| [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/12013/scudo-01.jpeg',500,375) ) |
| --- | Scudo w wersji dostawczej jest typowym samochodem transportowym, natomiast wersja osobowa może z powodzeniem służyć jako wygodny minivan.
| [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/12013/scudo-02.jpeg',500,356) ) |
| --- | *Cechy szczególne *
Scudo jest zupełnie nową konstrukcją, średniej wielkości autem dostawczym plasującym się pomiędzy Doblo i Ducato. Zapewnia komfort jazdy samochodu osobowego oraz dużą uniwersalność i ładowność, jakiej wymaga się od samochodu dostawczego.
Linia nadwozia jest oryginalna, ale tylko w przedniej części. Tył musiał pozostać tradycyjny - proste ściany tworzące prostopadłościan, który zapewnia maksymalną przestrzeń ładunkową i dużą uniwersalność.
Scudo dostępny jest w wielu wersjach i odmianach: jako furgon do przewozu towarów, kombi do przewozu osób oraz samo podwozie do zabudowy.
Posiada dwa rozstawy osi (3 m i 3,12 m), dwie długości nadwozia (4,80 m i 5,13 m) oraz dwie wysokości dachu (1,94 m i 2,28 m).
Wersja dostawcza ma skrzynię ładunkową o objętości od 5 do 7 m3 , a ładowność każdej wersji wynosi 1200 kg. Powierzchnia załadunku znajduje się na wysokości zaledwie 49 cm.
Wersja osobowa występuje w trzech odmianach. Standardowa przeznaczona jest raczej do przewożenia pracowników wraz ze sprzętem, natomiast wersje Family i Executive z racji bogatego wyposażenia i wysokiego komfortu jazdy, mogą z powodzeniem konkurować z minivanami. | [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/12013/scudo-04.jpeg',500,375) ) |
| --- |
Podczas jazd testowych mieliśmy okazje sprawdzić zarówno wersję dostawczą, jak i osobową.
Stylistyka wnętrza Scudo jest nowoczesna. Elementy deski rozdzielczej i część przełączników przejęte zostały z osobowych Fiatów, więc kierowcy po raz pierwszy zasiadający za kierownicą tego auta nie będą mieli najmniejszych trudności z obsługą.
Silnik
Ten model Fiata napędzany jest wyłącznie silnikami diesla. Do wyboru są trzy jednostki Multijet 16V: 1,6 l/90 KM, 2,0 l/120 KM i 2,0 l/136 KM. Najsłabszy silnik łączony jest z skrzynią 5-biegową, natomiast dwa pozostałe jednostki napędowe współpracują z 6-biegową przekładnią.
Testowane egzemplarzy były wyposażone w najmocniejszy, 136-konny silnik 2,0 l. z elektronicznie sterowanym bezpośrednim wtryskiem typu Common Rail, filtrem cząstek stałych oraz turbosprężarką i intercoolerem.
Wrażenia z jazdy
Dźwignia zmiany biegów Scudo jest umieszczona na konsoli środkowej, więc podróżujący na środkowym fotelu pasażer ma wystarczająco dużo miejsca na nogi. Dzięki standardowej regulacji kierownicy w dwóch płaszczyznach oraz regulacji wysokości fotela każdy kierowca powinien z łatwością dobrać sobie wygodną pozycję. W kabinie jest dużo schowków, w tym jeden klimatyzowany.
Scudo prowadzi się bardzo łatwo, praktycznie tak jak samochód osobowy. Zawieszenie jest sprężyste, ale nie za twarde, co zapewnia wysoki komfort. Wersja z najmocniejszym silnikiem pozwala poruszać się naprawdę dynamicznie i niejedna „osobówka” będzie musiała uznać wyższość Scudo.
Podsumowanie
Scudo z pewnością sprawdzi się w roli rodzinnego minivana lub samochodu dostawczego, który na dodatek posiada atrakcyjne nadwozie.
Podstawowa odmiana w wersji furgon z silnikiem 1,6 l kosztuje 78 600 zł, natomiast wersja osobowa z tym samym silnikiem to wydatek 87 800 zł. Mimo że auto w standardzie nie oferuje zbyt wiele, gama dodatkowego wyposażenia jest imponująca i znajdziemy w niej m.in. pełny pakiet elektryczny, automatyczną klimatyzację osobną dla każdego rzędu siedzeń (w wersji osobowej), układ ESP, cztery poduszki powietrzne, kurtyny i zawieszenie pneumatyczne tylnej osi.
Rodzaj silnika | Wysokoprężny |
---|---|
Liczba cylindrów/zaworów | 4/16 |
Pojemność skokowa (cm3 ) | 1997 |
Moc maksymalna (KM przy obr/min) | 136/4000 |
Maks. moment (Nm przy obr/min) | 320/1700 |
Prędkość maksymalna (km/h) | 170 |
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) | b.d. |
Średnie zużycie paliwa (l/100 km) | 7,4 |
Pojemność zbiornika paliwa (l) | 80 |
Długość/szerokość/wysokość (cm) | 480-513/190/189-228 |
Rozstaw osi (cm) | 300, 312 |
Cena (zł) | 73 607 |
Nasza ocena
Przestronność wnętrza | * | Duże miejsca dla pasażerów i przewożonego ładunku |
---|---|---|
Silnik | Wystarczająco dynamiczny | |
Poziom hałasu | * | Przy wyższych obrotach silnik jest dość głośny |
Zużycie paliwa | * | Umiarkowane |
Wyposażenie | ** | Ubogie ale z długą listą wyposażenia dodatkowego |
Wybrane wyposażenie Fiata Scudo 2.0 Furgon Komfort
| Poduszka powietrzna kierowcy | S |
| --- | --- |
| Poduszka pasażera i poduszki boczne | O |
| ABS | S |
| Elektrycznie sterowane lusterka | O |
| Czujnik deszczu i zmierzchu | O |
| Zawieszenie pneumatyczne | O |
| Ogrzewanie niezależne | O |
| ESP | O |
| Podgrzewane siedzenia | O |
| Centralny zamek | S |
S – wyposażenie standardowe
O – wyposażenie opcjonalne
Autor: Grzegorz Burda