To koniec Honkera. Polska firma jest w stanie upadłości

Obraz
Źródło zdjęć: © zdjęcie producenta

Honker to powstający od końca lat 80. samochód terenowy, który produkowano głównie dla służb – przede wszystkim wojska. Od lat model ten był wytwarzany w Lublinie, a aktualnie właścicielem marki jest należąca do Zbigniewa Tymińskiego firma DTZ Fabryka Samochodów. Niestety sąd w Lublinie ogłosił jej upadłość, a to oznacza ostateczny koniec honkerów.

Ostatnio w ofercie firmy znajdowały się dwa samochody – oprócz terenówki był też model dostawczy Cargo, nazywany wcześniej Pasagon. Jest to nic innego jak zmodernizowana wersja Lublina, który również w ostatnich latach przechodził z rąk do rąk. Zatem upadek firmy Tymińskiego oznacza koniec dwóch polskich samochodów.

Biznesmen, przejmując w 2009 roku Fabrykę Samochodów Honker, planował rozwój i nowe życie dla obu modeli. Niestety rzeczywistość okazała się brutalna. Przestarzałe konstrukcje i małe zainteresowanie samochodami spowodowały, że zarówno Honker, jak i Lublin, nie przynosiły zysku. Od 2010 roku, gdy wojsko kupiło 60 terenówek, firma nie miała większych zamówień.

Obraz
© (fot. zdjęcie producenta)

Problemem jest też wytwarzany w Andrychowie silnik Diesla o pojemności 2,6 l i mocy 115 KM. W 2011 roku udało się go zmodyfikować tak, aby spełniał normę Euro 5. Jednak Euro 6 jest już poza zasięgiem technologicznym, co jest ostatecznym gwoździem do trumny Honkera i Lublina.

Jedynym wyjściem z tej sytuacji byłoby kupowanie silników u dużego producenta, którego jednostki spełniają najnowsze wymogi dotyczące emisji spalin. Jednak zainteresowanie honkerami jest praktycznie zerowe. Nie dość, że przestarzała konstrukcja sprzed kilkudziesięciu lat nie została dostatecznie unowocześniona, to cena wojskowych egzemplarzy na poziomie 140 tys. zł nie jest konkurencyjna. Ostatnio armia zdecydowała się na wymianę aktualnie posiadanych aut i zastąpienie ich bardziej nowoczesnymi samochodami.

Obraz
© (fot. zdjęcie producenta)

Śmierć Honkera i Lublina była powolna, ale już od lat projekt reanimacji modeli wydawał się skazany na porażkę. Wygląda na to, że doczekaliśmy smutnego końca tych polskich samochodów.

Szymon Jasina

Źródło artykułu: WP Moto
Wybrane dla Ciebie
Sukces Polaków w rajdzie Dubai Baja
Sukces Polaków w rajdzie Dubai Baja
Baggery Harleya-Davidsona będą ścigać się przy MotoGP. Zobaczyliśmy, jak będą wyglądały
Baggery Harleya-Davidsona będą ścigać się przy MotoGP. Zobaczyliśmy, jak będą wyglądały
Trzy nowe modele Voge’a trafią do Polski - od 125 cm3 po motocykl sportowy
Trzy nowe modele Voge’a trafią do Polski - od 125 cm3 po motocykl sportowy
Konrad Dąbrowski wygrywa Baja Quatar
Konrad Dąbrowski wygrywa Baja Quatar
Premiera: Indian Sport Scout RT i Sport Scout Sixty - proste nowości
Premiera: Indian Sport Scout RT i Sport Scout Sixty - proste nowości
Premiera: Kawasaki KLE500 - powrót po latach
Premiera: Kawasaki KLE500 - powrót po latach
Premiera: Honda CB1000GT - Hornet turystyczny
Premiera: Honda CB1000GT - Hornet turystyczny
Premiera: Suzuki SV-7GX - turystyka dla każdego
Premiera: Suzuki SV-7GX - turystyka dla każdego
Test: Honda GL1800 Gold Wing - musisz go poznać
Test: Honda GL1800 Gold Wing - musisz go poznać
Inteligentne wsparcie w autoDNA. Chatbot Vincent pomoże sprawdzić auto
Inteligentne wsparcie w autoDNA. Chatbot Vincent pomoże sprawdzić auto
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
NIE WYCHODŹ JESZCZE! MAMY COŚ SPECJALNIE DLA CIEBIE 🎯