Przy tworzeniu artykułu wykorzystano dane Toyoty _

"Toyota RAV4 Hybrid (ms)" - DANE TECHNICZNE

ycipk-21syu3
Typ silnika "R4, benzynowy, elektryczny "
Pojemność silnika cm3 "2 494"
Moc KM / przy obr./min "155/5 700 + sil. el. 143/68\t"
Maksymalny moment obrotowy Nm / przy obr./min. "210 / 4 200 – 4 400 + el. 270"
Skrzynia biegów "automatyczna, bezstopniowa"
Prędkość maksymalna km/h "180"
Przyspieszenie (0-100 km/h) s "8,3"
Zużycie paliwa:
Dane producenta (miasto/trasa/średnie) "5,4 / 5,1 / 5,2"
Dane z testu (miasto/trasa/średnie) "7,2 / 7,7 / 7,6"
Pojemność bagażnika min./max. / l "501 / 1 633"
Wymiary (dł./szer./wys.) mm "4 605 / 1 845 / 1 675"
Cena wersji podstawowej w zł "144 900"
Cena testowanego modelu w zł "185 600"
Plusy null
Minusy null
Polub WP Moto
0
komentarze
Głosuj
Głosuj
0
Wow!
0
Ważne
0
Słabe
0
Straszne
Trwa ładowanie
.
.
.

ycipk-21syu3

ycipk-21syu3
ycipk-21syu3