To koniec Honkera. Polska firma jest w stanie upadłości

Obraz
Źródło zdjęć: © zdjęcie producenta

Honker to powstający od końca lat 80. samochód terenowy, który produkowano głównie dla służb – przede wszystkim wojska. Od lat model ten był wytwarzany w Lublinie, a aktualnie właścicielem marki jest należąca do Zbigniewa Tymińskiego firma DTZ Fabryka Samochodów. Niestety sąd w Lublinie ogłosił jej upadłość, a to oznacza ostateczny koniec honkerów.

Ostatnio w ofercie firmy znajdowały się dwa samochody – oprócz terenówki był też model dostawczy Cargo, nazywany wcześniej Pasagon. Jest to nic innego jak zmodernizowana wersja Lublina, który również w ostatnich latach przechodził z rąk do rąk. Zatem upadek firmy Tymińskiego oznacza koniec dwóch polskich samochodów.

Biznesmen, przejmując w 2009 roku Fabrykę Samochodów Honker, planował rozwój i nowe życie dla obu modeli. Niestety rzeczywistość okazała się brutalna. Przestarzałe konstrukcje i małe zainteresowanie samochodami spowodowały, że zarówno Honker, jak i Lublin, nie przynosiły zysku. Od 2010 roku, gdy wojsko kupiło 60 terenówek, firma nie miała większych zamówień.

Obraz
© (fot. zdjęcie producenta)

Problemem jest też wytwarzany w Andrychowie silnik Diesla o pojemności 2,6 l i mocy 115 KM. W 2011 roku udało się go zmodyfikować tak, aby spełniał normę Euro 5. Jednak Euro 6 jest już poza zasięgiem technologicznym, co jest ostatecznym gwoździem do trumny Honkera i Lublina.

Jedynym wyjściem z tej sytuacji byłoby kupowanie silników u dużego producenta, którego jednostki spełniają najnowsze wymogi dotyczące emisji spalin. Jednak zainteresowanie honkerami jest praktycznie zerowe. Nie dość, że przestarzała konstrukcja sprzed kilkudziesięciu lat nie została dostatecznie unowocześniona, to cena wojskowych egzemplarzy na poziomie 140 tys. zł nie jest konkurencyjna. Ostatnio armia zdecydowała się na wymianę aktualnie posiadanych aut i zastąpienie ich bardziej nowoczesnymi samochodami.

Obraz
© (fot. zdjęcie producenta)

Śmierć Honkera i Lublina była powolna, ale już od lat projekt reanimacji modeli wydawał się skazany na porażkę. Wygląda na to, że doczekaliśmy smutnego końca tych polskich samochodów.

Szymon Jasina

Źródło artykułu: WP Moto
Wybrane dla Ciebie
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła