WP

Toyota GT86 po zmianach

Toyota odświeżyła swój najbardziej usportowiony model i do GT86 wprowadziła kilka zmian. Auto zyskało kilka nowinek technicznych, zmieniła się również stylistyka. A jak jeździ GT86? Sprawdzaliśmy to na ośnieżonych drogach Finlandii.
Głosuj
Głosuj
Podziel się
Opinie
Toyota GT86 po zmianach
(fot. Toyota)
WP

Powiedzmy sobie szczerze. GT86 nie jest autem, które sprzedaje się w setkach tysięcy egzemplarzy. To raczej fun car, który odmładza wizerunek japońskiej marki i przyciąga do salonów naprawdę młodych klientów. Na całym świecie znalazło się ich ponad 170 tys. To niewiele.

Dwulitrowy silnik typu boxer (produkcji Subaru) nadal generuje 200 KM i 205 Nm momentu obrotowego. Nie ma turbo ani innych wspomagaczy. Napęd wędruje na tylna oś, a kierowca ma do dyspozycji mechaniczną lub automatyczną 6-stopniową skrzynię. I bardzo dobrze, że inżynierowie zostawili te elementu bez zmian. Zmodyfikowali za to zawieszenie, dodając amortyzatory o zmienionej charakterystyce tłumienia drgań i sztywniejszy stabilizator poprzeczny. Usztywniono delikatnie konstrukcję auta no i przeprojektowano przedni zderzak wkomponowując w niego reflektory LED. Wizualnie auto sprawia wrażenie nieco szerszego i niższego niż jest w rzeczywistości.

Zmiany są symboliczne

WP

Kształt drzwi przypomina te z dwumiejscowego modelu 2000GT. Przednie i tylne błotniki zostały wyprofilowane pod kątem lepszej aerodynamiki i bardziej sportowego wyglądu. Z tyłu pojazdu wprowadzono analogiczne względem przodu zmiany, które podkreślają nisko zawieszone nadwozie i mocny wygląd. Szerszy i ciemniejszy dyfuzor tworzy trapez, który znajduje się na tyle nisko, że zasłania tłumik, a spoiler na pokrywie bagażnika lepiej generuje większa siłę docisku.

We wnętrzu znalazła się nowa, trójramienna i zdecydowanie mniejsza od poprzedniej kierownica. Dobrze leży w dłoniach i nie ma absolutnie żadnego uzasadnienia, by była większa. Jej średnica to 362 mm i jak obliczono, to najmniej w historii japońskiego producenta. W zegary wkomponowano także kolorowy wyświetlacz TFT o przekątnej 4,2 cala. wszystko po to, by kierowca mógł bez odrywania wzroku od drogi kontrolować parametry silnika lub czasy przejazdów kolejnych okrążeń (w zależności od ustawienia).

Kolejny, 6,1-calowy do obsługi multimediów mieści się w konsoli centralnej, która posiada elementy wykończone materiałem imitującym włókno węglowe.

WP

Jak jeździ?

Zaśnieżone drogi Finlandii to idealne miejsce, by sprawdzić jak tylnonapędowa Toyota GT 86 radzi sobie z trakcją. Gdyby nie opony z kolcami (zakazane w Polsce) jazda z prędkością ponad 60 km/h byłaby niemożliwa. Nie wspominając o jeździe po torze śnieżnym. Włączam nowy tryb w systemie stabilizacji toru jazdy - Track. Pozwala on na mocny uślizg tylnej osi, ale działa w momentach kiedy przesadzę z gazem. Przyjemnie stabilizuje jazdę, bez niepotrzebnych szarpnięć i nerwowych ruchów. Gdy kompletnie wyłączę TRC i VSC jedyną moją opoką są przednie koła i pedał gazu.

Ćwiczenie na zaśnieżonym okręgu pozwala dobrze wyczuć granice przyczepności i możliwości Toyoty GT86. Przejazd w kontrolowanym poślizgu to świetna zabawa, ale też nauka delikatnego obchodzenia się z gazem i kierownicą. Lekko przesadzić, delikatnie nerwowy ruch i robisz pirueta, dodasz za mało gazu - zaczynasz jechać prosto.

Znacznie łatwiejsza okazuje się jazda w slalomie. Spokojnie wykorzystując gaz rzucasz auto raz w lewo, raz w prawo. Ale co innego jazda między słupkami, a co innego po torze o szerokości 7 metrów. Bandy straszą po obu stronach, a trzeci bieg zwiastuje niemała prędkość. Ale jedno jest pewne GT86 jest stworzona właśnie do takiej zabawy. I nieważne czy na śniegu, asfalcie, czy szutrach.

WP

Konkurencja

Mała Toyota nie ma praktycznie konkurencji. Jej siostrzana wersja (Subaru BRZ, auta zbudowano wspólnie) niewiele się różni, a kompaktowe hot hatche daleko odjechały pod względem mocy i napędu (nie ma już wersji tylnonapędowych). Na polu bitwy zostaje mniejsza Mazda MX-5, która jest jednak kabrioletem. Jeśli zatem chcesz małe zwinne coupe z tylnym napędem, i masz wolne 135 tys. zł. Toyota może być twoja.

Toyota GT 86 - DANE TECHNICZNE

WP
Typ silnika boxer, 4 cylindry
Pojemność silnika 1998 cm3
Moc 200 KM przy 7000 obr./min"
Maksymalny moment obrotowy 205 Nm przy 6400-6600 obr./min
Skrzynia biegów manualna, 6-stopniowa
Prędkość maksymalna 226 km/h
Przyspieszenie (0-100 km/h) 7,6 s

| Zużycie paliwa: |
| Dane producenta (miasto/trasa/średnie) | 10,3 l./6,3 l./7,8 l. |
| Dane z testu (miasto/trasa/średnie) | 11 l./7 l./8 l. |
| Pojemność bagażnika | 234 l. |
| Wymiary (dł./szer./wys.) | 4240/1775/1320 mm |
| Cena wersji podstawowej | 137 000 zł |
| Cena testowanego modelu w zł | 137 000 zł |
| Plusy | niska masa, napęd na tylne koła, duża frajda z jazdy |
| Minusy | elektryczne wspomaganie układu kierowcniczego, twarde plastiki deski rozdzielczej |

Polub WP Moto
WP
WP
0
komentarze
Głosuj
Głosuj
0
Wow!
0
Ważne
0
Słabe
0
Straszne
Trwa ładowanie
.
.
.
WP