Tor FSO na Żeraniu znowu ożyje

Obraz
Źródło zdjęć: © Mateusz Klimek

Jeśli lubisz klasyczne auta, musisz tam być. W sobotę (23.04) na torze testowym FSO na warszawskim Żeraniu odbędzie się pierwsze w tym sezonie spotkanie miłośników klasyków Youngtimer Warsaw. Zobacz, dlaczego warto tam być.

Na otwarcie sezonu na warszawski Żerań, między 10:00 a 16:00 przyjedzie blisko 600 klasycznych samochodów. Punkt docelowy to przyfabryczny tor testowy FSO przy ul. Jagiellońskiej. To tam niegdyś pracownicy fabryki przeprowadzali jazdy próbne nowo wyprodukowanymi autami (m.in. Warszawami, Syrenami i Polonezami) oraz testowali tajemnicze prototypy (np. Syreny Sport)
. Obecnie tor FSO jest regularnie odwiedzany przez fanów driftu i szybkiej jazdy.

Tej soboty zapanuje tam jednak spokojniejszy klimat. Spokojniejszy, ale nie mniej ciekawy, o czym zapewnił nas Adam Stanek, organizator i pomysłodawca cyklicznych spotkań miłośników aut klasycznych Youngtimer Warsaw. – Podczas sobotniej inauguracji sezonu będzie można zobaczyć cały przekrój motoryzacji z minionej epoki. Obecnie zarejestrowanych jest 538 załóg, nie licząc tych, które dojadą w dniu zlotu – mówi Stanek. – Każdy znajdzie coś dla siebie, gdyż na nasze spotkania przyjeżdżają samochody amerykańskie, europejskie, a także te produkowane w bloku wschodnim – wylicza.

Jedno jest pewne – zgromadzone tam auta nie będą pospolite. Aby samochód mógł uczestniczyć w inauguracji sezonu, musi spełniać określone kryteria: – Przyjęliśmy, że takie auto powinno mieć przynajmniej 25 lat i pochodzić z poprzedniej epoki projektowania samochodów. Nie może też zbyt często występować na ulicy. W dużym uproszczeniu: chodzi o samochody, które służą swoim właścicielom głównie do zabawy – wyjaśnia nasz rozmówca. Są jednak wyjątki: – Auta rzadkie, powstałe w limitowanych seriach czy też topowe odmiany również mają wstęp, nawet jeśli są młodsze – zaznacza Adam Stanek.

Jeśli nie zdołacie przybyć na sobotnią imprezę, nie martwcie się. Tak jak dotychczas, w nadchodzącym sezonie cykliczne, wieczorne spotkania będą odbywać się w środy na Stadionie Narodowym oraz w niedziele przy alei Na Skarpie: – Cykliczne spotkania stanowią trzon całego naszego ruchu. Wstęp na nie pozostanie darmowy dla wszystkich tak długo, jak jest to możliwe, to nasze główne założenie – podkreśla Stanek. – Imprezy inauguracyjne i kończące sezon muszą jednak być płatne, żeby pokryć koszty organizacyjne.

Dobra wiadomość jest też taka, że kryteria dla samochodów wjeżdżających na cykliczne spotkania są nieco mniej rygorystyczne: – Staramy się nie wprowadzać zbyt rygorystycznych klasyfikacji na naszych cyklicznych spotkaniach, bo ostatecznie chodzi nam o to, żeby ludzi łączyć ze sobą, a nie dzielić. Niemniej jednak, podczas inauguracji liczba miejsc jest ograniczona i musimy wprowadzać pewne wytyczne – mówi nasz rozmówca.

Obraz
© (fot. Mateusz Klimek)

Pięć lat klasyków w stolicy
To już piąty sezon Youngtimer Warsaw – pierwsze spotkanie odbyło się w 2011 roku: – Nie jestem pewien, czy byliśmy pierwszą taką grupą, ale odkąd zaczęliśmy organizować YW pięć lat temu, w każdym większym mieście zaczęły się pojawiać się spotkania podobne do tych naszych. Mniej więcej od tego czasu da się też zauważyć, że temat klasyków zaczął być zauważany w mediach, a na ulicach widać coraz więcej takich aut. Być może w pewnym stopniu się do tego przyczyniliśmy – mówi Stanek.

Niemal z miejsca idea spotkań właścicieli i miłośników klasycznych aut zdobyła ogromną popularność. Na tyle dużą, że potrafi przyciągnąć ludzi z całego kraju: – Nieraz zdarza się, że ludzie przyjeżdżają na nasze spotkania do Warszawy specjalnie z Lublina, Krakowa czy Trójmiasta, żeby się spotkać, pokazać swoje auta i wymienić się doświadczeniami – opowiada organizator. – Obecnie każde większe miasto ma swoją grupę miłośników klasyków i pozostajemy z nimi w dobrej komitywie, po to, żeby promować ideę jeżdżenia klasykami w całym kraju.

Co ciekawe, spotkania przyciągają też uwagę... stróżów prawa: – Funkcjonariusze policji i straży miejskiej pojawiają się na spotkaniach, ale zwykle tylko po to, żeby pooglądać samochody, jak wszyscy inni uczestnicy – tłumaczy Stanek. – Na spotach nigdy nie było problemów z policją ani ze strażą miejską, bo zawsze dbaliśmy o zachowanie odpowiedniego poziomu kultury. Nie ma u nas wyścigów na ćwiartkę, palenia gumy, puszczania głośnej muzyki. Ludziom, którzy próbują coś takiego robić po prostu dziękujemy i wypraszamy ze spotkań – zaznacza.

Zapytany o swój osobisty stosunek do klasycznych samochodów, nasz rozmówca odpowiedział: – Dla mnie jest to zarówno hobby, jak i sposób na życie. Nadal pracuję zawodowo, ale poświęcam praktycznie cały wolny czas organizacji spotkań i pracy przy moich samochodach. Sam jeżdżę klasycznym Polonezem, od którego zacząłem swoją przygodę z klasykami pięć lat temu. Drugą moją miłością są starsze BMW, niedawno kupiłem zresztą siódemkę E32. Będzie ją można zobaczyć w sobotę na Żeraniu.

My tam będziemy. A wy? Jeśli w waszych miastach również będą obywać się spotkania miłośników klasycznych samochodów, to w komentarzach piszcie kiedy i gdzie.

Mateusz Klimek

Źródło artykułu: WP Moto
Wybrane dla Ciebie
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3