Testujemy Fiata Scudo

Obraz

| [

Obraz

]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/12013/scudo-01.jpeg',500,375) ) |
| --- | Scudo w wersji dostawczej jest typowym samochodem transportowym, natomiast wersja osobowa może z powodzeniem służyć jako wygodny minivan.

Tradycją już stała się współpraca Fiata z Citroenem i Peugeotem w zakresie produkcji samochodów dostawczych. Podobnie jak poprzedni model Scudo, tak i obecny, produkowany jest w francuskiej fabryce. Powstają w niej także większe auta dostawcze tych koncernów.

| [

Obraz

]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/12013/scudo-02.jpeg',500,356) ) |
| --- | *Cechy szczególne *

Scudo jest zupełnie nową konstrukcją, średniej wielkości autem dostawczym plasującym się pomiędzy Doblo i Ducato. Zapewnia komfort jazdy samochodu osobowego oraz dużą uniwersalność i ładowność, jakiej wymaga się od samochodu dostawczego.

Linia nadwozia jest oryginalna, ale tylko w przedniej części. Tył musiał pozostać tradycyjny - proste ściany tworzące prostopadłościan, który zapewnia maksymalną przestrzeń ładunkową i dużą uniwersalność.

Scudo dostępny jest w wielu wersjach i odmianach: jako furgon do przewozu towarów, kombi do przewozu osób oraz samo podwozie do zabudowy.

Obraz

Posiada dwa rozstawy osi (3 m i 3,12 m), dwie długości nadwozia (4,80 m i 5,13 m) oraz dwie wysokości dachu (1,94 m i 2,28 m).

Wersja dostawcza ma skrzynię ładunkową o objętości od 5 do 7 m3 , a ładowność każdej wersji wynosi 1200 kg. Powierzchnia załadunku znajduje się na wysokości zaledwie 49 cm.

Wersja osobowa występuje w trzech odmianach. Standardowa przeznaczona jest raczej do przewożenia pracowników wraz ze sprzętem, natomiast wersje Family i Executive z racji bogatego wyposażenia i wysokiego komfortu jazdy, mogą z powodzeniem konkurować z minivanami. | [

Obraz

]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/12013/scudo-04.jpeg',500,375) ) |
| --- |

Podczas jazd testowych mieliśmy okazje sprawdzić zarówno wersję dostawczą, jak i osobową.

Stylistyka wnętrza Scudo jest nowoczesna. Elementy deski rozdzielczej i część przełączników przejęte zostały z osobowych Fiatów, więc kierowcy po raz pierwszy zasiadający za kierownicą tego auta nie będą mieli najmniejszych trudności z obsługą.

Silnik

Ten model Fiata napędzany jest wyłącznie silnikami diesla. Do wyboru są trzy jednostki Multijet 16V: 1,6 l/90 KM, 2,0 l/120 KM i 2,0 l/136 KM. Najsłabszy silnik łączony jest z skrzynią 5-biegową, natomiast dwa pozostałe jednostki napędowe współpracują z 6-biegową przekładnią.

Testowane egzemplarzy były wyposażone w najmocniejszy, 136-konny silnik 2,0 l. z elektronicznie sterowanym bezpośrednim wtryskiem typu Common Rail, filtrem cząstek stałych oraz turbosprężarką i intercoolerem.

Obraz

Wrażenia z jazdy

Dźwignia zmiany biegów Scudo jest umieszczona na konsoli środkowej, więc podróżujący na środkowym fotelu pasażer ma wystarczająco dużo miejsca na nogi. Dzięki standardowej regulacji kierownicy w dwóch płaszczyznach oraz regulacji wysokości fotela każdy kierowca powinien z łatwością dobrać sobie wygodną pozycję. W kabinie jest dużo schowków, w tym jeden klimatyzowany.

Obraz

Scudo prowadzi się bardzo łatwo, praktycznie tak jak samochód osobowy. Zawieszenie jest sprężyste, ale nie za twarde, co zapewnia wysoki komfort. Wersja z najmocniejszym silnikiem pozwala poruszać się naprawdę dynamicznie i niejedna „osobówka” będzie musiała uznać wyższość Scudo.

Podsumowanie

Scudo z pewnością sprawdzi się w roli rodzinnego minivana lub samochodu dostawczego, który na dodatek posiada atrakcyjne nadwozie.

Podstawowa odmiana w wersji furgon z silnikiem 1,6 l kosztuje 78 600 zł, natomiast wersja osobowa z tym samym silnikiem to wydatek 87 800 zł. Mimo że auto w standardzie nie oferuje zbyt wiele, gama dodatkowego wyposażenia jest imponująca i znajdziemy w niej m.in. pełny pakiet elektryczny, automatyczną klimatyzację osobną dla każdego rzędu siedzeń (w wersji osobowej), układ ESP, cztery poduszki powietrzne, kurtyny i zawieszenie pneumatyczne tylnej osi.

Wybrane dane techniczne Fiata Scudo 2.0 Furgon

Rodzaj silnika Wysokoprężny
Liczba cylindrów/zaworów 4/16
Pojemność skokowa (cm3 ) 1997
Moc maksymalna (KM przy obr/min) 136/4000
Maks. moment (Nm przy obr/min) 320/1700
Prędkość maksymalna (km/h) 170
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) b.d.
Średnie zużycie paliwa (l/100 km) 7,4
Pojemność zbiornika paliwa (l) 80
Długość/szerokość/wysokość (cm) 480-513/190/189-228
Rozstaw osi (cm) 300, 312
Cena (zł) 73 607

Nasza ocena

Przyznana ilość gwiazdek na 5 możliwych

Przestronność wnętrza * Duże miejsca dla pasażerów i przewożonego ładunku
Silnik Wystarczająco dynamiczny
Poziom hałasu * Przy wyższych obrotach silnik jest dość głośny
Zużycie paliwa * Umiarkowane
Wyposażenie ** Ubogie ale z długą listą wyposażenia dodatkowego

Wybrane wyposażenie Fiata Scudo 2.0 Furgon Komfort

| Poduszka powietrzna kierowcy | S |
| --- | --- |
| Poduszka pasażera i poduszki boczne | O |
| ABS | S |
| Elektrycznie sterowane lusterka | O |
| Czujnik deszczu i zmierzchu | O |
| Zawieszenie pneumatyczne | O |
| Ogrzewanie niezależne | O |
| ESP | O |
| Podgrzewane siedzenia | O |
| Centralny zamek | S |
S – wyposażenie standardowe
O – wyposażenie opcjonalne
Autor: Grzegorz Burda

Obraz
Źródło artykułu: Moto Target
Wybrane dla Ciebie
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła